Nylagd asfalt + regn = såpa

I Stockholm sprider man ut "dammbindare" för att det inte skall bli så dammigt och massa partiklar i luften.

Jag kan tänka mig att detta inte ökar friktionen, det informeras inget om detta. Undrar hur bra detta är för miljön?
 
Är detta ett modernt problem i sverige, eller har nylagd asfalt i regn varit snorhal sedan man började asfaltera vägarna? Nån som har kört sen 70-talet och kan jämföra idag mot då?
 
Last edited:
Är detta ett modernt problem i sverige, eller har nylagd asfalt i regn varit snorhal sedan man började asfaltera vägarna? Nån som har kört sen 70-talet och kan jämföra idag mot då?

Såsom född på 60-talet så jag har bara varit lagligt på vägarna sedan tidigt 80-tal men jo, nylagd asfalt kunde vara snorhal då också men det känns som asfalten blivit sämre på senare tid. Men det är bara en känsla...

Dammbindning har ännu jag bara läst om men det verkar vara MC-hatarnas våta dröm, du ska ju alltid anpassa hastigheten efter förhållandena... :rolleyes:
 
Ser att ni redan varit inne på dammbindningsmedel, jag vet att det används flitigt i regeringskvarteren (förmodligen i hela city, men jobbar i de krokarna så just där vet jag).

Man brukar kunna se på dagarna att vägbanorna ser mörka ut, ungefär som att det regnat, trots att det i övrigt är snustorrt.. Då har dom varit ute och sprutat.

Kan tänka mig att det inte höjer greppet, och lite regn på det lär inte göra det bättre.
 
Nya Vita streck, regnbågsfärger, brunnslock och toksvart asfalt är saker jag har respekt för.

Faktiskt mer än minusgrader och snö.
 
Dammbindning har ännu jag bara läst om men det verkar vara MC-hatarnas våta dröm, du ska ju alltid anpassa hastigheten efter förhållandena... :rolleyes:
Vilket innebär att så länge man är på två hjul och kör i Sverige så ska man inte köra fortare än styrfart. Vi har ALLT ansvar och väghållaren nada. Ett ton grus i en skymd kurva och du klotar = ditt fel, du ledde inte cykeln genom kurvan. Hal asfalt på en motorväg (som är omöjligt att se) en varm sommardag och du klotar = ditt fel, du saktade inte ner till 20 km/h och fällde ut stödbenen.

Rimligt?:dummer
 
Vilket innebär att så länge man är på två hjul och kör i Sverige så ska man inte köra fortare än styrfart. Vi har ALLT ansvar och väghållaren nada. Ett ton grus i en skymd kurva och du klotar = ditt fel, du ledde inte cykeln genom kurvan. Hal asfalt på en motorväg (som är omöjligt att se) en varm sommardag och du klotar = ditt fel, du saktade inte ner till 20 km/h och fällde ut stödbenen.

Rimligt?:dummer

Hur skall väghållaren ta ansvar för att lastbilen en kilometer framför dig tappar ut grus på vägen mitt i en kurva? Att en bil fått punktering mitt i den skymda kurvan?

Självklart är det ditt eget fel om du inte anpassar hastighet osv till underlaget. Sedan skall naturligtvis vägverket åtgärda vägskador osv så fort som möjligt men det är enkelt annan sak.
 
Om väghållaren medvetet häller ut halka på vägen så har den ett visst ansvar, -tycker jag i alla fall
 
Hur skall väghållaren ta ansvar för att lastbilen en kilometer framför dig tappar ut grus på vägen mitt i en kurva? Att en bil fått punktering mitt i den skymda kurvan?

Självklart är det ditt eget fel om du inte anpassar hastighet osv till underlaget. Sedan skall naturligtvis vägverket åtgärda vägskador osv så fort som möjligt men det är enkelt annan sak.
Vad tyckte du om den andra scenariot?

Nej, kanske inte väghållaren men man kan inte lägga all skuld på motorcyklisten när det är någon annan som har gjort ett misstag.
 
Kladdet från lind träden är nästan farligare höll på dratta på ändan idag. Så kör försiktigt
 
Vad tyckte du om den andra scenariot?

Nej, kanske inte väghållaren men man kan inte lägga all skuld på motorcyklisten när det är någon annan som har gjort ett misstag.

Öh, det är alltid förarens ansvar. Men självklart skall man ju inte medvetet lägga ut något som gör greppet väsentligt sämre utan att skylta. Det ansvaret har definitivt väghållaren.

Men man kan liksom inte skylla ifrån sig på att vägen inte såg ut som man trodde att den skulle göra... Det gäller ju alla förare av fordon, inte bara motorcyklister även om vi på en hoj är betydligt känsligare för väggreppet.
 
Kanon för alla svar. Jag kommer höra av mig till svmc samt Stockholm-stad. Dom kanske hänvisar mig till vägverket.
Sjävklart blir asfalt halare vid regn, och att anpassa farten är något föraren bör/skall göra. Men när vägbanan är oljig, och ingen förvarning finns - då är det inte ok.
Kommer undvika svart asfalt som pesten framöver. :tungan
 
Öh, det är alltid förarens ansvar. Men självklart skall man ju inte medvetet lägga ut något som gör greppet väsentligt sämre utan att skylta. Det ansvaret har definitivt väghållaren.

Men man kan liksom inte skylla ifrån sig på att vägen inte såg ut som man trodde att den skulle göra... Det gäller ju alla förare av fordon, inte bara motorcyklister även om vi på en hoj är betydligt känsligare för väggreppet.
:rolleyes:
Inga kommentarer.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top