Vad tycker ni på Radical

Status
Ej öppen för fler svar.
HAX skrev:
Spännande att se alla inslag för och emot förarutbildningen. Mest spännande är att läsa alla inslag mot från personer man sett köra så skiten stänker, ibland till och med på bägge hjulen samtidigt, snacka om hyckleri. Jag fattar inte va f-n ni gnäller om. Handlar inte hela MC-grejen om en viss fridomskänsla. Klart som f-n man skall köra förståndigt, men det handlar inte bara om hastighet utan även kontroll. Kontroll och balans går utmärkt att lära sig på bana och körgård. Men körvana i trafik kan man bara lära sig på ett ställe. Ni kanske undrar vad en snubbe på krompråm har för erfarenhet i detta ämne? Tog kortet 76 på FMCK, har kört mestadels cross och sportbåge sedan dess. Kör glidare förnärvarande men sedan grabbarna växt upp kommer jag att "uppgradera" mig igen för FARTKÄNSLAN.

Du är gammal nog att inse dina begränsningar och det är bra, det som oroar många är när Kalle Ball 21 år kommer med sin Yammasukihondakawwa RRR -05 som första hoj och tror sig vara Rossi, kan man nå denna grupp och få dom att hålla ner på tempot så är det bra, men troligen så kör han i diket förr eller senare ändå.

Maverick_ou812 skrev:
Som en av "idioterna" som anmält sig till detta hemska måste jag stå upp för min åsikt och göra ett inlägg i debatten. Synd att du Mr K tog bort det förra gången....

Jag har kört med Radical Riders två gånger under hösten, båda gångerna i lugna gruppen och näst sist. Var väldigt skeptisk till det hela när jag hörde talas om och såg vissa i RR:s framfart på Sjöborakan. Men det är både svårt och dumt att kommentera något utan att ha upplevt det själv. Så därför valde jag att köra med några gånger själv för att kunna bilda mig en egen uppfattning.

Jag anser mig vara en väldigt förståndig person med egen vilja och bra omdöme så att bara kalla mig idiot rakt av tjänar ingenting till. Har tillräckligt med trafikvana från ca: 3 - 4000 mil / år i bilen de senaste 10 åren för att kalla mig erfaren trafikant.
Talpai skrev:
Jag har oxå trafik vana med 3-4000mil/år det senaste 10 åren, men hör vad jag säger. Man lär inte ut till folk att köra fort o säkert på gata.

Som sagt.... om du skall citera, citera de delar i inlägget som är relevanta, skickar in sista delen här och vill med detta ha sagt: Jag tänker inte köra som en blådåre i Häckeberga....

Maverick_ou812 skrev:
För alla er som blir upprörda kan jag säga att jag har gått med i Sydskanes Emse och kommer att lägga många varv på SRW, skall dessutom köra både steg 1 och steg 2 med SMC på Knutstorp. Men.... där kan jag inte lära mig dom farliga ställena i Häckeberga.

Vi hycklar inte, och det är ingen som är bror duktig här.. Vi har alla kört fort där ute, mycket fort.. och vi som skriver känner även Mr K mycket bra då han kört med oss i många år.. Något som ni nykommlingar kanske inte vet.. (Ja även ni som kört i två år+ på onsdagsgasen räknas i mina ögon som nykommlingar).
Vi var från början ett järngäng på tio pers kanske.. och vi hade skitkul.
Efter ett tag blev det väldigt populärt att hänga på onsdagsgasen och det dök upp folk här och där.. vissa med mer eller mindre erfarenhet. När det blev riktigt många folk på onsdagsgazzen började originalfolket droppa av, då när man "blåst" genom häckeberga xxx antal gånger så blir man varse om hur lätt det kan gå åt helvete. Och man vill helt enkelt inte vara med när det gör det..

Har alla redan glömt hur det gick för stackars gurre ??

Killen som var jätteglad och trevlig, bytte upp sig till en R1:a och tränade intesivt på att knäskrapa.. jag var med och tog hand om honom när han blev rädd i en kurva och bestämde sig för att räta upp hojjen och köra ut i gräset.. han fastnade i hojjen/kom inte ifrån den och det var mest tur att han inte dog där i kurvan.. rullstol i ett halvår.. inga hela revben, krossad fot och axel, punkterad lunga och interna blödningar..

Vill man lära ut någon att köra fort i trafiken, och ha ovanstående på samvetet ??

Häckeberga kan man inte lära ut i mina ögon, alldeles för dynamiskt. Som GSXR1100R säger så kan man ha en muntlig lektion om farorna, men att visa spårval ???

Hänger man inte med på onsdagsgazzen kanske man inte ska köra med??? har ni tänkt på det? eller skapa ännu en grupp "ultraslow and safe"..

/KetogaN - Som var med från början!

Last edited:
HAX skrev:
Spännande att se alla inslag för och emot förarutbildningen. Mest spännande är att läsa alla inslag mot från personer man sett köra så skiten stänker, ibland till och med på bägge hjulen samtidigt, snacka om hyckleri. Jag fattar inte va f-n ni gnäller om. Handlar inte hela MC-grejen om en viss fridomskänsla. Klart som f-n man skall köra förståndigt, men det handlar inte bara om hastighet utan även kontroll. Kontroll och balans går utmärkt att lära sig på bana och körgård. Men körvana i trafik kan man bara lära sig på ett ställe. Ni kanske undrar vad en snubbe på krompråm har för erfarenhet i detta ämne? Tog kortet 76 på FMCK, har kört mestadels cross och sportbåge sedan dess. Kör glidare förnärvarande men sedan grabbarna växt upp kommer jag att "uppgradera" mig igen för FARTKÄNSLAN.

Med anledning att man själv har gjort detta, och har vetskapen om körningen i Häckeberga, med livet i behåll, så tycker jag att det finns en stor anledning att ta upp detta ämne. Mr K är en duktig mc förare o jag känner honom väl
därför bör folk kanske tänka till innan man går ut o lägger spår i Häckeberga.

Som sagt folk som jag har kört med vet att jag gillar gasen i Häckeberga,men, att lära ut till folk ATT KÖRA FORT O SÄKERT på allmän väg (KAN HAN GARANTERA DETTA TROR NI)är ....................................................................................................................................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Last edited:
KetogaN skrev:
Vi hycklar inte, och det är ingen som är bror duktig här.. Vi har alla kört fort där ute, mycket fort.. och vi som skriver känner även Mr K mycket bra då han kört med oss i många år.. Något som ni nykommlingar kanske inte vet.. (Ja även ni som kört i två-tre år på onsdagsgasen räknas i mina ögon som nykommlingar).
Vi var från början ett järngäng på tio pers kanske.. och vi hade skitkul.
Efter ett tag blev det väldigt populärt att hänga på onsdagsgasen och det dök upp folk här och där.. vissa med mer eller mindre erfarenhet. När det blev riktigt många folk på onsdagsgazzen började originalfolket droppa av, då när man "blåst" genom häckeberga xxx antal gånger så blir man varse om hur lätt det kan gå åt helvete. Och man vill helt enkelt inte vara med när det gör det..

Har alla redan glömt hur det gick för stackars gurre ??

Killen som var jätteglad och trevlig, bytte upp sig till en R1:a och tränade intesivt på att knäskrapa.. jag var med och tog hand om honom när han blev rädd i en kurva och bestämde sig för att räta upp hojjen och köra ut i gräset.. han fastnade i hojjen/kom inte ifrån den och det var mest tur att han inte dog där i kurvan.. rullstol i ett halvår.. inga hela revben, krossad fot och axel, punkterad lunga och interna blödningar..

Vill man lära ut någon att köra fort i trafiken, och ha ovanstående på samvetet ??

Häckeberga kan man inte lära ut i mina ögon, alldeles för dynamiskt. Som GSXR1100R säger så kan man ha en muntlig lektion om farorna, men att visa spårval ???

Hänger man inte med på onsdagsgazzen kanske man inte ska köra med??? har ni tänkt på det? eller skapa ännu en grupp "ultraslow and safe"..

/KetogaN - Som var med från början!

Tack Ketogan!!!!!!!!!!

Maverick_ou812 skrev:
Som sagt.... om du skall citera, citera de delar i inlägget som är relevanta, skickar in sista delen här och vill med detta ha sagt: Jag tänker inte köra som en blådåre i Häckeberga....

Det som är relevant måste du läsa dig till.Det handlar inte om dina trafik kunskaper, utan en säkerhet i trafiken både för dig o andra.

Talpai skrev:
Det som är relevant måste du läsa dig till.Det handlar inte om dina trafik kunskaper, utan en säkerhet i trafiken både för dig o andra.

Måste hålla med här...det förs nu en hyfsat saklig diskussion ang. huruvida herr K:s "kurs" är bra eller dålig. Antal mil i BIL eller vem som kört fort i h-berga e helt irrelevant enligt mig...

Jag har delvis ändrat åsikt om "kursen" här från att ha varit extremt skeptisk till lite mindre skeptisk nu... :D ...så fortsätt med bra, sakliga, inlägg så kanske jag rentav anmäler mig sen? :tummenupp

rookie skrev:
Måste hålla med här...det förs nu en hyfsat saklig diskussion ang. huruvida herr K:s "kurs" är bra eller dålig. Antal mil i BIL eller vem som kört fort i h-berga e helt irrelevant enligt mig...

Jag har delvis ändrat åsikt om "kursen" här från att ha varit extremt skeptisk till lite mindre skeptisk nu... :D ...så fortsätt med bra, sakliga, inlägg så kanske jag rentav anmäler mig sen? :tummenupp

Herregud, du har ju missat poängen helt?!?

Word!

MBGIRL skrev:
Ja och du verkar inte förstå vad jag säger...
I laglig hastighet kan vara FÖR fort för nybörjare att ta vissa kurvor och
i Häckeberga har du inte så mycket marginal för misstag som du har på
ställen där du kan se rätt igenom kurvorna.
Snälla nån alltså hur roligt tror du det är att ha någons annans liv eller skador
på sitt samvete för som sk "instruktör eller lärare" eller vad du nu vill kalla dig
så har du faktiskt ett ansvar...

Och tror du verkligen inte att det kommer vara folk som kör över sin förmåga
när du väl sätter igång och börjar köra liiiiiiite fortare i en kurva men ändå är
inom "laglig hastighet"?

"Så kommer Pelle bakom dig och tänker fan asså vad Mr K är cool och körde så
smidigt och fort igenom den kurvan...det ska jag osså göra...det gick ju bra för hans del.
Och så klarar inte Pelle kurvan och åker ut eller än värre kör in i något på andra
sidan vägen och skadar sig illa. Då känner mig sig jävligt dum som sk lärare!
Oavsett om folket har körkort och "kan" köra hoj samt har eget ansvar så
kommer du ta illa vid dig och se det som ditt fel att han testade sina gränser
under just din sk utbildning."

En tankeställare bara...

Ibland vill man väl men bör låta andra ta hand om det.
Alla borde utbilda sig till trafiklärare som överhuvudtaget tänker "utbilda" eller
ge råd till andra hur dom ska köra. För man får en betydligt djupare insikt i
hur "eleven" tänker och det är till stor nytta när man ska utbilda.
Samt att man väljer rätt övningsområden osv.... :rolleyes:

WORD!! Håller fullständigt med.

rookie skrev:

Som Ketogan sa,
Det finns inga spårval, när var hur mycket du ska gasa .
Där är bara en grund kurs "Kör inte över egen förmåga"
"Håll dig på din sida av vägen"etc.
Detta kan bara du som egen individ avgöra.

*

Håller med dom som skrivit ang kurser.
Det finns ju SMC,Bike-Events som anordnar kurser och avrostningar och så har vi Sydskanse emse som är kanon.Finns ju kunnig personal som hjälper till vid körningarna,tips om hoj inställningar osv och vård personal vid körningarna
som får en att känna sig trygg.
Är man osäker men ändå vill köra med onsdagsgänget så tycker jag det är bra som de har gjort på den senaste tiden att dela in i grupper där man kan välja att köra i långsammaste gruppen utan att känna stress o press.
Innehar MrK F-skattesedel? det kommer att rassla i kassan som folk har anmällt sej till "kursen".
Blir iallafall en säsongs soppa pengar :rofl

Talpai skrev:
Som Ketogan sa,
Det finns inga spårval, när var hur mycket du ska gasa .
Där är bara en grund kurs "Kör inte över egen förmåga"
"Håll dig på din sida av vägen"etc.
Detta kan bara du som egen individ avgöra.

Ja? Jag håller med! Så vad e det jag missupfattat så totalt?!

Talpai skrev:
Här har ni en kille med erfarenhet av Häckeberga.

Hoppas du inte tar illa vid dig.
Va vad säger du? :hihi nädå tar inte illa vid mej.Har dock inte något minne av vad som hände,inga menn idag heller men det kunde slutat illa.
Minns iallafall att det var kvällning och att solen stod lågt i skogspartiet,förmodligen en av orsakerna att jag blev överaskad och bländad osv.
Överväger att satsa lite mer på bankörning och ta det lugnare på gata,vill ändå trots allt kombinera båda två.
Viljan är iallafall att ta ban licens oxå,dock hålla mej till tränings/nöjeskörning.
Förtillfället har jag ingen hoj men förhoppningsviss hittar man nåt objekt som man bara vill slå till på.Annars får man stånka på en gammal 400 som man övningskörde på för 12 år sen :hihi .
Sen tycker jag överhuvudtaget att Häckeberga är ingen lämplig väg att ta ut nybörjare på och hålla "privat körkurser på".Många skymda kurvor,smala vägar och trafik.Det räcker med ett fordon,traktor som ligger lite över sin väghalva för att olyckor ska inträffa,förekommer även mycket vilt i häckeberga.
Vi hade ju en dödsolycka där förra året,just orsakad av ett möte med en traktor.Det var en erfaren och kär sporthoj.com medlem.

Last edited:
rookie skrev:

Att det inte kan läras ut hur du kör snabbt o säkert i Häckeberga.
Där finns inga spårval,apex i Häckeberga.
Du kör ut i tärrengen om du kör över egen förmåga.
Inga avåknings zoner i Häckeberga.
Kan inte ha råd med misstag i Häckeberga.
ETC.

Glömde att en viss person(inga namn nämda)blev träffad av en bil som orsaka att han åkte ut i tärrengen (hadde tur o överlevde,låg vid ett träd).
Han kan bäretta en del historier med egen erfarenhet,hur man klarar en avåkning.
Ta det inte personligt detta är en diskusion

Last edited:
rookie skrev:

Att ingen kurs kan lära dig detta, det är en mognads/erfarenhetsfas. Och du kan få muntliga instruktioner, men det är allt. Man kan inte lära sig köra fort och säkert i häckeberga.. det är en illusion.

Det är det du missuppfattat.

Och NEJ det handlar inte om vem som kört fort i häckeberga, läs om alla inläggen och gör det noga, skumma inte utan läs och fundera.

/KetogaN

Och från en klarhet till en annan så kastar jag bort min tid på den här skiten.. gör va fan ni vill, jag tycker det är helkorkat iaf..

/KetogaN - signing out.

arguing.jpg

IQ-badboll...

Synd om folk som anmält sig i tron om att detta kunde vara en bra idé. Mitt tips är att köra Häckberga (och andra sköna vägar) så ofta ni kan, så få som möjligt. Jag körde Häckeberga 4-5 gånger i veckan (själv för det mesta ) fram o tillbaka, när jag hade 125'a. DÅ lär man sig något om riskmedvetande och hantering av motorcykel.

/Joakim

Last edited:
Talpai skrev:
Jisses.... men läs då detta också och quota inte bara det som passar dig bäst i diskussionen. Vad är det som gör att du inte vill ta med denna delen av mitt inlägg utan bara klankar ner på mitt intresse att köra med Johan i Häckeberga?
Sen får jag nog säga att trafik kunskaper i allra största grad har med detta att göra, att ha god vana från trafiksituationer i bil eller på hoj påverkar väldigt mycket hur du beter dig i trafiken oavsett vilket fordon du kör.
Maverick_ou812 skrev:
Inskickat av Maverick_ou812
För alla er som blir upprörda kan jag säga att jag har gått med i Sydskanes Emse och kommer att lägga många varv på SRW, skall dessutom köra både steg 1 och steg 2 med SMC på Knutstorp. Men.... där kan jag inte lära mig dom farliga ställena i Häckeberga.
Men Pålle...
Vad tror du detta handlar om då? Det handlar ju att i grupper om 6 personer köra i Häckeberga på tisdagar eller torsdagar för att också kunna köra där onsdagar. Kvantitet alltså, att man sen kör med en person som kört där mycket och gjort sina misstag kan väl inte vara fel. Du har väl hört uttrycket "lära sig av andras misstag?"
Vi gör ju precis det du propagerar för så vad är fel?
Pålle skrev:
IQ-badboll...

Synd om folk som anmält sig i tron om att detta kunde vara en bra idé. Mitt tips är att köra Häckberga (och andra sköna vägar) så ofta ni kan, så få som möjligt. Jag körde Häckeberga 4-5 gånger i veckan (själv för det mesta ) fram o tillbaka, när jag hade 125'a. DÅ lär man sig något om riskmedvetande och hantering av motorcykel.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien