Vad ska man köpa för hoj till våren...Hjälp!

Kan ge dig lite R6-perspektiv.

Ägde en -99 som funkade till allt från rookierace till Alpsemestrar, en riktig universalhoj! Som de flesta 600:or hade den inga oceaner av bottendrag, men över 10 var den... :rofl

Bytte in den mot en spretans -06 som var det porrigaste jag sett någonsin. Och visst var chassiet nåt enastående, men annars var den... sådär. Framförallt var jag besviken på hur motorn tog sig. Eller inte tog sig, rättare sagt.
När jag jämförde effektkurvorna mellan de båda låg -06:an ca 10hk efter -99:an hela vägen upp till 14.500, där -99 bröt.
Det som "räddade" -06 var att den inte bröt förrän vid 15.900, och där hade 8hk till (-99:an med Akrahelrör o filter: 105hk mot -06:an med Akraslipon, filter & pc III: 113hk).
Dessutom var körställningen tippad framåt ytterligare ett par grader och det gör ju inget på bana eller kortare turer, men som Europakryssare dog den lite.

Alltså:
R6:an du vill ha tror jag är en ur 03-05-generationen, tyvärr hann jag aldrig äga en, det stannade vid div provkörningar. Körställningen är intill förväxling lik 99-02-gen. och alltså helt okej för gatbruk. Den stora skillnaden mot 99-02 är insprutningen, vilket får motorn att komma loss något tusental varv tidigare.
Nu "ska" man ju inte toura med en R6, men ska man ha en hoj till allt, och gillar semestersvängar mellan bandagarna så är den komplett!

Tycker jag...

Den här kanske? :
http://www.blocket.se/ostergotland/Yamaha_R6_51078664.htm?ca=12&w=3

Last edited:
Som en del sagt så finns det inte bara 600rr, utan även 600F.
Riiiktigt billig att äga och ha, riktigt sköna att köra och driftsäkra. Var huuuur nöjd som helst med min 600F -99a.

Men äger för närvarande min 600rr skönhet.
Lite "pros and cons"

Minus:
sadeln: är inte den skönaste, men du glömmer bort det när du får hjälmen att segla vackert genom lite fartvind..
Gäller även bönpallen - enligt utsago är den rätt bra att bjuda på träsmak efter några mil..
Sittställningen: rätt aggresivt framåtlutad, tar en hel del på händer, handleder,
axlar, nacke och rygg. Är rätt tränad så jag har inte upplevt smärtor eller dylikt, mer att man känner sig lite "trött" men efter en bensträckare och en kaffe på Rosenhill så är man sig själv igen. (och det är ju därför man har hojkort, right?)
Dessutom vid aktiv körning känner iaf inte jag av så mycket alls.
Har dock själv upplevt att mina händer domnar stundvis vid "passiv körning" (E4an) och vid långkörare. Sen om det beror på långvariga vibrationer från styret, en framåtlutad körställning, eller en kärleksfull blandning av bägge vet jag inte.
Från -06 och --> så har dom förutom USD gaffel även höjt styret någon centimeter som tydligen ska göra en bekväm skillnad.

Nu till det roliga!
Plus+++

utseendet:
Aggresivt, tilltalande, snabb, vassa linjer, kanonfina färgkombos! Listan kan göras lång.

Acceleration: 122hk på 185 kg torrvikt, ~200kg tjänstevikt (2004 årsmodell) X nM vrid (osäker) så pinnar den på riktigt bra!
Men självklart finns det säkert vassare där ute. "There's always a bigger fish"

Känslan:
Är långt ifrån någon expert, kan bara delge mina väldigt positiva upplevelser med denna fantastiska maskin.
Svarar direkt på rullen, lätt att brotta ner i kurvor, kan tas upp på slangen relativt enkelt, är en blickfångare i stan (alla gillar att se cool ut på sin hoj - known fact!) - en riktigt bra och rolig men framförallt pålitlig maskin!
Ta hand om henne med service och dylikt, så kommer hon ta hand om dig!

Ljudet:
Ett Yoshimura RS-5 halvsystem på 10,500 varv - förmodigen ett av dom vackraste skönaste ljuden Södra länken fått uppleva. Ren och skär magi! Älskar verkligen det!

Vet ej aktuellt läge inom 600 rookie och "rr racing" men Honda har vinnit en hel del pallpriser med sin 600rr så den gör sig bra på bana också.

Summasumarum : toknöjd - tjöÖÖöp! ;) :fakta

Haha tackar för era erfarenheter. Blir en vår full av blocketsurfande. Känns som jag ändå vill upp lite i årsmodellerna.. varför vet jag inte riktigt, men 01-03 känns lite gammalt på nåt vis. Insprut är iaf ett måste.

CDM: den budgeten e väl ganska lagom? Bör väl inte bli massa reparationer på en hoj för runt 40000 som gått 1500 mil ungefär?
Eller vad säger ni andra om det?

köp en 675. köp aldrig en beg japsar . lästen prata om 10;500 v tja sönder kört då... 675 675 675 nr 1

Ja, triumoh har ju aldrig haft problem med kabelstammar, generatorer, motordelar, läckande motorkåpor sjuklig värmeutveckling, etc .. :rolleyes
Och det e definitivt ingen som varvar ur en 675:a, näää alla e tjejkörda ...

köp en 675. köp aldrig en beg japsar . lästen prata om 10;500 v tja sönder kört då... 675 675 675 nr 1
:va

För att skriva något begripligt:
Jag kör i dagsläget en 675a och är supernöjd med den. Har kört radfyra också och de skiljer ju sig i karaktär såklart, bästa vore om du kunde provköra. Att radtrean upplevs som mer "lugn" är väl för att mellanregistret har lite mer mos så effektkurvan blir inte lika hysterisk som i en radfyra. Däremot tycker jag detta kan ställa till det lite på bana då man får vara snäll på gasen ut ur kurvor just för att det är lite mer tryck på lägre varvtal.

trajjan e äckligt varm, jämfört med zx6r. hade precis problem med avgasventilen. motorlampan tändes då å då blev panikslagen varje gång. men då min e "ny" va det bara åka in å de kollade sjukt snabbt va det va fel å vips 1200kr fattigare för att de skulle justera å smörja in vajrarna te avgasventilen. men som sagt den e feeeett tråkig motorkaraktärs mässigt å jäkligt nervös jämfört me japansk motsvarighet. så jag röstar på nån billig japanare dvs gsxr eller en zx6r då de e billagast av 600orna... fast det finns ju även daytona 600 å 650 som e aningen billigare annars.

nervöst chassi som fan. Uselt för gatbruk om jag får tycka till. Säkert kalas på bana, där kallas det lättsvängt har jag fått lära mig :P

Motormässigt är den bra. Bra med vrid, du behöver inte jobba så mycket med växlarna, det finns gott om vrid över hela registret. Jag saknade dock det där galna klippet på toppen som många radfyror har, dock har Daytonan bra klipp på toppen och ett skönt vrål från luftboxen, så det kompenserar lite.

r1 har problem med växellådar .gixxar japsar ser rött fält ofta -- så en skrev här 10,500v men något konstigt avgasrör . gamla suzuki 750 bra o kawa 750 gpz....... samt en en gång nr 1 675... 675 675 675 675

Sönderkörd... ?? vid 10,500 rpm?? Det är först och främst inte ens rödmarkerat, Då varvstoppet ligger på 15,000 varv och bästa effektkurvan i oskruvat tillstånd ligger runt 13,000 varv! Du lär ju inte ha många hojvänner som orkar vänta på dig vid varje korsning om du knappt vågar dig förbi dragläget...

jejjsoft skulle aldrig köpa en sånt mc min åsikt,, 15000varv wrooooooommmmmm knack knack läger gone :rofl

r1 har problem med växellådar .gixxar japsar ser rött fält ofta -- så en skrev här 10,500v men något konstigt avgasrör . gamla suzuki 750 bra o kawa 750 gpz....... samt en en gång nr 1 675... 675 675 675 675
Jag har väldigt svårt att förstå vad du skriver.

Ja 350 du får nog jobba lite på dina formuleringar..:va..
Har också vissa problem att förstå, eller så trollar du med oss bara.:rolleyes:

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...