Vad menas med varmtryck i däcken?

Primero

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
sport
Är det 1 tim med däckvärmare eller när man kommer in efter passet?Har alltid kontrollerat kalltrycket och inte brytt mig om varmt men tycker fler personer pratar varmtryck nuförtiden.

Varmtryck är när man kör och har full arbetstemp i däcken, mäts lämpligast efter ett pass
Kalltryck är när däcken och luften i däcken har samma temp som omgivningen

Trodde det inte det var någon skillnad i tryck mellan 1 tim däckvärmare och full arbetstemp.Får väl trixa med det nästa bandag.

Trodde det inte det var någon skillnad i tryck mellan 1 tim däckvärmare och full arbetstemp.Får väl trixa med det nästa bandag.

1 timme i värmare en varm dag så fälgen e ljummen eller efterpasset är ingen större skillnad.

I tillägg till Ottos inlägg skulle jag vilja påstå att en majoritet mäter varmtrycket efter 1-1½ timme med däckvärmarna på. Att mäta när man kommer in är rätt men man vill ju ha så rätt tryck som möjligt när man åker ut.

Fördelen med varmtryck framför kalltryck är att det första inte påverkas av yttertemperaturen.

I tillägg till Ottos inlägg skulle jag vilja påstå att en majoritet mäter varmtrycket efter 1-1½ timme med däckvärmarna på. Att mäta när man kommer in är rätt men man vill ju ha så rätt tryck som möjligt när man åker ut.

Fördelen med varmtryck framför kalltryck är att det första inte påverkas av yttertemperaturen.

Det låter mer intelligent att mäta varmtryck men förr pratade alla kalltryck:va

Det kanske var tillverkarna som rekommenderade kalltryck och det i sin tur kom från gatdäcken där man alltid mäter kallt.

Nu verkar alla, inklusive jag själv, förstå skillnaden :)

Hur stor är skillnaden mellan varmtryck och kalltryck på en vanlig gathoj efter några vändor på bulten Tex??

ca 0,3 -0,4 bar kan de göra när man kör hårt på bana iaf, så en vända på bulte borde rimligen göra närmare 0,3 bar

Det kanske var tillverkarna som rekommenderade kalltryck och det i sin tur kom från gatdäcken där man alltid mäter kallt.

Nu verkar alla, inklusive jag själv, förstå skillnaden :)

Alla däcksfabrikanter uppger väl kalltryck i sina infon, var hittar man varmtryck eller lägger man på någon viss givet värde på kalltrycket?

Jag skulle vilja påstå att värmen man får av ett par däckvärmare varierar ganska mycket med yttertemeraturen, iaf jag med mina billiga värmare har svårt att få någon temp en blåsig och kall dag.

Ska man göra det rätt så tar man reda på vad för tryck som är optimalt att köra med och sedan försöker man lära sig vad det motsvarar i kalltryck respektive värmartryck. Det är inte speciellt komplicerat men vill man göra det enkelt för sig så kör man med kalltryck precis som däcktillverkaren specar.
Förhållandet kalltryck-varmtryck varierar inte speciellt mycket av yttertempen, mer av körstil och tempo.

Alla däcksfabrikanter uppger väl kalltryck i sina infon, var hittar man varmtryck eller lägger man på någon viss givet värde på kalltrycket?

Varmtryck behöver men veta när man håller på och justerar däcktryck på varma däck annars funkar kalltryck mycket enkelt och bra, enkelt att justera trycket samtidigt som man rullar på värmarna.

Last edited:
Jag har också alltid mätt kalltryck men bör nog lära om. Kör med Bridgestone slicks och har alltid haft 2.1 fram och 1.9 bak. Vilket oftast fungerat prima förutom på Gotland.

Vilket varmtryck rekommenderar Bridgestone? Hittar inget på deras site.
(1 timme däckvärmare en fin sommardag :) )
Är 2.3 fram och 2.1 bak en bra start?

Vilket varmtryck rekommenderar Bridgestone? Hittar inget på deras site. (1 timme däckvärmare en fin sommardag :) )
Är 2.3 fram och 2.1 bak en bra start?
Bridgestone anger varmtryck för sina slicks och det är samma för de gamla som för de nya som kom i år.

Varmt:
Bak 2.0
Fram 1.9 (ca 1.5 kallt)

Bridgestone anger varmtryck för sina slicks och det är samma för de gamla som för de nya som kom i år.

Varmt:
Bak 2.0
Fram 1.9 (ca 1.5 kallt)

Vart hittar du en sån lista över bridgestondäcken?

Vart hittar du en sån lista över bridgestondäcken?
Har fått den av min sponsor (http://www.motorhuset-nykoping.se/) men vet flera som har den så den borde finnas att ladda ner på nätet någonstans.

Tack, ska testa det :tummenupp
Då har jag kört med tokhögt tryck. Det är väl mitt snigeltempo som gör att slitaget ändå varit bra.
Det har du inte varit ensam om. Bridgestones tabell var inte solklar och så sent som förra året var det gott om folk i tex Superbike som åkte med 1.9 kallt i sina framdäck och klagade på greppet.

Last edited:
Någon som vet något om Metzelers varmtryck? Har alltid kört 2.1 fram 1.9 bak kalltryck men kanske är galet högt då?

Japp, det är den listan och när jag läser den nu kan jag förstå att det blir fel. Den som har sammanställt listan var nog ingen pedagog direkt....
Exakt, jag tolkar det som att det är kalltryck som anges eftersom det står "Cold". Siffror inom parantes är för "Super Moto".

Ska man tro er räserrävar så är det alltså kalltryck inom parantes och varmtryck utan parantes. Klurigt värre det här :gnissla

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026