Vad har ni råkat ut för läkarslarv?

MC Doktorn skrev:
2339640
Visst finns det oansvariga kolleger som inom alla yrken men det finns inom kåren en hård kontroll att allt sköts enl beprövad erfarenhet och vetenskap.
Jag har all respekt för läkarkåren och vet att de oftast gör ett bra jobb men det med beprövad erfarenhet och vetenskap är ju mest ett slagord. Nu kommer iofs all min erfarenhet från psykiartin, där många läkare tyvärr inte är särskilt kompetenta, och jag ofta får höra just detta argument. Problemet är ju att en stor del av vetenskapen som man refererar till INTE visar upp resultat för den typen av behandling som du får på en normalt sjukhus. Dessutom finns ett stort trovärdighetsproblem i förhållandet mellan läkarna och läkemedelsbolagen, som ju är de som bekostar forskningen (och en stor del av våra läkares konferenser i trevliga länder).
Jag tror inte att "beprövad erfarenhet och vetenskap" skulle ge de stora skillnader i diagnostisering och behandling som förekommer.
Men jag är enig om att det är ett vackert argument att använda!

Å som sagt: all min erfarenhet är från psykiatrin...

Men som sagt: all heder till läkarna som räddar massor av liv, och underlättar för ännu fler, och jag har svårt att se att någon, inkl. en läkare, kan gå igenom en hel arbetskarriär utan att göra ett fel, så felbehandlingar får nog accepteras.

2fast4hjo skrev:
2350850 :gnissla en journalgroda. Fel sidoangivelse ska anmälas, kontakta läkaren så det åtgärdas!!
Givetvis har det anmälts, men det är lite konstigt, men tycker dom borde kunna höger/vänster men tydligen inte, haha... (Förstår att läkaren hade mycket i tankarna när han skrev/dikterade o det blev en miss..)

Samma som när man ska opereras o dom ritar en fet pil på knät o man tänker att om dom inte ens kan hålla reda på vilket knä det är hur fan ska dom då kunna fixa det?
(Förstår även här att det handlar om både hängsle o livrem..)

Än en gång, tack till alla läkare o sköteskor som hjälpt mig överleva och frodas än så länge, det blir nog mer..

bonny skrev:
2364705

Men som sagt: all heder till läkarna som räddar massor av liv, och underlättar för ännu fler, och jag har svårt att se att någon, inkl. en läkare, kan gå igenom en hel arbetskarriär utan att göra ett fel, så felbehandlingar får nog accepteras.

Jag räddar aldrig liv och har gjort fel så är det:)

:tummenupp Jag fick en skitbra kirurg som gjorde ett dunderjobb med min platta på nyckelbenet. En operation som nästan verkar vara accepterad ifall det går fel.

bonny skrev:
2364705 Jag har all respekt för läkarkåren och vet att de oftast gör ett bra jobb men det med beprövad erfarenhet och vetenskap är ju mest ett slagord. Nu kommer iofs all min erfarenhet från psykiartin, där många läkare tyvärr inte är särskilt kompetenta, och jag ofta får höra just detta argument. Problemet är ju att en stor del av vetenskapen som man refererar till INTE visar upp resultat för den typen av behandling som du får på en normalt sjukhus. Dessutom finns ett stort trovärdighetsproblem i förhållandet mellan läkarna och läkemedelsbolagen, som ju är de som bekostar forskningen (och en stor del av våra läkares konferenser i trevliga länder).
Jag tror inte att "beprövad erfarenhet och vetenskap" skulle ge de stora skillnader i diagnostisering och behandling som förekommer.
Men jag är enig om att det är ett vackert argument att använda!

Å som sagt: all min erfarenhet är från psykiatrin...

Hej Bonny !!

Jag kan hålla med om att det låter väldans pretantiöst men faktum är att man måste hålla sig till fakta, mina patienter skall få den behandling som är bäst för dom.

Idag har jag twex nekat en patient att bli artroskoperad men erbjudit en protes men de va inte intressant, sensmoral: ja artroskopin hade inte hjälpt henne men en protes ahde gjort det.
Min erfarenhet och den vetenskap som finns säger detta, oerhört centralt att hålla sig till det.

Psykiatrin i sverige är kass jourerna består idag av jourhavande ditriktsläkare och AT läkare (läkare inder utb utan leg).

Ingen annan specialitet har så dålig kompetens primärt, vill inte försvara mina kolleger.
Men vill ta ta bort den schabloniserade kategoriseringen som ffa massmedia väller ut som tex aftonbladet hängde ut 100 kolleger med namn och bild ocvh rubriken dessa läkare har mest anmälningar.

Jag har haft massa olika andra arbeten innan mitt nuvarande yrke och känner att aldrig är jag så granskad och kontrollerad av massmedia, patienter och kolleger.
Jag accepterar att faktumet är så jag tycker det är lika enormt kul att lyckas med sina ingrepp som det är tråkigt att misslyckas.

Är övertetygad om att majoriteten av kläkarna i sverige sköter sitt jobb mycket bra, och självklart missas det.

Jag har sett grava missar av flera seriösa kolleger inkl mig vilket tyvärr oundvikligt i mitt jobb då man inte har absoluta 100% sanningar utan endast sannolikheter.

Ta tex Huvudvärk som många har, nån gång kan det vara en hjärntumör men hur ofta 1/10000 skall alla med huvudvärk genomgå en rtg undersökning svar nej.

Men man måste följa upp enl riktlinjer för beprövad erfarenhet utan att gå in i detaljer.

Puhh!! det vart ett långt inlägg.

Martin :tummenupp

MC Doktorn skrev:
2367906 Hej Bonny !!

Jag kan hålla med om att det låter väldans pretantiöst men faktum är att man måste hålla sig till fakta, mina patienter skall få den behandling som är bäst för dom.

Idag har jag twex nekat en patient att bli artroskoperad men erbjudit en protes men de va inte intressant, sensmoral: ja artroskopin hade inte hjälpt henne men en protes ahde gjort det.
Min erfarenhet och den vetenskap som finns säger detta, oerhört centralt att hålla sig till det.

Psykiatrin i sverige är kass jourerna består idag av jourhavande ditriktsläkare och AT läkare (läkare inder utb utan leg).

Ingen annan specialitet har så dålig kompetens primärt, vill inte försvara mina kolleger.
Men vill ta ta bort den schabloniserade kategoriseringen som ffa massmedia väller ut som tex aftonbladet hängde ut 100 kolleger med namn och bild ocvh rubriken dessa läkare har mest anmälningar.

Jag har haft massa olika andra arbeten innan mitt nuvarande yrke och känner att aldrig är jag så granskad och kontrollerad av massmedia, patienter och kolleger.
Jag accepterar att faktumet är så jag tycker det är lika enormt kul att lyckas med sina ingrepp som det är tråkigt att misslyckas.

Är övertetygad om att majoriteten av kläkarna i sverige sköter sitt jobb mycket bra, och självklart missas det.

Jag har sett grava missar av flera seriösa kolleger inkl mig vilket tyvärr oundvikligt i mitt jobb då man inte har absoluta 100% sanningar utan endast sannolikheter.

Ta tex Huvudvärk som många har, nån gång kan det vara en hjärntumör men hur ofta 1/10000 skall alla med huvudvärk genomgå en rtg undersökning svar nej.

Men man måste följa upp enl riktlinjer för beprövad erfarenhet utan att gå in i detaljer.

Puhh!! det vart ett långt inlägg.

Martin :tummenupp
När man ser hur du stavar förstår man rätt fort hur sköteskor kan ge fel dosering och hur journalfel uppstår..

(Skämt med viss allvar i, så ta inte jätte illa upp..)

Blå R1 skrev:
2367924 När man ser hur du stavar förstår man rätt fort hur sköteskor kan ge fel dosering och hur journalfel uppstår..

Ingen fara jag skriver snabbt men rättstavning kontrollen har pajat :rolleyes: :tummenupp

Blå R1 skrev:
2367924 När man ser hur du stavar förstår man rätt fort hur sköteskor kan ge fel dosering och hur journalfel uppstår..

Journaler skrivs i nio fall av tio av läkarsekreterare :brinnerup, men det det är läkaren som i sin tur ska godkänna det vi har skrivit. :notme

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...