Vad ska man köpa för hoj till våren...Hjälp!

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Halloj i vintermörkret!

Eftersom väldigt få av er är ute och kör så tänkte jag ni kunde mata mig med all möjlig info gällande min nästa hoj!
Tog kortet i somras:yoparty, och sålde min GSX 600F som jag köpte endast för kortets skull.
Har läst massor om olika hojar, men kan va kul att höra vad ni säger.

Är alltså på jakt efter en 600cc sporthoj. Inser att sittställning är viktigt, men vi kan bortse från det nu. Vill mest veta fördelar och nackdelar med dom olika märkena. En 1000cc är inget jag vill ha nu, även om det mest kommer bli landsvägsåka. Tycker literhojarna är alldeles för dyra i försäkring , och en 600 räcker bra för att prova om sporthoj är min grej eller inte.

Prisklass: 35-45
Årsmodell: 04-08

Daytona 675, Den som lockar mest, snygg som fan men aningen dyr. Och hur är det med delar, kvalite osv?

Gsxr 600. Snygg, vanlig (Billigare med delar?) Kvalité?. Verkar vara en pålitlig och bra hoj. Bra motorer vad jag förstår.

Cbr 600rr. Snällast, grymt hållbara? rätt snygg, Honda har ju grymt bra rykte.

Sedan har vi ju kawasaki 636 och yamaha r6. Kawasakin verkar vara den vildaste av dom, därför känner jag inte att den kanske passar mig, sedan har man ju hört och läst att kawa och kvalité inte rimmar så bra. Myt?

R6 -04 sitter jag bra på, men vill då helst ha -06 och framåt egentligen. Dock tycker jag den modellen är rätt ful. Men är hojen bra i övrigt så visst är den ett alternativ.

Så ut med allt ni känner att ni vill dela med er av! Jag är inte så superbra på att meka och så, men vill gärna lära mig. Så en hoj som är lättmekad är ju ett plus i kanten:tummenupp

Mvh Johan
 
Last edited:
För nått år sedan läste jag en liknande förfrågan och fastnade för ett svar någon gav: Köp den som du blir kåtast av. Det känns som det rådet fungerar fortfarande.
 
Jo , jag skulle oxå säga - Köp de du gillar ! Givetvis en med fullstämplad servicebok , realistiska mil i förhållande till årsmodell och pris ! :fakta

Men köp inte en med t.ex "fel färg" för att den råkar vara lite förmånligare !
De kan ju va så att den är förmånlig för att flera tycker att den har "fel färg" eller dylikt !
Du ska ju trivas med biken ett tag framöver !

Kvaliten tror jag är ganska likvärdig idag om vi prata bikar tillverkade på 2000 talet !
De beror nog mera på tur eller otur om den går bra eller krånglar .

De är ju ett tag till våren så kolla runt mycket före du bestämmer dig !
Lycka till ! :tummenupp
 
Jo det blir väl till att åka och se på lite olika för och se vilken som känns bäst.

Något särskilt man ska tänka på gällande dessa hojar och årsmodeller? Någon modell som hade några särskilda svaga punkter? eller är det i princip samma kvalite rätt igenom?
 
Lättmekat Triumph 675. Jämför min SV650S och Sprint RS.
Allt mekande tar minst 3 gånger så lång tid på Suzukin.
Exempel: Kolla batteriet.
Suzukin sex insex av två olika storlekar, två sidoplastbitar, en sadel, en plast med reläer/säkringar under sadel ska bort för att nå batteriet.
Triumph. Stoppa in nyckeln i sadellåset, lyft av sadeln och där är batteriet.
Men du skall väl inte meka?
Sitter du bra på R6an 04, KÖP!
Men tänk på att man kan genom att flytta på fotpinnar, höja/sänka växel och bromspedal, höja sänka styret och vrida styret framåt bakåt med lite "mekande" få en hoj att passa DIG.
Hojar är ju patetiskt dåliga på att snabbt ställa in körställningen så den passar jämfört med en bil.
Man måste meka en hoj. För att få den att passa.
 
Gsxr 750 är den optimala mixen mellan 600cc smidiga chasie och 1000cc effekt, kan bara säga att du hade blivit super nöjd med en gixxer 750 istället för en 600 :) Bra kvalite och massor av körglädje till "billig" försäkring :tummenupp
 
Gsxr 750 är den optimala mixen mellan 600cc smidiga chasie och 1000cc effekt, kan bara säga att du hade blivit super nöjd med en gixxer 750 istället för en 600 :) Bra kvalite och massor av körglädje till "billig" försäkring :tummenupp

Får man fråga vad "billig" försäkring är?
 
Köp den du sitter bäste på, skillnad på den modell som är "snällast" och den som är "vildast" är minimal då alla har hyffast likvärdig effekt.
 
Enligt mig så är det rätt stor skillnad mellan en vild och snäll 600. Då menar jag inte att det eg e nån skillnad prestandamässigt men att det kääääääns som det. nu har jag som sagt 2 sportisar en radfyra å en radtrea å jag föredrar motorkaraktären på just en radfyra.

Trean känns tråkig helt enkelt. Sen att det kanske inte e nån stor skillnad i mellan radfyrorna det kan nog stämma. banditen som jag har å som e nog den som du kan relatera till då du äger/ägt en gsxf, snurrar upp på liknande sätt som ninjan å andra radfyror men just 675an å även v-tvinnar känns enligt mig booooorrrrrring :P så vill du ha nått snällt ja då vet du iaf vad för motortyp du ska ha iaf :P

Sen kvaliten, hmm kan säga så här triumphen äger fan upp alla andra hojar när det gäller kvaliten i dagsläget. Nu pratar jag inte om montorn för det e ett lotteri egentligen men hur hojen är ihopsatt. Finns eg en sak som stör mig å det e den fula korniga ytan på ramen :P Skruvar, plast å allt sitter fenomenalt mycket bättre än på allt annat jag sett inkluderat Ducce!! Mycket imponerad.

Sen tycker jag honda e fett nice ihopskruvad, kawwa å suzuki tycker jag plastkåporna inte ligger 100% perfket mot varandra. å Ducce ja där kan man se för långa skruvar å skit sticka ut bla. så e det kvalite e det nog honda du ska köpa elelr en 675a :P
 
Last edited:
Jag tänkte på skillnad mellan dom 4 cylindriga japanerna, håller med om att twin och 3 cyl känns snällare, men jag gillar Triumph 675 och hade nog valt den av ovan nämnda hojar.
 
Tack för all feedback!
Fan det e svårt alltså... E gixxer 750 har jag funderat en del på faktiskt. Dock ökar premien en del då tyvärr..
Så daytonan ska vara bra kvalitetsmässigt alltså? Låter ju bra! Dock ligger den lite i överkant prismässigt prrecis som hondan tycker jag
 
Då har du min kawwa då, spring å tjöp. :p

Nä men just zx6r från 04-06 är nog det du ska sikta på om inte en gixxer från samma årgång. de e la de billigaste just nu.
 
Du har ju inte bara 600rr på Hondas front. CBR 600 f4i finns också, lite färre HK, men grymt mycket billigare i försäkring :) Insprut, 115 hk cirkus, dubbelsäte, grymt bra hoj enligt mig! Betalar 3000 hel/helår hos Bilsport MC :banana
 
Det är väldigt svårt att såga vilken hoj du kommer att gilla, det har ju med smak och tycke att göra...
Om jag tittar på mig själv så börja jag med en SV650 -99, älska den hojen förutom gaffel och dämpare, efter den blev det en dragbike (Yamaha FZR 1000) så det räknas inte, men den hade jag konstant problem med kopplingen och växellåda på.
Sen blev det Kawaskai ZX750r och en ZXR750 för gata, toppar var det jag fick byta på dom.
Efter Kawa var jag tillbaka på Suzuki och det blev en GSXR 1000, den körde jag nästa 4k mil med utan några problem, men tyckte det gick lite för fort hela tiden så jag köpte den hoj jag tänkt på sedan jag börja köra, en SV 650 som va vurpad och byggde den som jag ville med en riktig gaffel och dämpare så jag har gått varvet runt nu =) gjorde en tabbe, skulle ha byggt om Gixxern till en fighter.... men det kommer fler..

I det stora hela, sätt dig och kolla på vad du skulle vilja ha, och sedan grundligt prova hojarna när våren kommer...
Fråga även här på forumet om en specifik hoj vad det finns för återkommande problem för hojen i fråga, hur servicevänliga dom är om du ska serva själv, hur lätt är det att få tag på reservdelar i ditt område, leta reda på regnr på hojen och kolla med försäkringsbolagen vad en försäkring kostar, om du har funderingar på att modifiera på något sätt, kolla eftermarknadsprylar, vad finns det och vad kostar det..

Lycka till och vi kanske möts på vägen V.24 =)
 
Ett tips: Öka budget. Blir betydligt mer skruvande i dessa prisklasser. (Dvs, dyrt ändå) :fakta
 
Säger samma som nextpeanut, Honda Cbr600f 01-02!

Närapå bombsäker, lite billigare i inköp, grymt lättkörd och bekväm för att vara sporthoj.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top