Vad har ni råkat ut för läkarslarv?

Grattis till bebisen!!
Men måste ju vara en dubbel pina att ha ett sånt sår under den första tiden när man fått barn. Då behöver man ju må bra för att orka. Hoppas du får massa hjälp nu.

Har väl inte råkat ut för nåt riktigt allvarligt. Men har i åtta års tid varit till olika läkare för min rygg som blir sämre o sämre efter en arbetsskada. Den behandling jag fått är sjukgymnastik, starka värktabletter som jag vägrar äta (hellre ont än drogad) och sjukskrivning.
Var på vårdcentralen och fick träffa en läkare som bara var vikarie. Han skrev genast i journalen att jag behövde en magnetröntgen, så jag blev jätteglad.
När jag sen kom på återbesök och då tog upp detta med min hus"läkare" så svarade han att han skickat remiss till röntgen. RÖNTGEN!!!! Jag fick ett smärre frispel och frågade vad f** han hade för utbildning..sen förklarade jag att min rygg inte var bruten och bad honom ta sin remiss och använda som lämpligare papper vid behov.
Nu kommer jag snart iaf få min magnetröntgen. Men efter att ha läst här är jag inte så säker på att jag vill få svaret längre (stor risk att det är disbråck). Vet inte om jag vågar låta några läkare gå in och rota i min rygg. :3freak
Min plastsyrra har opererat ryggen för just diskbråck och hennes sår sprack upp efter två dagar. Och slarv verkar ju vara rätt vanligt, så jag kan nog stå ut med smärtan några år till *feg*.

Ett stelopererat lillfinger, 2 axlar som hoppar ur led om jag lyfter något över axelhöjd eller kastar något. Lillfingret var jag inne och rönkade men det var tydligen inget = Huddinge sjukhus. 2 år senare var jag uppe på Akis i Uppsala för jag fortfarande hade problem me fingret = Ett stelopererat finger.
Axlarna var inte heller någe fel på, dom skulle bli bra efter några veckor = Fortfarade ingen skillnand :mad: 2år senare ..

Mrs. Laphroaig skrev:
2324227 Har under 1,5 års tid varit regelbundet hos min husläkare på vårdcentralen och klagat på min enorma huvudvärk. Ena gången var det inget att bry sig om, sen var det spänningshuvudvärk, därefter migrän och därefter hörde det troligen ihop med en av mina andra sjukdomar.
När jag nu för 7 månader sen sökte en annan läkare för helt andra symtom frågade hon hur länge jag haft ont i huvudet, hur smärtan var etc etc och sen var cirkusen igång.
Röntgen av skalle samt blodprover visar... Hjärntumör

Andra gånger har jag fått fel antibiotika så jag fått allergichock, fått fel smärtlindring och även där fått allergichock.

Läkaren som sydde ihop min bröstkorg efter min hjärtoperation gjorde så att bröstkorgen nu är lite för liten och att jag har ständiga smärtor runt hjärtat och vänster bröst.

Trots det jobbar man själv i skiten,tycker väl att man skulle vara mer nitisk mot läkarna men ärligt talat... jag orkar inte bry mig längre :(

hjärntumör o felande hjärta :3freak :( :pannkyss

Henken skrev:
2324600 Ihopvuxen i buken?
Jag förstår inte...växer organen ihop med varandra eller dras man ihop & får ostkrokshållning?

Var väl lite ömtålig i magen under tiden jag var sjuk, fick lite spontan-stryk i magen av en polare ( :hihi hon är våldsam, men vi hade kul ändå) och nåt gick väl sönder, och när tarmen väl växte ihop igen så gjorde den det tillsammans med bukväggen. Tror fan att det gjorde ont när jag rörde på mig då :3freak

Henken skrev:
2324600 Ihopvuxen i buken?
Jag förstår inte...växer organen ihop med varandra eller dras man ihop & får ostkrokshållning?

Tarmarna kan växa ihop med bukväggen eller så kan man få tarmkex som är ihopväxt inne i tarmen. Det syns aldrig utanpå att man har ihopvuxen buk.
Bara några ex på vad en ihopväxt i buken kan vara.

Men eftersom man har fått ihopväxter så kan det som ska röra sig inne i buken inte göra det som det ska och man får djävulska smärtor.

Arvoitus skrev:
2325012 Var väl lite ömtålig i magen under tiden jag var sjuk, fick lite spontan-stryk i magen av en polare ( :hihi hon är våldsam, men vi hade kul ändå) och nåt gick väl sönder, och när tarmen väl växte ihop igen så gjorde den det tillsammans med bukväggen. Tror fan att det gjorde ont när jag rörde på mig då :3freak

När man får körtelfeber så påverkar det organen i kroppen eftersom du har lymfkörtlar överallt. Ofta påverkar det mjälten etc. Då organen blir inflammerade och större så bildas ärrvävnad mellan organen och bukväggen eller bukhinnan (som täcker alla organen separat)..dvs ihopväxt (vissa människor får betydligt mer än andra). Kan orsaka otroligt mycket obehag o smärtor. Man kan operera bort dessa men varje gång man går in o pillar i bukhålan är risken att dessa blir värre.

Vid större bukingrepp och på människor som har haft upprepade stora bukingrepp använder de en vätska som har en hämmande effekt på denna ärrvävnad. Vet inte om det används i Sverige

Nursey som har jobbat MYCKET på just denna delen av operation och sett många ihopvuxna bukar :(

Hoppas verkligen att du inte lider nu :pannkyss

Last edited by a moderator:
ozeo skrev:
2325001 hjärntumör o felande hjärta :3freak :( :pannkyss

Har en massa mer men där är inte läkarslarv inblandad så det tog jag inte upp :näsblod.

tack för krya på sig hälsningar och kramar till mig i tråden, det värmer gott!

Min svågers farsa hade foten i paket efter en planerad operation. En morgon skulle han ut och hämta tidningen. Det var vinter och halt och det bar sig inte bättre än att halkade till. Han höll sig på benen men han kände att det hände något med foten. Gjorde ont som fan hela dagen, så dagen efter åkte han in till sjukhuset. "Du har vrickat foten, det går över", sa läkaren. Han hade ont som fan flera dagar till och åkte till slut in igen och bad att bli röntgad. "Nej, det behövs inte du har vrickat foten", sa läkaren igen. Han härdade ut en dag till sen åkte han in igen och tjatade till sig en röntgen. Då kom svaret. Det var ingen stukning. Han hade brutit benet strax under gipskanten... :död

Jobbade några år på NIVA (neurokirurgens intensivvårdsavdelning) där en läkare som skulle intubera råkade spräcka gomtaket plus lossa två tänder på patienten. Nu åtgärdades detta när han var sövd men har nog aldrig sett någon så skamsen läkare när han skulle berätta detta för patienten sen.

Tråkigt med såret, det är ju lite meck men du behöver inte vara rädd om du sköter det som du ska.
Jag gick igenom en stor bukoperation (avlägsnade hela tjocktarmen) och eftersom jag käkat kortison i 3 år innan dess var läkköttet inte det bästa.
När dom tog stygnen så öppnades mitt sår och såg ut precis som ditt.
Det är ju inte trevligt eller kul på något sätt men du har väl fått med dig sterilt vatten och kompresser hem gissar jag?
Det ordnar sig om du sköter det.

I mitt fall vet jag inte om man kan säga läkarslarv.. man kunde ju kanske låtit stygnen sitta lite längre.

Jag blev opererad i höstas igen och då vaknade jag upp utan bedövning i magen (ännu en stor bukoperation).
Shit happens, folk är snabba på att klaga.

Faktum är att utan läkare som gör sig bästa så ha iaf jag varit död nu.

/Karl

ps. även om jag inte gillar kids, så grattis!! ;)

Last edited:
KetogaN skrev:
2325281 Tråkigt med såret, det är ju lite meck men du behöver inte vara rädd om du sköter det som du ska.

Det är ju inte trevligt eller kul på något sätt men du har väl fått med dig sterilt vatten och kompresser hem gissar jag?
Det ordnar sig om du sköter det.

ps. även om jag inte gillar kids, så grattis!! ;)

Faktum är att jag inte fått något med mig hem... Bara order om att suga upp allt som rinner ut, med en binda eller kompress... Ingen tvätt, inget annat.. De satte bara på en bit plåster som skydd.

exiteme skrev:
2325295 Faktum är att jag inte fått något med mig hem... Bara order om att suga upp allt som rinner ut, med en binda eller kompress... Ingen tvätt, inget annat.. De satte bara på en bit plåster som skydd.

det var dåligt! Men du kan själv köpa sterilt vatten och kompresser på apoteket. Tvätta och sen sätta rena kompresser över och sen ha koll på om det vätskar mycket och hur vätskan ser ut.
Egentligen ska du ha ett så kallat abs.förband, ett förband som absorberar sårvätskan och håller därmed såret torrt.
men det är ett förband som du skulle fått på sjukhuset, jäkla dålig stil av dem.
Vilket sjukhus var det?

När jag var ca 10 år gammal fick jag andnöd, åkte in till sjukhuset där läkarna konstaterade att jag hade astma. Jag fick astmamedicin och blev hemskickad. Dock hände det några gånger till att jag fick andnöd, inte lika allvarligt som första gången, men ändock. Då åkte jag inte in till sjukhuset... Astmamedicinen jag tidigare hade fått på sjukhuset hjälpte inte. Det hela gick dock över efter ca en vecka, efter det har jag aldrig varit i behov av astmamedicin igen.

Dock hände en liknande sak i Norge 2-3 år senare, jag fick andnöd och åkte in till sjukhus. Även där trodde läkarna att jag hade astma, så de gav mig medicin för det och skickade hem mig. Dock fick jag andnöd igen, och astmamedicinen jag hade fått hjälpte inte, så det blev att åka in till sjukhuset igen. Väl där konstaterades det att jag hade falsk krupp, så då fick jag ligga kvar på sjukhuset i några dagar tills jag hade repat mig...
Det lustiga är att symptomen jag fick när jag var 10 år gammal var identiska med de jag fick några år senare, då det konstaterades att jag hade falsk krupp, så jag misstänker att jag även då hade falsk krupp... Det är dock inget jag vet helt säkert, bara en gissning.

Som Mrs. Laphroaig säger så ska du iaf fått instruktioner om hur du ska sköta såret, Jag är väldigt sjukhusvan och det är ofta så att man får fråga och intressera sig själv. Du vill inte ens veta all skit jag gått igenom.. ;)

Ring till avdelningen och prata med sköterskorna om hur du ska sköta såret och börja inte med att negga på dom (även om dom gjort fel) det gör ingen glad & hjälpsam.
Är det djupt kanske du ska ha en "svampaktig" plastbit som gör att det inte läker över hud innan det läkt ordentligt under.

Stå på dig och slå dom en signal. Det ordnar sig! :pannkyss

/Karl

KetogaN skrev:
Ring till avdelningen och prata med sköterskorna om hur du ska sköta såret och börja inte med att negga på dom (även om dom gjort fel) det gör ingen glad & hjälpsam.
/Karl

Instämmer. Jag jobbar på förlossningen och vi får väldigt mycket samtal av mammor som åkt hem och det är en rörande blandning av frågorna men allt från hur snittet ska se, ska det göra ont, hur ammar jag, varför skriker bebisen etc etc.
Var inte rädd för att ringa och fråga, det är vårt jobb att ta hand om dig !

Nursey skrev:
2325033

Nursey som har jobbat MYCKET på just denna delen av operation och sett många ihopvuxna bukar :(

Hoppas verkligen att du inte lider nu :pannkyss

Sedär. En riktigt förklaring, lite bättre än min "nåt växte ihop" :hihi

Jodå, nu mår jag bara bra, tack :)

Mrs. Laphroaig skrev:
2325307
Vilket sjukhus var det?
Det var uMAS. Får åka till Apoteket sen och handla hem lite då...

KetogaN skrev:
2325312 Som Mrs. Laphroaig säger så ska du iaf fått instruktioner om hur du ska sköta såret, Jag är väldigt sjukhusvan och det är ofta så att man får fråga och intressera sig själv. Du vill inte ens veta all skit jag gått igenom.. ;)

Är det djupt kanske du ska ha en "svampaktig" plastbit som gör att det inte läker över hud innan det läkt ordentligt under.

Stå på dig och slå dom en signal. Det ordnar sig! :pannkyss

/Karl

Det var en Docent som klippte o klistrade sist. Han sa att plåstret ska sitta på tills tisdag, då de ska kolla på det igen...

Sköterskorna har jag bara gott att säga om. De var underbara. :)
Det är läkaren som "glömde" sy iho mig som jag vill :fatta!

exiteme skrev:
2325422 Det var uMAS. Får åka till Apoteket sen och handla hem lite då...

Det var en Docent som klippte o klistrade sist. Han sa att plåstret ska sitta på tills tisdag, då de ska kolla på det igen...

Sköterskorna har jag bara gott att säga om. De var underbara. :)
Det är läkaren som "glömde" sy iho mig som jag vill :fatta!

Ring till umas och snacka med sköterskorna. De brukar inte vara omöjligt att få dom att lägga om såret och skicka med lite saker hem att sköta om det med.

Lycka till med babyn och allt

Mrs. Laphroaig skrev:
2324227 Har under 1,5 års tid varit regelbundet hos min husläkare på vårdcentralen och klagat på min enorma huvudvärk. Ena gången var det inget att bry sig om, sen var det spänningshuvudvärk, därefter migrän och därefter hörde det troligen ihop med en av mina andra sjukdomar.
När jag nu för 7 månader sen sökte en annan läkare för helt andra symtom frågade hon hur länge jag haft ont i huvudet, hur smärtan var etc etc och sen var cirkusen igång.
Röntgen av skalle samt blodprover visar... Hjärntumör

Andra gånger har jag fått fel antibiotika så jag fått allergichock, fått fel smärtlindring och även där fått allergichock.

Läkaren som sydde ihop min bröstkorg efter min hjärtoperation gjorde så att bröstkorgen nu är lite för liten och att jag har ständiga smärtor runt hjärtat och vänster bröst.

Trots det jobbar man själv i skiten,tycker väl att man skulle vara mer nitisk mot läkarna men ärligt talat... jag orkar inte bry mig längre :(

Alltså, hur mår du nu? Har du anmält läkaren? Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här!!! *Skickar en cyberkram...*

exiteme skrev:
2325470 Alltså, hur mår du nu? Har du anmält läkaren? Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här!!! *Skickar en cyberkram...*

Jag har tänkt ringa imorgon till min husläkare för att prata lite med han och se vad han har o säga. Säger han inget vettigt så blir det en anmälan till ansvarsnämnden även fast det är en jobbig process bara det.
Den läkaren vet jag sen tidigare inte skriver in allt i journalen utan har mycket i huvudet eller på lösa lappar och HSAN tittar bara på vad som är skrivet i journalen.
Jag mår inte alls bra, kraftig huvudvärk dygnet runt, yrsel så att jag ibland inte kan stå på benen, illamående, kräks ibland. Inte så mycket ork eller energi, sover dåligt och tokigt trött.
Men läkaren jag var hos i onsdags (som ska behandla tumören) vägrade sjukskriva mig för att citat:" det är bra att du jobbar och kräkpåsar har du ju tillgång till på jobbet så kräkas kan du väl göra där" :3freak

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul