Vad tycker ni på Radical

Status
Ej öppen för fler svar.
MBGIRL skrev:
Jaha så MrK har tänkt förvandla Häckeberg till Knutstorp Ring! :va ..........
HELT FEL! Har du läst mina andra inlägg overhuvudtaget?
Det handlar om att hitta ett flyt & rätt spårval i LAGLIG HASTIGHET.

Mr K skrev:
Jag vill bara höja deras egen förmåga på allmän väg så att mindre folk kör över sin egen förmåga.

Okej, det där fattade jag inte.. Du vill alltså:
· att mindre folk (kortare än 165cm eller) kör över sin egen förmåga?!

(bara skojjar, nu ska jag kolla på teve - trevlig kväll allihopa)

:)

metallgutten skrev:
Okej, det där fattade jag inte.. Du vill alltså:
· att mindre folk (kortare än 165cm eller) kör över sin egen förmåga?!

(bara skojjar, nu ska jag kolla på teve - trevlig kväll allihopa)

:)
precis :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Mr K skrev:
HELT FEL! Har du läst mina andra inlägg overhuvudtaget?
Det handlar om att hitta ett flyt & rätt spårval i LAGLIG HASTIGHET.

Jo tack nog har jag läst dina inlägg men är det inte du som skrivit detta???

"Vi kommer BÖRJA med att köra lagligt ........." citat Mr K

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=69278&page=3&pp=20

70km/h kan även vara för snabbt för en nybörjare i vissa kurvor till att börja med....
särskilt i mörka kurvor som det finns många av i Häckeberga.
Ta dom till ett lämpligare ställe med ljusa kurvor där det finns GOD marginal för misstag!

MBGIRL skrev:
Jo tack nog har jag läst dina inlägg men är det inte du som skrivit detta???

"Vi kommer BÖRJA med att köra lagligt ........." citat Mr K

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=69278&page=3&pp=20 !
Aldeles riktigt ..... men som du ser så jag citerar ett ironiskt inlägg med lite iroli själv .....
Citatet va "Kom ihåg att samla in alla körkort innan ni kör, annars kommer bara polisen att ta dom."
Men ok... jag ska bara svara sakligt och inte skojja i den tråden i fprtsättningen .... för om du läser i denna tråden så har jag minst 5 ggr nämnt i LAGLIG HASTIGHET .......
MBGIRL skrev:
70km/h kan även vara för snabbt för en nybörjare i vissa kurvor till att börja med....
särskilt i mörka kurvor som det finns många av i Häckeberga.
Ta dom till ett lämpligare ställe med ljusa kurvor där det finns GOD marginal för misstag!
Det är precis därför vi gör detta. Vi kommer att börja i låg hastighet för att nå målet LAGLIG HASTIGHET. Och annat ställe är inte att tänka på för det är just häckeberga de vill lära sig att bli säkrare i.

Last edited:
Mr K skrev:
Aldeles riktigt ..... men som du ser så jag citerar ett ironiskt inlägg med lite iroli själv .....
Citatet va "Kom ihåg att samla in alla körkort innan ni kör, annars kommer bara polisen att ta dom."
Men ok... jag ska bara svara sakligt och inte skojja i den tråden i fprtsättningen .... för om du läser i denna tråden så har jag minst 5 ggr nämnt i LAGLIG HASTIGHET .......

Ja och du verkar inte förstå vad jag säger...
I laglig hastighet kan vara FÖR fort för nybörjare att ta vissa kurvor och
i Häckeberga har du inte så mycket marginal för misstag som du har på
ställen där du kan se rätt igenom kurvorna.
Snälla nån alltså hur roligt tror du det är att ha någons annans liv eller skador
på sitt samvete för som sk "instruktör eller lärare" eller vad du nu vill kalla dig
så har du faktiskt ett ansvar...

Och tror du verkligen inte att det kommer vara folk som kör över sin förmåga
när du väl sätter igång och börjar köra liiiiiiite fortare i en kurva men ändå är
inom "laglig hastighet"?

"Så kommer Pelle bakom dig och tänker fan asså vad Mr K är cool och körde så
smidigt och fort igenom den kurvan...det ska jag osså göra...det gick ju bra för hans del.
Och så klarar inte Pelle kurvan och åker ut eller än värre kör in i något på andra
sidan vägen och skadar sig illa. Då känner mig sig jävligt dum som sk lärare!
Oavsett om folket har körkort och "kan" köra hoj samt har eget ansvar så
kommer du ta illa vid dig och se det som ditt fel att han testade sina gränser
under just din sk utbildning."

En tankeställare bara...

Ibland vill man väl men bör låta andra ta hand om det.
Alla borde utbilda sig till trafiklärare som överhuvudtaget tänker "utbilda" eller
ge råd till andra hur dom ska köra. För man får en betydligt djupare insikt i
hur "eleven" tänker och det är till stor nytta när man ska utbilda.
Samt att man väljer rätt övningsområden osv.... :rolleyes:

Jag borde inte, för jag har lovat mig själv att sluta spendera tid på att läsa sånt här.. Men jag får väl svara en gång iaf..

Du frågade om det var puckat att ta ut dessa människor som inte vågar köra snabbare än 50 i häckedberga och lära dom att man kan köra snabbare där..

- Ja, det är det enligt min mening.

Om dom är rädda och inte vågar köra snabbare än 50 så ska dom fan inte vara ute i häckeberga ens, häckeberga ställer en hel del krav på föraren så som uppmärksamhet, framförhållning, fantasi (att kunna vänta sig det oväntade). Som andra sagt i tråden finns det en ypperlig förening för att lära sig hantera sin hoj. För det är ju det det handlar om, ifall personerna är rädda och inte vågar köra enligt hastighetsbegränsningarna.
"Spårval" som du kallar det är något dom borde lärt sig i körskolan och kan dom inte det gör du bättre i att börja ännu ett gruppköp, fast denna gång på körskoleböcker.

Jag förstår att din tanke kanske var god, men i andras ögon ser det inte bra ut.. rent av korkat.

Ta inte detta som påhopp, detta är min syn på det hela.

Förövrigt kan man undra varför en människa som kör i 50 i häckeberga skall avsluta med att lära sig wheela/trixa.. känns inte riktigt rätt..

Som sagt tanken var nog god, men det stannar nog där.

Med Vänliga Hälsningar
Karl

ps. Ny hoj är införskaffad, men det blir ingen gathoj.

MBGIRL
Jag uppskattar dina åsikter och de är verkligen bra och genomtänkta. Jag kommer att ha dessa i stor åtanke och kommer göra mitt bästa för att undvika olyckor/avåkningar.
Tänk om de andra som kritiserar min körarskola kunde vara lika snälla och ge lika bra konstruktiv kritik som du.
Tack! :tummenupp

Ps. Vet inte om du missade mitt andra citat i inlägget ovan eftersom jag la till det i efterhand.

Än en gång. Tack!

Finns där inga som har några positiva saker och säga i detta ämne. Ni som vill vara med kanske ........

Last edited:
KetogaN skrev:
Om dom är rädda och inte vågar köra snabbare än 50 så ska dom fan inte vara ute i häckeberga ens, häckeberga ställer en hel del krav på föraren så som uppmärksamhet, framförhållning, fantasi (att kunna vänta sig det oväntade). ps. Ny hoj är införskaffad, men det blir ingen gathoj.
Konstruktivt och bra. Point taken. Mer svar som detta tack.

Vad för hoj? Banhoj? Märke/modell?

Mr K skrev:

Det är precis därför vi gör detta. Vi kommer att börja i låg hastighet för att nå målet LAGLIG HASTIGHET. Och annat ställe är inte att tänka på för det är just häckeberga de vill lära sig att bli säkrare i.

Mitt sista inlägg nu för tänker inte sitta här och vara någon moraltant bara för
att jag är trafiklärare. Visst kan man köra fort men på rätt ställen.....

Och ibland är det faktiskt bra att ha en osäkerhet när man kör på ställen som kan vara farliga....
då blir man mer skärpt! Att bli för säker kan vara farligt...

Gör som du vill och hoppas inget händer någon!
Men kom ihåg att som "lärare" har man ett stort ansvar....

Talpai support här! :yoparty

vill ni bli bättre förare så ge er ut på sydskanes eller bike-events bankörningar!
där finns det både instruktörer och funktionärer som ser till att onödiga olycker inte sker.
en förare utan rutin och erfarenhet skall inte ens försöka att köra fort på en väg där det kan komma mötande bilar , finns träd och stolpar m.m.

Mr K skrev:
MBGIRL
Jag uppskattar dina åsikter och de är verkligen bra och genomtänkta. Jag kommer att ha dessa i stor åtanke och kommer göra mitt bästa för att undvika olyckor/avåkningar.
Tänk om de andra som kritiserar min körarskola kunde vara lika snälla och ge lika bra konstruktiv kritik som du.

Ps. Vet inte om du missade mitt andra citat i inlägget ovan eftersom jag la till det i efterhand.

Än en gång. Tack!

Finns där inga som har några positiva saker och säga i detta ämne. Ni som vill vara med kanske ........

Vet inte om det enbart e positivt men...
1) Man ska inte dömma någon ohörd...vilket i detta fallet är att inte dömma ut "skolan" om man inte provat på den...
2) Jag tror en del ironi här på SH i allmänhet misstolkas...(jag har gjort det iaf)...och därför blir saker så extremt misstolkade ibland...
3) (enligt svaret från dig innan till mig) personangrepp kan jag hajja att de ska bort! men man hade kanske velat ha svar på delar av inlägget? å andra sidan har du stått upp här o svarat på frågor så det känns fair...
4) Jag anmälde inte mig för att jag oxå uppfattade det hela som en "buskörningskurs"...jag hade gärna provat på det dessutom men jag fick uppfattningen att anmälan = hela säsongen...?
5) Ta till dig det folk skrivit! Berätta lite mer om upplägget! Var inte ironisk om känsliga ämnen som detta...så kan det hela kanske bli en schysst grej!?

6) Ja...jag ÄR en rookie och är beredd på 253245 (cirka) påhopp nu....

Mr K skrev:
MBGIRL

Än en gång. Tack!

Tack tack!
Tänker bara på dig och även andra mc-körare.
Det första du bör inleda din lilla kurs med är riskmedvetenhet och att tala om
för dom att bara för att du kan köra på ett visst vis så tar det flera år innan
dom själva kan göra det. För en del tror nog de ska gå någon racing-kurs.
MrK=kör fort och stuntar :7peta ;)

Nu blev det ett till inlägg trots allt :rolleyes:

Hellre att en del får vägledningen en tisdag, än kör av en onsdag i högre hastighet!
Bra initiativ Johan :tummenupp Håll det på en laglig nivå, och allt blir rätt.

MBGIRL skrev:
Alla borde utbilda sig till trafiklärare som överhuvudtaget tänker "utbilda" eller ge råd till andra hur dom ska köra. För man får en betydligt djupare insikt i hur "eleven" tänker och det är till stor nytta när man ska utbilda. Samt att man väljer rätt övningsområden osv.... :rolleyes:

Jag har alltid haft en lärare vid min sida eftersom jag inte haft körkort så himla länge.

För mig har det varit jättejobbigt, jag har ofta gråtit mig själv till sömns. Jag har aldrig vågat att säga emot :( Det har hittills bara varit att köra och låtsas att man tycker det är roligt. :(

2005 tänker jag sätta klacken i backen och säga "JAG VILL INTE!!!!!!!"

Mr K skrev:
Konstruktivt och bra. Point taken. Mer svar som detta tack.

Vad för hoj? Banhoj? Märke/modell?

Finns inget mer, dom borde inte köra där.. det borde inte vi heller, Häckeberga är skitskoj och en grym känsla att hantera, men du som jag och många andra har kört av där.. just för att det är lurigt, bilister som inte har koll på var dom ligger på vägen, arga husägare som står i vägen demostrativt, eller grusar en kurva för att dom är trötta på att det har blivit en räserbana. Djur som kan hoppa ut när som helst, traktorer och till och med skördetröskor (som tar upp hela vägen) existerar där ute.
Och det hjälper inte var du ligger på vägen när du möter en skördetröska,
folk har dött därute i just skäret på en sådan..

Hänvisa folk till SMC BKK eller sydskånesemse.. det är allt jag har att säga..

Hojjen blir en surprise.. ;)

Kram Karl

RoLLER skrev:
Jaa. Det är mycket bättre.

Va gör du här inne RoLLER, rubriken är "vad tycker ni på Radical?" och ligger i Radicals forumsdel.. du är ju.. ju.. sån där stockholmare.. ;) ;)

Kram

Som en av "idioterna" som anmält sig till detta hemska måste jag stå upp för min åsikt och göra ett inlägg i debatten. Synd att du Mr K tog bort det förra gången....

Jag har kört med Radical Riders två gånger under hösten, båda gångerna i lugna gruppen och näst sist. Var väldigt skeptisk till det hela när jag hörde talas om och såg vissa i RR:s framfart på Sjöborakan. Men det är både svårt och dumt att kommentera något utan att ha upplevt det själv. Så därför valde jag att köra med några gånger själv för att kunna bilda mig en egen uppfattning.

Jag anser mig vara en väldigt förståndig person med egen vilja och bra omdöme så att bara kalla mig idiot rakt av tjänar ingenting till. Har tillräckligt med trafikvana från ca: 3 - 4000 mil / år i bilen de senaste 10 åren för att kalla mig erfaren trafikant.

Jag följer med i Mr K:s körskola av en anledning, jag såg det som en bra möjlighet att få bättre kännedom om vägarna i Häckeberga. Om alla hade läst Mr K:s inledning så hade man kanske inte reagerat lika häftigt, jag har noterat dom stycken i texten som fick mig att anmäla mig.

RadicalRiders körarskola 2005

--------------------------------------------------------------------------------

"Efter många förfrågningar så har jag tänkt mig att hjälpa till att få folk att bli lite snabbare/säkrare på kurviga vägar.Nu är det inte så att jag är snabbast i Häckeberga men jag har kört där 100-tals gånger och känner till vägarna som min egen ficka.
Det handlar om att lära sig spårval. Var kan jag gazza? Hur ska jag bromsa? Var brukar det vara faror? Allt för att ni ska bli snabbare/säkrare på kurviga vägar.
Det kommer även bli lite övning på wheelies & andra trix om man vill det.

Varannan tisdag när sässongen är igång kommer vi att samlas på Statoil i Staffanstorp och prata lite innan och sedan köra en runda."

Var står det att det skall gasas utav bara helvete? Att lite skämt och ironi kommer lite senare i tråden hör lite till stämningen både allmänt på SH och här i Radical delen.

För alla er som blir upprörda kan jag säga att jag har gått med i Sydskanes Emse och kommer att lägga många varv på SRW, skall dessutom köra både steg 1 och steg 2 med SMC på Knutstorp. Men.... där kan jag inte lära mig dom farliga ställena i Häckeberga.

Till sist: KetogaN, har en av dina filmer nerladdad från KetogaN.com. Till "Boys are back in town" dundrar du och två andra runt i Häckeberga. Det går inte speciellt lungt till, du har t.o.m. zoomat in hastighetsmätaren i över 200 km/h på 70 väg. Tror minsann det blev några wheelies samt lite åka på vänster sida på vägen också...

Missförstå mig inte, jag älskar den filmen men ställer mig ändå frågan, hur kan du sitta och fördöma framfarten i Häckeberga?

Mina 50 öre.

Last edited:
rookie skrev:
4) Jag anmälde inte mig för att jag oxå uppfattade det hela som en "buskörningskurs"...jag hade gärna provat på det dessutom men jag fick uppfattningen att anmälan = hela säsongen...?
5) Ta till dig det folk skrivit! Berätta lite mer om upplägget! Var inte ironisk om känsliga ämnen som detta...så kan det hela kanske bli en schysst grej!?....
Som du kanske förstått nu så är det ingen buskörningskurs. Anmälan är inte hela sässongen, det är sålänge man vill. Självklart tar jag åt mig vad folk säger.
MBGIRL skrev:
Det första du bör inleda din lilla kurs med är riskmedvetenhet och att tala om
för dom att bara för att du kan köra på ett visst vis så tar det flera år innan
dom själva kan göra det. För en del tror nog de ska gå någon racing-kurs.
MrK=kör fort och stuntar :7peta ;)
Om du varit med en onsdag så ver du att jag e noga med att poängtera riskerna och försöker få folk att köra så säkert som möjligt. Därav mitt lilla tal innan vi gazzar. Nej ingen racing kurs och det tror inte heller de folk som har tagit kontakt med mig ang att vara med.
Robz skrev:
Hellre att en del får vägledningen en tisdag, än kör av en onsdag i högre hastighet!
Bra initiativ Johan :tummenupp Håll det på en laglig nivå, och allt blir rätt.
Tack såmycket. Du har förstått vad jag försöker att uppnå med detta.

Maverick_ou812 skrev:
Till sist: KetogaN, har en av dina filmer nerladdad från KetogaN.com. Till "Boys are back in town" dundrar du och två andra runt i Häckeberga. Det går inte speciellt lungt till, du har t.o.m. zoomat in hastighetsmätaren i över 200 km/h på 70 väg. Tror minsann det blev några wheelies samt lite åka på vänster sida på vägen också...

Missförstå mig inte, jag älskar den filmen men ställer mig ändå frågan, hur kan du sitta och fördöma framfarten i Häckeberga?

Mina 50 öre.

Haha, det roliga med den filmen är att vi körde lugnt.. :D

Jag kan det, för jag vet hur det är att köra där ute, och att jag inte gör det längre. Om du har läst mitt inlägg som jag skrivit innan så skriver jag just att det är en grymt skön känsla där ute, men även den mest rutinerade förare kör med livet som insats där ute. Där är helt enkelt för farligt (enligt min mening).

Jag skrev dessutom att vi inte BORDE köra där, det är inte att fördömma. Det jag fördömmer är att uppvigla mindre erfarna människor att köra fort (eller enligt laglig hastighet som kan vara fort nog i vissa sammanhang).
Häckeberga äter sporthojsförare som jag äter ZOO-tabletter.. okej?

That's it..

/KetogaN

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...