Vad ska man köpa för hoj till våren...Hjälp!

Okey , du körde lite 600 i sommras alltså . Vad har du kört tidigare ? moppe ? 125a ? inget ?
Om du vill träna mc körning på riktigt så köp en "gäggmoppe" nu direkt typ -

IMG_1539.jpg

Bra träning i hantering av hoj och SKITKUL ! :tummenupp
Allt från 125 cc 2 takt , 250 cc 2 takt eller 4 takt uppåt 400 cc - 450 cc 4 takt !

Bra för ryggen och bra motion dessutom ! :yoparty

Av de du nämner har jag endast kört 675:an.
Jag trivdes bra som fan med den, gillade den lite lugnare karaktären i motorn och chassit var grymt trevligt när man fick till rätt inställningar - det finns ju en hel drös av dem och jag fick köra med lite trial and error för att få det någorlunda bra då jag inte är något direkt proffs på sånt. Jag insåg dock att det gick lite fort ibland vilket fick mig att lämna sporthojssegmentet för en fånhoj.
Det jag fick (antagligen) fick uppleva var dock att den kan vara lite taskig med framhjulet ibland, någonting med gaffeln - man får sänka ner den i kronan så långt det går, det är tydligen väldigt lätt att få sig ett framhjulssläpp om man är lite oförsiktig.

Fånhojen jag har nu har förresten förra generationens R6motor. Den suger. Aldrig mer rad4.

Jag har bara kört stånka (125or :crash) och twin, ER6 och TL1000, jag fattar inte hur folk kan tycka att hojar med 2 cyllar har tråkig karaktär, det är ju skitkul att ha maxat vrid direkt från dragläget hela vägen upp till maxvarvet, skönt att slippa växla hela tiden för omkörningar också och försäkringspremierna är trevliga som attans! :banana

en 07:a: wärchting "Årets främsta sportnyhet är ett nervöst, hårdbantat och disciplinerat muskelknippe, som bjuder på en extrem körupplevelse och väcker liv i den gamla klyschan ”racer med lyse”"

Nja en literklubba sparar vi till senare isf.

Jag har kört mycket moppe i min ungdom, men inget mer. Inser att en sportis kanske egentligen inte är det mest logiska valet att börja med efter en säsong med en gsx 600f... Men..

Det är ju så fränt med sporthoj!

Ifall du vill ha sporthoj så är det klart du ska skaffa en!
Nära & kära som ej förstår grejen med hoj kommer sätta moralkakorna i halsen och spotta kaffe över bordet varje gång du berättar om powerwheelies på motorvägen och burnouts vid rödljusen :D

en 07:a: wärchting "Årets främsta sportnyhet är ett nervöst, hårdbantat och disciplinerat muskelknippe, som bjuder på en extrem körupplevelse och väcker liv i den gamla klyschan ”racer med lyse”"

Neä 99 är mycket bättre :) dock så var väl k7an värsting hojen 2007? R1a 07 menade på att den är svårt att kontrollera pågrund utav motorn

Neä 99 är mycket bättre :) dock så var väl k7an värsting hojen 2007? R1a 07 menade på att den är svårt att kontrollera pågrund utav motorn

Självklart är det så.
För till skillnad mot alla andra tillverkare som strävar efter att utvecklas till det bättre så är det ju allmänt känt att Yamaha gör tvärtom.

Tack för all feedback!
Fan det e svårt alltså... E gixxer 750 har jag funderat en del på faktiskt. Dock ökar premien en del då tyvärr..
Så daytonan ska vara bra kvalitetsmässigt alltså? Låter ju bra! Dock ligger den lite i överkant prismässigt prrecis som hondan tycker jag

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svar men kan svara som en tidigare ägare till både Gixxer 750 -08 och Daytona 675 -09.

Gixxerns motor är ett djur, när du väl når de rätta varven. Det händer inte så speciellt mycket upp till 6-7-8 (minns inte exakt) tusen varv men därefter, herrejävlar vilket tryck. Klassisk mindre sporthojsmotor med lite mer puff helt enkelt. Det jag tröttnade på var att den liksom... inte talade till mig. Det kändes inte som att den hade någon karaktär. Funkade alltid helt perfekt, var väldigt bekväm och gick helt smärtfritt utan vibrationer, och det var nog just det - Ingen dramatik what so ever. Oavsett om det stod 30 eller 240 på mätaren.

Triumph - Jag köpte den precis som du säger för utseendet och för ljudet som jag älskar. Den trecylindriga motorn tillsammans med rätt utblås ger mig fortfarande gåshud. Dock var jag mindre imponerad av bromsar och även effekt. Mycket jämnare än Sukkan, den drar ungefär lika mycket på alla varv men kändes inte lika snabb. Sadeln, även utbytt mot gel är inget att hurra för, eller det kanske är mer sittställningen som är krävande. Speciellt om du som jag är lite längre (186). Efter 15+ mil är benen döda och röven öm. Allt jag skriver är mina subjektiva intryck av de två.

Om du vill ha bekvämlighet, plats och kunna åka längre av dessa två - Gsxr 750.
Om du vill posera, starta billarm och få blickar vända efter dig - Daytona.

Ja Gsxr modellerna är väl kända för att vara "bekvämare" på gata än andra sportmoppar. Som Lynxlynx skrev så har 675 ganska tuff sittställning och stenhård sadel, men det är ju en sporthoj du letar efter så:tungan

Köp min Bimmer. Nytt drivpaket, ny motor (0 mil) behöver köras in och nya kåpor baktill. Allt detta pga ett kedjebrott. Chassit har gått 1400 mil aldrig vurpad. Superfint skick ;)

Med vänlig hälsning, Try

personligen så finner jag att 675an är bekvämare än just min zx6r. Man sitter högre på daytonan dvs högre upp från fotpinnarna som även är längre bak än på zx6r. om jag inte säljer kawwan så kommer jag att höja sadelhöjden samt flytta fotpinnarna längre bak för att slippa känna mig ihopkuren med knäna. sablans ont efter ett tag i knäväcken. sen sitter man mer "på" daytonan än just "i" hojen som man gör på zx6r. kåpor, tank, plast gör att man är mer skyddad från fartvinden jämfört med daytonan som eg känns som en naken hoj :P Å det jag testat bland japsarna så känns de någorlunda lika i just hur man sitter på dem. jag e dock 172 cm mega super lång :P

Vad lutar det åt för hoj TS?

Last edited:
personligen så finner jag att 675an är bekvämare än just min zx6r. Man sitter högre på daytonan dvs högre upp från fotpinnarna som även är längre bak än på zx6r. om jag inte säljer kawwan så kommer jag att höja sadelhöjden samt flytta fotpinnarna längre bak för att slippa känna mig ihopkuren med knäna. sablans ont efter ett tag i knäväcken. sen sitter man mer "på" daytonan än just "i" hojen som man gör på zx6r. kåpor, tank, plast gör att man är mer skyddad från fartvinden jämfört med daytonan som eg känns som en naken hoj :P Å det jag testat bland japsarna så känns de någorlunda lika i just hur man sitter på dem. jag e dock 172 cm mega super lång :P

Vad lutar det åt för hoj TS?

Flyttar du fotpinnarna bakåt får du ju en extremare körställning då du får en ännu mer "liggande" körställning:7peta Är du 172cm och klagar på att du sitter för ihopkrupen?:D Har en polare som är närmare 2meter som kör sporthoj:rolleyes: Och nej Triumphen känns inte som en nakenhoj, har du åkt naket i 200km/h kontra Daytona i 200km/h? Det är en jävla skillnad:näsblod

haha, självklart är det skillnad. men det känns som en naken om man jämför med en japsare. allt är mindre på daytonan än zx6r å övriga japsare. smalare, lägre kåpglas m.m. Å börna 200+ med en naken e hur kul som helst iaf på bana:)
http://youtu.be/n_-1hX4i_gQ?t=13m46s

Kolla in benvinkeln fy fan vad hemskt det va. Om youtube visar som det e tänkt så ser man lite av skillnaden mellan mig på en gammel fzr å en daytona 675.
Just denna är en gammel sportis som blitt en streetfigher men man satt så lågt å så nära fotpinnarna att det va helt outhärligt när man väl hoppade av maskinen. Självklart e de nya japsarna bättre nu men jämför man daytonan mot en japsare så e detta skräckexempel ett bra exempel :P

Liggande körställning för mig innebär inte så extremt ihopkurna ben. benen är helt enkelt mer utsträckta. Lite jobbigare för handleden om man kör långasamt men kör man lite snabbare lyfter vinden torson lite grann å avlastar handlederna. Tänk dig när du sitter länge, dvs på bussen flyget eller sagan om ringen filmerna.. fyyyy vilken pina för knäna :P

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...