Vad som händer efter en allvarlig omkullkörning.

Jag kör ALLTID med luva under hjälmen.. Varför?
För att jag inte vill ha hjälmen äcklig.. Men kom o tänka på att den uppfyller ett syfte till eftersom den går ner över hela helsen.. så kan denna användas för att dra av hjälmen utan att röra huvet..

Kanske ska införa obligatorisk hjälmhuva istället..

Lime skrev:
Rätta mig om jag har fel Kjelle men är det inte så också att även OM vi skulle veta något så skulle vi inte få säga något eftersom de uppgifterna faller under sjukhussekretessen?

Absolut. Därav de något luddiga uppgifterna ovan.

AleX skrev:
Jag kör ALLTID med luva under hjälmen.. Varför?
För att jag inte vill ha hjälmen äcklig.. Men kom o tänka på att den uppfyller ett syfte till eftersom den går ner över hela helsen.. så kan denna användas för att dra av hjälmen utan att röra huvet..

Kanske ska införa obligatorisk hjälmhuva istället..

Räcker nog tyvärr inte till. Pga hjälmens (och huvudets) konstruktion krävs ett 2-mansförfarande för att kunna ta av hjälmen utan rörelser i halskotpelaren. Minskar antagligen friktionen något, dock.

Den kraschen var otäck. Bevittnade den på nära håll och blev duktigt skraj. Hoppas hoppas verkligen att det gick bra. Skulle vara skönt om någon kompis/anhörig kunde ge en rapport om läget. Vet inte ens vem killen va ....

Krya på dig iaf !

mvh Fredrik

eus skrev:
På tal om det, hur gick med stackarn som tjongade in i räcket på R600 kvalet?

Det var mycket bra personal på åsen i helgen, alla funktionärer och dyl skötte sig utmärkt vad jag kunde se i alla fall. :tummenupp

Kjelle skrev:
Jaså? Det visste jag faktiskt inte. Jag måste ha sovit under de första åren av min narkosutbildning. Minns vagt någonting om luftväg, men det känns liksom avlägset.... :va

Vill inte verka stöddig, men jag hoppas de övriga av er har lite bättre tilltro till våra kunskaper om primärt omhändertagande än ovan. ... :7peta

Jag tror vi tänker på samma sätt.
Vi prioriterar fria luftvägar före spinalskada.

måste oxå bara sticka in lite cred till er på gelleråsen, har haft nöjet ( :rolleyes: ) att besöka sjukstugan 2ggr där och har alltid varit toppentrevliga och tilmötesgående proffs därinne :tummenupp

kutter9 skrev:

Det hoppas jag att vi gör. Tycker mig kunna gissa mig till att du också är i branschen på något sätt. Det är bra. Med mig behöver du inte slå in några öppna dörrar. Självklart har luftvägen högsta prioritet. I en ideal värld tycker jag bara att det finns saker hos skyddsutrustningen som skulle kunna vara bättre. Fast i en ideal värld skulle knappast folk klota under racen heller....

No hard feelings.

kutter9 skrev:

Nu måste väl jag säga att jag blir lite förvirrad, eftersom en spinalskada kan sätta stopp för andningen på ett ögonblick beroende på var/hur man bryter nacken. Man klarar ju fler sekunder utan syre än man klarar med en bruten nacke som totalt sätter stopp för andningen.
Ambulans och två personer som kan ta av en hjälm på rätt sätt kan ju inte vara många minuter bort på en RR-bana.

Vill varna lite för FOGGY mask. När jag har min monterad i hjälmen så går inte hjälmen att ta av innan man har lossat masken först. Så jag har slutat använda den nu. :död

Bifogat

• genomskinlig.jpg
    genomskinlig.jpg
    13.5 KB · Visningar: 252
Har FOGGY mask i min hjälm och det var inga problem med avtagandet av hjälmen. Är nog indiviudellt beroende på hjälm och huvudform.

kutter9 skrev:
självklart, utan luft kan vi inte leva som Dynamitharry sa.
men Kjelle efterlyste en öppningsbar hjälm för att SLIPPA ta av hjälmen för att kunna hjälpa till med/kolla andning och då automatiskt slippa spinalskador.

Kjelle du skrev i ditt första inlägg något om första hjälpen enl. ABCDE när jag gick livräddarkursen för att få arbeta som badvakt, lärde vi oss LABC (livsfarligt läge, Andning, blödn. chock) vad betyder ABCDE?

SuperSport skrev:
Vill varna lite för FOGGY mask. När jag har min monterad i hjälmen så går inte hjälmen att ta av innan man har lossat masken först. Så jag har slutat använda den nu. :död
Det va tråkigt att höra, vilken hjälm använder du?
Det är jag som säljer denna mask i sverige och är själklart intresserad av att få all info om eventuella problem.
Från leverantören i england har jag inte hört något om detta och det du säger är det första jag hör.
Menar inte alls att föringa ditt problem på något sett, vill bara ha mer info.
Maila mig gärna på petter@rst.nu

Gällande hjälmavtagning så finns det en ny produkt som underlättar detta avsevärt, medicinsk expertis och svemo utvärderar den just nu, mer info kommer inom kort.

Angående pucklade skinnställ.... Kan man inte bara förbjuda dom? Pucklarna alltså. Vaffan är dom till för? Bättre aerodynamik??? Dom är väl mest där för att det ska se coolt ut så varför inte bort med dom? :confused:

R2 skrev:
Det va tråkigt att höra, vilken hjälm använder du?
Det är jag som säljer denna mask i sverige och är själklart intresserad av att få all info om eventuella problem.
Från leverantören i england har jag inte hört något om detta och det du säger är det första jag hör.
Menar inte alls att föringa ditt problem på något sett, vill bara ha mer info.
Maila mig gärna på petter@rst.nu
Jag kan tillägga att masken fungerar utmäkt till det den ska och det va morvilligt jag la den i lådan. :tummenupp

Mail kommer om en stund.

benfre skrev:
Den kraschen var otäck. Bevittnade den på nära håll och blev duktigt skraj. Hoppas hoppas verkligen att det gick bra. Skulle vara skönt om någon kompis/anhörig kunde ge en rapport om läget. Vet inte ens vem killen va ....

Krya på dig iaf !

mvh Fredrik

Joo tiden fram till att vi fick se Patrik inne i sjukstugan o konstatera att han överhuvud taget överlevt den synnerligen otäcka vurpan var fasansfull...

Stort tack till alla som hjälpte till med att ta hand om både honom och oss anhöriga :bow

Det var även mycket uppskattat av Patrik att ambulansförarna som hjälpte honom på banan kom och hälsade på honom i tisdags :krama

Efter sjukstugan på Gelleråsen blev det lugn (med tanke på ryggen) Ambulanstransport till akuten på Karlskoga sjukhus där dom röntgade hela honom i princip...

Han förlorade aldrig känsel eller rörlighet eller var instabil förövrigt.

Nu ligger han på Universitetsjukhuset i Linköping med bruten rygg,höger fot och höger hand är också brutna,varav foten räknas som allvarligast i dagsläget pga av att det är ett svårläkt ben i foten (vars namn jag inte kommer ihåg) som pajat.
Fler grejer kan ju dyka upp varefter också,tex brottet i högerhanden konstaterades först under tisdagen...

Han ska ha gipset på foten i 4 månader och bära ryggkorsett i 3 månader.

Han var uppe o gick några meter "själv" redan under måndagen vilket väl får anses OK :)
(Med hjälp av en sån där lite högre gå-vagn som man stödjer sig med armbågarna på,han har ju bara ett friskt ben och en vettig arm o en dålig-om än uppstagad- rygg just nu att ta sig fram med)

Det är iaf. för oss OK att här diskutera vad som orsakade kraschen,själva tror vi att det var framhjulsvobbel som gjorde det,men någon som var närmare i området kanske har en annan syn?

Bilder eller film på händelsen?

Mvh
Anders Larsson/Finspång
(Patriks pappa)

Last edited:
Kjelle, undrar bara om detta med touring hjalmar. Ar inte ganska riskabla om man klotar? Jag vet att de e battre an ingenting, men har sett och hort hemska historier om dessa hjalmar och de har inte sa stort folje har (forutom MC bud som maste ha sina ciggisar :rolleyes: ).

Skulle vara jatteintresseard av att jobba i sjukstuga, behovs det folk?
MVH Nursey

Edit: Hej o lycka till, till patrik. Kanner dig inte men tanker pa dig o din familj och onskar dig all lycka i aterhamtningen. Kram

Last edited by a moderator:
pappa_aprilia skrev:
Joo tiden fram till att vi fick se Patrik inne i sjukstugan o konstatera att han överhuvud taget överlevt den synnerligen otäcka vurpan var fasansfull...

Stort tack till alla som hjälpte till med att ta hand om både honom och oss anhöriga :bow

Det var även mycket uppskattat av Patrik att ambulansförarna som hjälpte honom på banan kom och hälsade på honom i tisdags :krama

Efter sjukstugan på Gelleråsen blev det lugn (med tanke på ryggen) Ambulanstransport till akuten på Karlskoga sjukhus där dom röntgade hela honom i princip...

Han förlorade aldrig känsel eller rörlighet eller var instabil förövrigt.

Nu ligger han på Universitetsjukhuset i Linköping med bruten rygg,höger fot och höger hand är också brutna,varav foten räknas som allvarligast i dagsläget pga av att det är ett svårläkt ben i foten (vars namn jag inte kommer ihåg) som pajat.
Fler grejer kan ju dyka upp varefter också,tex brottet i högerhanden konstaterades först under tisdagen...

Han ska ha gipset på foten i 4 månader och bära ryggkorsett i 3 månader.

Han var uppe o gick några meter "själv" redan under måndagen vilket väl får anses OK :)
(Med hjälp av en sån där lite högre gå-vagn som man stödjer sig med armbågarna på,han har ju bara ett friskt ben och en vettig arm o en dålig-om än uppstagad- rygg just nu att ta sig fram med)

Det är iaf. för oss OK att här diskutera vad som orsakade kraschen,själva tror vi att det var framhjulsvobbel som gjorde det,men någon som var närmare i området kanske har en annan syn?

Bilder eller film på händelsen?

Mvh
Anders Larsson/Finspång
(Patriks pappa)

Hoppas verkligen att din grabb klarar sig igenom det här.
Såg honom bara på väg från sjukstugan.
Det har nämnts att det var styrvobbel, ordentligt sådant.
Kanske någon här inne som vet och såg själva olyckan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman