Vad jobbar ni med ?

högskolelärare i medicinsk vetenskap, främst fysiologi, även en del forskning kring arbetsskador:)
Pina folk i labbet e ganska kul iaf;)
 
Föräldraledig... det är ett jobb det med.

Är annars mitt mellan uppdrag som det så fint heter (konsult). Är mest inne på projektering, strategi och planering på IT-sidan. Fokus på infrastruktur och säkerhet, men med fingrarna ut i el, reservkraft, fiberoptik och en massa annat som ofta hör till.

Önskejobbet är nog vad som helst, bara jag trivs med variationen, omgivningen och lönen. Är tamburmajor ett militärt jobb? :)

Tjurmasturbatör väcker intresse på krogen.
 
Billackering, men förhoppningsvis inte så länge till...
 
Om lite mer än en vecka börjar jag min utbildning till säkerhetssoldat! Känner att jag inte vill ha ett tråkigt jobb vid ett skrivbord och armén blev min lösning, sjukt taggad :)
 
Bilmekaniker allbilverkstad.

Eller snarare allfordonsverkstad...
 
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt
 
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt

Det är ju på ett sådant ställe man skulle önska sig ett långt guidat besök med mycket berättelser och förklaringar. Låter ju skitintressant.
 
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt

Manligaste jobbet hittills i tråden satan!
 
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt


Vad för svarv kör du i? Waldrich?
 
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt

Släng upp lite bilder från anläggningen. Hade vart kul att se.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top