Vad tycker ni på Radical

Status
Ej öppen för fler svar.
Maverick_ou812 skrev:
Jag följer med i Mr K:s körskola av en anledning, jag såg det som en bra möjlighet att få bättre kännedom om vägarna i Häckeberga. Om alla hade läst Mr K:s inledning så hade man kanske inte reagerat lika häftigt, jag har noterat dom stycken i texten som fick mig att anmäla mig.
Tack att du oxå förstått vad det handlar om. :tummenupp

RoLLER skrev:
Jag har alltid haft en lärare vid min sida eftersom jag inte haft körkort så himla länge.

För mig har det varit jättejobbigt, jag har ofta gråtit mig själv till sömns. Jag har aldrig vågat att säga emot :( Det har hittills bara varit att köra och låtsas att man tycker det är roligt. :(

2005 tänker jag sätta klacken i backen och säga "JAG VILL INTE!!!!!!!"

Hahaha :lol

Tack Ketogan för ett par väl genomtänkta svar. Håller med dig till fullo
och tack Tallepajsaren för att du tog upp detta tokiga sätt att lära sig köra i laglig hastighet. (läste någonstans att vi kommer att börja med att köra lagligt) citat

Förstår inte vad problemet är.

Är det bättre att förarna utforskar Häckeberga på egen hand?
Är det bättre att jag får ett framhjul i ryggen när jag ser faran men inte hojen bakom?
Är det bättre att en nykläckt rookie med en R1 och pappas försäkring minsann ska visa var skåpet ska stå en onsdag?
Är det bättre med den oordning som tyvärr finns vissa onsdagar?

Om man läser K's inlägg och tänker till lite så fattar man att det handlar om att sänka testosteronhalten och få folk att förstå att det kan stå en svampplockares bil bakom det skymda krönet. Rådjur rör sig sällan ensamma. Mötande bilar existerar etc.
Bror Duktig attityd som "Jag kör bara bana" hör inte hit. Det blir inte mindre hojkörande i Häckeberga för det. Bara för att man är duktig på bana är man inte duktig på gata och vice versa.

Yeah, ok, what ever, if you say so, and then some...

Kom på ett annat sakligt argument: på bankörningarna har vi utbildad sjukvårdspersonal standby om olyckan skulle vara framme.

Dessutom är jag själv utbildad EFR "Emergency First Responder" :nurse

majtii skrev:

Är det bättre att jag får ett framhjul i ryggen när jag ser faran men inte hojen bakom?
Är det bättre att en nykläckt rookie med en R1 och pappas försäkring minsann ska visa var skåpet ska stå en onsdag?

Om man läser K's inlägg och tänker till lite så fattar man att det handlar om att sänka testosteronhalten och få folk att förstå att det kan stå en svampplockares bil bakom det skymda krönet. Rådjur rör sig sällan ensamma. Mötande bilar existerar etc.
Bror Duktig attityd som "Jag kör bara bana" hör inte hit. Det blir inte mindre hojkörande i Häckeberga för det. Bara för att man är duktig på bana är man inte duktig på gata och vice versa.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

:kocko :kocko jag hoppas att ni själv fattar hur jävla korkat detta värkar.
de e som att säga till ett litet barn att // nu får du inte göra så här//
hur många av MR K´s övnings elever kommer inte att ligga i häckeberga o köra uta bara helvete?? de vet vi alla att de e skit ball o köra fort o på krokiga vägar .men vågar man inte ens hålla 50 me hoj, så behöver man defenitift inte ligga i häckeberga o plöjja .
SE NU TILL O MASA ERA ARSLEN UT PÅ BANA I STÄLLET
ni kanske t.o.m kan få en egen grupp för "LGF" tilldelad er.

Allvarligt talat tycker jag personligen att körskole iden vart den sämsta jag hört
// andy

Laglig hastiget med en sporthoj... ja jävlar det får man nog ta o filma :D

50 spänn på att hastighets gränsen e bruten innan ni hinner ner till häckeberga

MBGIRL skrev:
70km/h kan även vara för snabbt för en nybörjare i vissa kurvor till att börja med....
särskilt i mörka kurvor......
Ta dom till ett lämpligare ställe med ljusa kurvor där det finns GOD marginal för misstag!

Det va PREXIST det jag sa oxå :(

Men.....

Mattias kallade mig fegis och sa att jag aldrig skulle få kyssa en vacker flicka om jag inte riskerade att dö.

Så jag riskerade att dö.

http://the.yellow-b.us/RoLLER/Top-Gun.wmv

Får väl lägga ett litet inlägg jag också.

Visst skulle jag vilja köra bana (också) och inte bara Häckeberga. Men sist jag ringde försäkringsbolaget sa dom bara "försäkring gäller inte på bana" oavsett om det var SMC:s kurser eller nåt annat. Vad göra då? Köpa race hoj!! Visst, men en sån kostar pengar. Är inte alla som har råd med både och. Vill nämligen ha en hoj att köra på allmänna vägar med också.

Visst är det då korkat att tänka på hojen/ekonomin före sitt/andras liv men vad gör man om man vill gazza och inte "får" göra det på bana.

Det blir inte lättare att köra inom sin förmåga med 40 andra hojar på ett onsdagsgazz. Tempot är ofta ganska högt, även i snigelpatrullen. Och med gummibandseffekten som blir av att man är många så måste man ibland dra på riktigt duktigt för att hänga med.

Summa sumarum kan man klart konstatera att det är bättre att gazza av sig på bana. Ska kolla med if iår om man har möjlighet att gazza med Sydskånes emse. Isåfall ses vi där :tummenupp

Men MrK:s idé är ändå inte dum. Av egen erfarenhet vet jag att många kommer ge sig ut i Häckeberga (själv eller på onsdagar med RR) och gazza järnet. Varför då inte låta MrK på ett, förhoppningsvis, säkert och bra sätt lära ut riskerna med Häckeberga. För dom är många.

Men visst vilar det ett stort ansvar på honom att det inte blir idiotkörningar och olyckor. Men med bara 6 hojar tror jag det blir lättare att lära sig ett bra spår och vettigt tempo. Till skillnad från många onsdagsgazz med väldigt många i grupperna.

Nu har jag sagt mitt. Kom gärna med kritik. Är jag bara dum eller totalt korkad :tungan
/Dede

majtii skrev:

Tror du att det finns test personer längs med Häckeberga o agerar "dummies"
Jag kan bara säga att dom som kört Häckeberga fort(som sagt jag har gjort det själv)vet att det inte är säkert o tryggt. Även om ni börjar i lugnt tempo, så känner jag Mr K tillräckligt väl för att veta vilket tempo detta slutar med. Jag har själv kört som Sa... i Häckeberga o folk som känner mig vet om det, men att lära ut att köra snabbt o säkert på vägarna skulle jag aldrig göra.
Man lär sig succesivt att köra säkrare.Ingen kan veta hur säker du eller någon annan e på gatorna.

Maverick_ou812 skrev:
Som en av "idioterna" som anmält sig till detta hemska måste jag stå upp för min åsikt och göra ett inlägg i debatten. Synd att du Mr K tog bort det förra gången....

Jag har kört med Radical Riders två gånger under hösten, båda gångerna i lugna gruppen och näst sist. Var väldigt skeptisk till det hela när jag hörde talas om och såg vissa i RR:s framfart på Sjöborakan. Men det är både svårt och dumt att kommentera något utan att ha upplevt det själv. Så därför valde jag att köra med några gånger själv för att kunna bilda mig en egen uppfattning.

Jag anser mig vara en väldigt förståndig person med egen vilja och bra omdöme så att bara kalla mig idiot rakt av tjänar ingenting till. Har tillräckligt med trafikvana från ca: 3 - 4000 mil / år i bilen de senaste 10 åren för att kalla mig erfaren trafikant.
Maverick_ou812 skrev:
Jag har oxå trafik vana med 3-4000mil/år det senaste 10 åren, men hör vad jag säger. Man lär inte ut till folk att köra fort o säkert på gata.

:Bugar :Bugar
jag håller me lasse
stäng nu ner denna tråden de e ända delade meningar hela tiden.
någon kommer me största sanolikhet ända hamna i åkern eller upp i skogen i häckeberga. o för de som nu har den oturen o göra de hoppas ni inte skadar er allvarligt.
//andy

Dede skrev:
Får väl lägga ett litet inlägg jag också.

Visst skulle jag vilja köra bana (också) och inte bara Häckeberga. Men sist jag ringde försäkringsbolaget sa dom bara "försäkring gäller inte på bana" oavsett om det var SMC:s kurser eller nåt annat. Vad göra då? Köpa race hoj!! Visst, men en sån kostar pengar. Är inte alla som har råd med både och. Vill nämligen ha en hoj att köra på allmänna vägar med också.

Visst är det då korkat att tänka på hojen/ekonomin före sitt/andras liv men vad gör man om man vill gazza och inte "får" göra det på bana.

Det blir inte lättare att köra inom sin förmåga med 40 andra hojar på ett onsdagsgazz. Tempot är ofta ganska högt, även i snigelpatrullen. Och med gummibandseffekten som blir av att man är många så måste man ibland dra på riktigt duktigt för att hänga med.

Summa sumarum kan man klart konstatera att det är bättre att gazza av sig på bana. Ska kolla med if iår om man har möjlighet att gazza med Sydskånes emse. Isåfall ses vi där :tummenupp

Men MrK:s idé är ändå inte dum. Av egen erfarenhet vet jag att många kommer ge sig ut i Häckeberga (själv eller på onsdagar med RR) och gazza järnet. Varför då inte låta MrK på ett, förhoppningsvis, säkert och bra sätt lära ut riskerna med Häckeberga.
/Dede

Vad gäller försäkring, kollar dom säkert på körskolan MrK vem som är med.
Tror du dom får det lätt med F.....bolagen.
Sen är det ingen som säger att," går du ut på bana så kan du bara gasa, inget ska hända dig här",men detta är eget val som är tryggare för dig som förare.

Talpai skrev:
Jag kan bara säga att dom som kört Häckeberga fort(som sagt jag har gjort det själv)vet att det inte är säkert o tryggt
Ja nästan alla som gasat ett par år i häckeberga har sett onödiga avkörningar pga för högt tempo, många i gamla gänget som började med Road Racing kör nästan aldrig där nuförtiden, det är helt enkelt inte möjligt att hålla racetempo på småvägar med livet i behåll.

Trots detta kommer det årligen nya hojåkare som testar gränserna på småvägar precis som vi gjorde förr, att vara reseledare ställer stora krav på den som kör först, därför kör jag helst med folk som jag känner och litar på, att valla blåbär runt på småvägarna intresserar inte mig, jag vill inte bära ansvaret helt enkelt, däremot kan jag gärna tipsa muntligt om riskerna och att folk ska köra i ett tempo som dom behärskar med goda marginaler.

Folk kommer inte att sluta köra i häckeberga så länge som det inte är förbjudet, onsdagsgazz i högt tempo är spännande, farligt och dumt, trots detta har vi själva gjort det många gånger.

Att leda en ny grupp innebär att reseledaren måste muntligen dra alla regler som gäller och hoppas att det inte finns hormonstinna dårar som vill imponera på andra genom att köra över sina begränsningar, förhoppningsvis är det inga sådana med när det skall köras.

Denna länk är bra och borde ligga som sticky även på RR sidan.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2888

Last edited:
Buskörning/Hyckleri

Spännande att se alla inslag för och emot förarutbildningen. Mest spännande är att läsa alla inslag mot från personer man sett köra så skiten stänker, ibland till och med på bägge hjulen samtidigt, snacka om hyckleri. Jag fattar inte va f-n ni gnäller om. Handlar inte hela MC-grejen om en viss fridomskänsla. Klart som f-n man skall köra förståndigt, men det handlar inte bara om hastighet utan även kontroll. Kontroll och balans går utmärkt att lära sig på bana och körgård. Men körvana i trafik kan man bara lära sig på ett ställe. Ni kanske undrar vad en snubbe på krompråm har för erfarenhet i detta ämne? Tog kortet 76 på FMCK, har kört mestadels cross och sportbåge sedan dess. Kör glidare förnärvarande men sedan grabbarna växt upp kommer jag att "uppgradera" mig igen för FARTKÄNSLAN.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien