Jag är inte sådär väldigt hemma på motorcyklar eller dess terminologi (gillar bara att köra skiten)
. Därför undrar jag vad som menas med att hojen är "Bänkad" till ett visst antal hk som jag läste i en annons.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej,nej du har fel.Det betyder att man har gjort en strikt repetition med sin hojs tjänstevikt i bänkpress.Det är därför som det är oerhört sällsynt med bänkade HD..UrbanTiger skrev:Att den är Bänkad betyder att den har dragit snuten (Bängen) vid minst ett tillfälle.
Risken finns att regnummret finns med på listan över "blådårar som vi ska ta" som finns med i varje polismans lilla svarta bok.
Hayabusatombo skrev:Det betyder att man har gjort en strikt repetition med sin hojs tjänstevikt i bänkpress.
Det är därför som det är oerhört sällsynt med bänkade HD..
Brake horsepower (bhp)
Brake horsepower was a term commonly used before the 1970s in the United States, and is still common in the United Kingdom. It indicates the brake, the device for measuring the true power of the engine. Stating power in 'bhp' gives some indication this is a true reading, rather than a calculated or predicted one. However, several manufacturers started to strip their engines of essential ancillaries for the purposes of getting a high horsepower figure to use in marketing the car.
gthyni skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_power#Brake_horsepower_.28bhp.29
bromsad hästkrafter, ja,
men det är bromsat på veven inte på bakhjulet,
om inte annat anges.
Silwer skrev:Tveksamt om det är på veven, svårt att bromsa nåt där.
Skulle ändå gissa på bakhjulet, kolla en engelsk hojtidning så ser ni, nog är siffrorna i nivå vad man kan tänka att hojarna ger på bakhjulet?
Njä, men aldeles för lågt för att vara veaxelhästar i vilket fall.cool_lilja skrev:Det tycker inte jag......
Jag tycker det låter som det är lite för mycket effekt på hjulet.........
Bromsbänk och rullande landsväg har inget med varann att göra...gthyni skrev:Lite tydligare:
Man har spännt fast den i en bromsbänk (rullande landsväg) och
mätt upp en effektkurva på bakhjulet.
Ofta innebär det också att man trimmat in förgasare/insprutning
vid samma tillfälle.
HanneZ skrev:Bromsbänk och rullande landsväg har inget med varann att göra...
Silwer skrev:Njä, men aldeles för lågt för att vara veaxelhästar i vilket fall.
I en av mina engelska tidningar står det 152hp på en R1 04a, det kallar jag bakhjulseffekt iaf, för där ligger det ju ungefär
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |