Vad menas med varmtryck i däcken?

Exakt, jag tolkar det som att det är kalltryck som anges eftersom det står "Cold". Siffror inom parantes är för "Super Moto".

Ska man tro er räserrävar så är det alltså kalltryck inom parantes och varmtryck utan parantes. Klurigt värre det här :gnissla
En bra sammanfattning! :tummenupp

Hoppas den som skrev dokumentet fick sparken!

Nu har jag fått svar från "Product Mgr Mc".
"Varmtryck! Hade det varit kalltryck hade trycket stått inom parantes!"

Så denna lista ifrån bridgestone beskriver varmtryck? http://mc.bridgestone.co.jp/en/products/racingbattlax/index.html

I sådana fall har jag åkt med löjligt högt tryck.:gnissla

Ja du är inte ensam, har kört med ända upp till 2,5+ varmt länge med perfekt slitage och trott att det var bra eftersom slitaget var bra, verkar som BS är väldigt förlåtande på slitaget även om ens inställningar är helt åt skogen i tryck eller fjädring.
Har dock kört nu över 10 timmar bana med samma bakdäck, 50tider på Falken och 1.50 tider på Anderstorp och det är ännu mycket kvar på däcket. Sedan huruvida det är bra om man betänker alla värmecykler det utsatts för ska jag ha osagt men biter gör det ännu. (kör soft/medium f/r)

Last edited:
En god tanke borde alltså vara att alltid ha med en termometer när man kollar varmtrycket. Varje 10 graders skillnad är ju minst 0,1 bar skillnad i tryck...

En god tanke borde alltså vara att alltid ha med en termometer när man kollar varmtrycket. Varje 10 graders skillnad är ju minst 0,1 bar skillnad i tryck...

Följer allmänna gaslagen, P*V = n*R*T, dvs trycket är direkt proportionellt mot temperaturen. (OBS! I grader Kelvin, inte grader Celsius, 0 grader C = 273 grader K)

/Stefan M

Man ska ha både termometer och tryckmätare. Om tex däckstemperaturen börjar skena iväg men trycket i däcket inte ändrats så har man fel stomme.

Nu har jag fått svar från "Product Mgr Mc".
"Varmtryck! Hade det varit kalltryck hade trycket stått inom parantes!"
Då förstår jag att de som förra året körde med 1.9 kallt i sina Bridgestone framdäck hade lite problem med fästet.

Har du tid så svara Mr PMM att de kunde vara lite tydligare i sina faktablad. Att skriva ut varmt i klartext borde väl alla tjäna på.

Bridgestone-slicks?

Näven, du refererar till siffror från Bridgestone via länken http://www.torps.net/df/bridgestone.jpg där kall-siffror anges inom parentes (dock från 2006). Det anges i och för sig bara för framdäck, vilket verkar märkligt. Har du fått bekräftat att detta inte gäller?

/Helt förvirrad

Det jag har märkt är att om det är soligt och varmt i asfalten så slits YDC (Soft) fort och då är det bättre att köra YCX (Medium).
Det borde väl vara just då som YCY fungerar som bäst, iaf om man ska tro bifogad skiss.

Bifogat

• bs.JPG
    bs.JPG
    22.4 KB · Visningar: 71
Vad kan man säga är ett bra utgångstryck generellt för gatdäck vid körning på gata resp bana i kalltryck?

Själv har jag Pirelli SC pro och kör 2,1 fam och 2,3 bak på bana. Helt galet?

Det borde väl vara just då som YCY fungerar som bäst, iaf om man ska tro bifogad skiss.
Jag har ingen koll på hur varm asfalten var sist jag hade problem men tidigare år när jag körde Pirellis värdelösa suddgummin brukar asfalten som mest bli lite över 30 grader.

YCY ser ut att funka bäst om man närmar sig 40 grader och det vet jag inte om vi har så ofta. Någon som brukar mäta asfalten mer frekvent kanske vet.

Har själv aldrig provat YCY.

Mjuka däck fungerar bäst när det är riktigt varmt. De kommer fortfarande slitas fortare än medium, men med bättre grepp under tiden. Summa summarum: Det mjuka däcket kräver hög temp för att funka, men kommer slitas fort ändå. Medium behöver inte riktigt den höga tempen och slits långsammare under alla temperaturer, men med sämre grepp än mjuka när det är varmt (och även om det är kallare, men då tar det mjuka däcket slut på nolltid) Samma sak gäller ju kvaldäck, de har otroligt grepp under en väldigt kort tid innan det är slut!

/ Jens

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...