Du har helt rätt Honken, det är en politisk fråga. Jämför sveriges politik med exempelvis norges, där man har bestämt sig för att det inte ska finnas några regionala klyftor. Nyligen flyttade man t.ex. 9 stora myndigheter ifrån oslo och ut till glesbygden för att man anser att staten inte ska bidra till att glesbygden missgynnas i onödan.
Självklart "gynnar" vattenkraften norrland, skulle bara fattas annars! Tycker fortfarande att det är tragiskt att sveriges rikaste områden naturresursmässigt ska vara de fattigaste ekonomiskt sett.
När det gäller miljöbitarna, så har jag väldigt mycket att säga, men några ord får nog räcka för ikväll:
Reglering medför att sjöars mest produktiva områden, litoralzonen, ödeläggs vilket får allvarliga konsekvenser för exempelvis rödingrom såväl som för många viktiga näringsdjur. Vidare blockeras fiskarnas naturliga vandringsmönster mot lekvatten eller sjöar med mer näring. Vattnen högst upp i systemet åderlåts på näring eftersom tappningen först och främst sker på djupet. Älvsträckorna nedströms påverkas även av alla korttidsreglerade älvmagasin, vilka sätter ner strömhastigheten så att den ursprungliga biotopen och dess tillhörande flora/fauna försvinner. Kraftbolagens åtgärder för att reparera skadorna och förbättra fisket har väl funkat sådär. Ta bara experimenten med inplantering av nya arter som exempel. Utsättning av kanadaröding och bäckröding har lett till hybridisering med vår inhemska röding, vars genetiska särprägel tagit skada. Sik, öring och kanadaröding konkurrerar med eller äter röding... Införsel av pungräkan
Mysis relicta, har lett till konkurrens om zooplankton med sik och röding och i allmänhet har den totala fiskproduktionen miskat. Inplantering av märlkräftan
Pallasea förde med sig parasiten
Cystidicola farionis, som angriper simbåsan hos bl.a. röding. Det här går att snacka om hur länge som helst. Vi är urusla på att bygga fungerande fisktrappor här i sverige osv. osv.
Jag antar att en limnolog har ungefär samma förhållande till vattenkraften, som en skogsekolog har till skogsbruket. Det är naturligtvis frågan om stor negativ påverkan på den biologiska mångfalden och de naturliga ekosystemen. Därmed är inte sagt att vi inte ska nyttja skogen och vattnet som resurs. Det som är viktigt är att vi tar väl hand om de få oreglerade vattensystem som vi faktiskt har. Sen tycker jag det är löjligt med alla mikrokraftverk, som är så många till antalet, men som står för en näst intill betydelselös andel av den totala produktionen. Nä, jag vill se fler fisktrappor, mer restaurering av "ekonomiskt oviktiga" reglerade områden, men kanske framförallt mer forskning på området.
Opps.. blev visst några rader ändå