Vad har vägverket/kommunen för skyldigheter när dom använder oljegrus ?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Kom igår till en korsning där dom förpestar hela området med snabelbilen som sprutat oljegrus. Åkte i alla färdriktningar och hittade inga skyltar, är dom inte skyldiga att skylta vägsträckan dom sprutat på något sätt ?
Hade jag kommit där med hojen vet man aldrig hur det slutat :näsblod

Tror oftast att det är någon entreprenör som gör jobbet och även blir ansvarig om något händer. Råkade själv ut för att få bilen nedkletad med asfaltssörja när Peab höll på vid en vägstrecka (när bilen var nästan ny). Ringde en tjurig ansvarig som "lovade" en full tank bensin som kompensation vilket var rena skämtet. Höll på med bilen i 3 dagar för att få bort klet från fälgar & lack. Någon ersättning kom aldrig.

Jag låg bakom snabeltrucken, med bilen dock, förra veckan på en liten 70-väg och inga skyltar fanns någonstans, trots att det var i korsningar mm.
Det var en underentreprenör som hette "Svevia" som skötte spakarna och senast jag såg dem så stod de och sprutade bort ogräs med högtryckstvätt. Synd bara att det stänkte grus/jord/ogräs på bilarna som åkte förbi...

Jag har svårt att tänka mig att de måste skylta om det, man ska ju trots allt hålla den hastighet som underlaget kräver :huvet

Jag låg bakom snabeltrucken, med bilen dock, förra veckan på en liten 70-väg och inga skyltar fanns någonstans, trots att det var i korsningar mm.
Det var en underentreprenör som hette "Svevia" som skötte spakarna och senast jag såg dem så stod de och sprutade bort ogräs med högtryckstvätt. Synd bara att det stänkte grus/jord/ogräs på bilarna som åkte förbi...

Jag har svårt att tänka mig att de måste skylta om det, man ska ju trots allt hålla den hastighet som underlaget kräver :huvet

Svevia är Vägverket Produktion, har bara bytt namn om inte jag är felinformerad.

Svevia är Vägverket Produktion, har bara bytt namn om inte jag är felinformerad.

Ahh, de gjorde den gamla klassikern; När det går dåligt för företaget och namnet är draget i smutsen så byter man namn, vips så blir allt bra igen :näsblod

Ahh, de gjorde den gamla klassikern; När det går dåligt för företaget och namnet är draget i smutsen så byter man namn, vips så blir allt bra igen :näsblod

Mja, har väl mer med att göra att folk visste vem de skulle vända sig till.
Enklare att dela upp det i Svevia, Vägverket och Transportstyrelsen än att fixa problemen.

Det är helt enkelt de andras fel om det är problem. Förut var det ju bara Vägverket och Vägverket produktion. Svårare att skylla på varandra då :rolleyes:

Mja, har väl mer med att göra att folk visste vem de skulle vända sig till.
Enklare att dela upp det i Svevia, Vägverket och Transportstyrelsen än att fixa problemen.

Det är helt enkelt de andras fel om det är problem. Förut var det ju bara Vägverket och Vägverket produktion. Svårare att skylla på varandra då :rolleyes:

Undrar hur mycket pengar de lagt ner på att byta namn? :död

De kan skita i att skylta. När du sedan efter att du kraschat klagar på att de inte följer bestämmelserna så säger de bara att då ses ni i tingsrätten.

Du är inte så dum i huvudet att du går upp med ens ett 90% säkert fall i tingsrätten mot en myndighet när det enda det handlar om är självrisken och äran. Det är 10% risk för personlig konkurs. Därför kommer de undan med det.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti