Vad ska man köpa för hoj till våren...Hjälp!

Ja vad lutar det åt:va..... Problemet är ju att jag inte kört nåt förutom en r6 -04. Den satt jag helt ok på.
Men sen har jag provsuttit daytona -13. Och snubben på triumph på lelles (jävligt trevlig kille f.ö) sa att sittställningen e rätt lik den gamla daytonan (-06-12).
Gillar ju daytonans utseende skarpt alltså. Lite dyr dock.

Är rätt öppen för alla märken. Skulle förmodligen vara lättare om man kunde provköra alla samma dag och se vilken man faller för.
Vet inte hur ekonomin ser ut riktigt nästa år, men just nu litar det åt något för runt 40k.
Borde väl gå att hitta nåt fint för dom pengarna?

Haha!
Så ingen daytona alltså..

Du kan alltid köpa en avklädd Daytona! Street Triple R är ganska trevlig men över 200 är en Daytona trevligare. Om du inte kör över 200, eller inte så ofta, så är en naken Daytona med lite mindre hästar ett alternativ. :)

Vad som är trevligt är ju upp till var och en. Jag gillar färre cylindrar än fyra, som jag tycker är tråkigt, men som du läst tidigare så finns det andra åsikter. :rolleyes:

En vacker hoj är naturligtvis trevligt men om den bara är trevlig att titta på och skit att köra så är det inte lika trevligt eller... :lol

Monster 600 skulle jag också kolla på. Inte min typ av hoj men bra hoj om man försöker vara objektiv...:tungan

Monster 600 skulle jag också kolla på. Inte min typ av hoj men bra hoj om man försöker vara objektiv...:tungan

Eh, nej, den är faktiskt inte bra hur objektiv man än är. 696 däremot är en helt duglig hoj som jag trivdes rätt bra på, lite för trångbodd för mig bara.

En avklädd hoj är ju egentligen smartast, man kör lugnare, den e billigare, osv.

Men sporthoj är så snyggt ju! Struntar i om man åker pissigt på den, jag vill ha!
Får väl lära av mitt misstag efter en säsong isf och byta till en nakenhoj eller nåt annat om jag inte trivs.

Erfarenhet är väl delvis summan av alla misstag.

Well Pillo-kun har obviously något emot Daytona personligen så jag skulle inte lyssna allt för mycket på honom. Jag säger inte att Daytona är bäst, trivs du med radfyra, köp radfyra. Trivs du med radtrea, ja då köper du radtrea. Om man är 172cm kort och klagar på att sittställningen är för påfrestande så skall man nog kolla på en kråmsläde istället.

haha. säger ju att sittställningen e skön på daytonan jämfört med en zx6r å liknande. Däremot e daytonan inte så bra att det e värt 10k mer än vanlig japsare från samma år.

En avklädd hoj är ju egentligen smartast, man kör lugnare, den e billigare, osv.

Men sporthoj är så snyggt ju! Struntar i om man åker pissigt på den, jag vill ha!
Får väl lära av mitt misstag efter en säsong isf och byta till en nakenhoj eller nåt annat om jag inte trivs.

Erfarenhet är väl delvis summan av alla misstag.

Billigare men du kör nödvändigtvis inte lugnare med en Street Triple R. Väghållningen är inte sämre än Daytona. Insugsljudet är beroendeframkallande och kräver mer varv varje gång men har mer bottendrag än en fyra...

Och det har inte med japanskt att göra för Triumphs TT600 var/är en fyra som, i mitt tycke, är skittråkig eftersom den inte drar förrän det blivit väldigt många tusen varv. Kul på bana kanske men på landsväg är det jobbigt att köra...:(

Men, som du säger, erfarenhet är summan av begångna misstag och jag är, efter mer än 30 år i sadeln på sporthoj, väldigt erfaren. :lol
Nu har jag gjort mina misstag på gammalt skit men på en modern hoj i moderna hastigheter med trafikverkets hala vägar och moderna medtrafikanter, som inte tycker det är fel med mobilprat, kan det bli riktigt farligt att bli erfaren...:(

Provkör och köp det du gillar, inte vad andra gillar!

Lycka till! :tummenupp

haha. säger ju att sittställningen e skön på daytonan jämfört med en zx6r å liknande. Däremot e daytonan inte så bra att det e värt 10k mer än vanlig japsare från samma år.

Är verkligen Daytona 10k dyrare överlag än japsare då? Jag tycker folk tar duktigt betalt för Honda, speciellt cbr600rr. Varför TS tycker Daytona är dyra är pga han har en budget som täcker upp lite äldre hojar typ 2000-2004. Daytona kom 2006 och därför är lite utanför TS budget. Det var kanske detta du missuppfattade.

Jag sa aldrig att du klagade på sittställningen på Daytonan heller. Sa bara att det kanske är bättre herrn åker custom om det är för jobbigt för knäna på en sporthoj :tungan Det hela var ett skämt då du skrev att du var 172cm och tyckte knäna vek sig för mycket vilket jag tyckte var komiskt.

Last edited:
Jo blir till att prova i vår.
Det kanske bara är jag som fått för mig att daytonan ligger dyrare än motsvarande jappsare. Lite en känsla jag fått när jag surfat runt på blocket. Skulle kunna tänka mig en japps från -03,-04 eller -05. Men daytonan vill jag helst ha 675 isf, och den blir ju såklart lite dyrare..
En gixxer eller r6 från -06 kanske ligger i samma prisklass.. bara fått känslan av att man får en japps från 06 billigare än en daytona från samma år..

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing