Valve timing

FilipVeen

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2025
Hoj
Kawasaki Kx450F 2008
Så på min kx450f 2008 så fastnade kicken på tdc för de fanns för mycket comp. Nu kommer jag timing belt och valves och jag tror att den är fel. Är det någon som vet hur man de ska sitta. Nu är den på tdc och jag tror att exhaust är fel.
 

Bifogat

  • 20250802_114320.jpg
    20250802_114320.jpg
    1.4 MB · Visningar: 30
  • 20250802_114256.jpg
    20250802_114256.jpg
    1.7 MB · Visningar: 31
  • 20250802_114248.jpg
    20250802_114248.jpg
    1.6 MB · Visningar: 31
Ja det där ser inte riktigt rätt ut.Min kx är rätt många år nyare men jag antar att märkningen är lika.Pricken på insugskammen mot packningsytan bakåt och strecket på avgaskammen mot packningsytan framåt.Skruva ur tändstiftet och känn efter när kolven är i topp också.Klarar du dig utan ventilbyte så köper du en lott...
 
Okej så prickan och sträckan ska stå i motstående riktning? Både utåt från varandra. Jag tog av toppen och de ser bra ut tycker jag.1000006478.jpg1000006477.jpg
 
Ja precis,märkningen "utåt".
Häll i t-röd eller bensin i kanalerna och kolla kolla om ventilerna tätar.
 
Ventilerna läcker lite. De blir blöt efter ett tag
Efter ett tag...... låter inte som annat än hur ventiler brukar täta. Om det rinner eller väter igenom omedelbart efter att du hällt i vätska så kan det tyda på dålig tätning (fixas medelst slipning) men krökta ventiler skulle det spruta igenom direkt
 
Duger bra med spolarvätska att kolla ventilerna.

Bensin är extremt brandfarligt att hålla på med om man inte behöver.

Senast jag höll på hade jag dock utspädd t-röd tror jag.
 
Bensin är extremt brandfarligt att hålla på med om man inte behöver.

Inte för att vara sån, men jag håller på med större mängder bensin varje gång jag tankar.
Ibland har jag stora mängder bensin i plåt eller plastdunkar.
Det självantänder inte och exploderar inte under några normala förhållanden.

Med det sagt, ska man leta hårfina läckor så föredrar jag Diesel, den letar sig fan ut genom porerna i gjutgods
 
Inte för att vara sån, men jag håller på med större mängder bensin varje gång jag tankar.
Ibland har jag stora mängder bensin i plåt eller plastdunkar.
Det självantänder inte och exploderar inte under några normala förhållanden.

Med det sagt, ska man leta hårfina läckor så föredrar jag Diesel, den letar sig fan ut genom porerna i gjutgods
Ja. Jag skrev "om man inte behöver"

Och precis, Diesel - bra förslag
 
Tackar men hur tight ska kamkedjan va. Nu så tog jag ut spännaren och spännde den igen men jag tror att den inte spänner bra då jag måste skruva själv hur tight jag vill ha den. Och den är automatisk spännare så dne borde snurra in själv.1000006509.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top