Vad har ni råkat ut för läkarslarv?

Min granne bröt armen.
Dom satte ihop den "snett" så den läkte fel så han inte kan vrida den 100%.
Dock fick han 110k på försäkringen för det.

Tkr det är jäkligt dåligt att sånna hära missar händer då vi har världens högsta skatt.
Borde kunna kräva bättre sjukvård!

Under en operation punkterade läkaren min ena lunga, skickade mig på röntgen efter operationen då jag fortfarande inte hade vaknat. Efter 2 h undrade min mor vart jag var... visade sig att de glömt mig på röntgenavdelningen:huvet
Hade LITE svårt att andas när jag vaknade och en bra tid efter:rolleyes:

Last edited:
Så varför uppstår problem och varför har vi så långa köer? Jo för att Socialdemokraterna som har suttit i ledandet har PISSAT på svensk sjukvård och landstinget är inkompetent. Istället bygger dem en tunnel genom hallandsåsen som har kostar nio miljarder till ingen som helst nytta.
Man hade inte blivit glömd på en avdelning eller blivit fel opererad om det hade funnits mycket mer folk i bemanning på sjukhusen och folk hade fått de löner de förtjänar.
Så rösta inte på socialdemokraterna i år, för dem gör INTE ett bra jobb!

Skötare
Robin Andersson

Förra sommaren fick jag en urinvägsinfektion. Vilket jag iofs brukar få minst en gång om året. Men den här gången tog det från juli till december innan jag blev helt frisk. 4 olika läkare gav mig fel antibiotika. Dom skickade inte ens mina prover till Akademiska sjukhuset för odling. Dom skrev bara ut antibiotika som dom trodde skulle funka. Utan att kolla om jag haft dom sorterna förr. Inte förrän jag kissade bara blod och var jättedålig så skickade dom mig till infektionskliniken i Uppsala. Och läkaren där trodde inte att det var sant. Infektionen var på väg upp i njurarna. Han blev rätt så förbannad på dom andra läkarna för att dom slarvade så mycket och felbehandlade mig så många gånger. Fick till sist rätt antibiotika och blev frisk på 1 vecka. Men det tog flera månader innan jag kände mig någorlunda pigg och stark igen.
Så nästa gång det e dax för en urinvägsinfektion så blir det raka vägen till Uppsala. Tierps slakthus tänker jag inte uppsöka! :död

Sen har jag tyvärr haft oturen att träffa på en ortoped som operaret mitt knä flera gånger. Och slarvat som fasen när han sytt ihop mig. Vilket har resulterat i ett inte alltför vackert ärr på mitt knä/ben. :mad:
Bild på en liten del av ärret. Som ser lite skumt ut... :D

// Lena

Bifogat

• knä.jpg
    knä.jpg
    73.2 KB · Visningar: 70
Visst är det konstigt att när man blir sjuk så ska det alltid finnas någon som ska göra en frisk utan knössel... Tänk om vi gjorde likadant när diskmaskinen började lukta lite bränt.

Jag tycker att vi har förvånansvärt lite misstag eftersom det fortfarande är människor man jobbar med, och ingen mekanisk apparat. Svårt att ställa diagnoser och en jäkla massa hypokondriker som har cancer precis överallt vid minsta åkomma.

Även folks syn på en akutmottagning är lite skev. Kan ärendet vänta till nästa vardag så behöver man inte åka in. Och åker man ändå in för en mindre blessyr så kan man ju inte räkna med att man ska få vård med detsamma eftersom man inte är illa däran.

Huvudvärk tex. Det är bara någon promille av all huvudvärk som är en tumör eller hjärnblödning. Skulle man undersöka alla som kom in och klagade på huvudvärk med en skallröntgen så skulle vården kollapsa omedelbart på den punkten. Om vi även ska utesluta en hjärnblödning så lär patienten ligga inne några dagar med eftersom det inte alltid syns med detsamma på röntgen.

Sedan finns det en del som gör riktigt grova missar, så det är inget att sticka under stolen med, men dom är få med tanke på antalet som utövar yrket.

Vi har en riktigt bra sjukvård i sverige, men självklart kan den förbättras.

Så. Nu när ni gnällt klart på sjukvården så kommer en motfråga:
Hur nånga av er har varit och gett blod? Det är akut blodbrist i Gbg, Uppsala och enköping, där även dom två sista har tvingats att ställa in operationer pga det. Sitt inte bara hemma och gnäll nu, utan gör en sak för era medmänniskor och ge erat blod!

Enda gången jag fått dåligt bemötande var sist jag krachade på en motarduppvisning. Slog i vänster hand så den blev nästan dubbelt så tjock. Gick direkt till närmsta ambulans som stog på första parkett utanför staketet där jag hade krachat.

Jag: Jag krachade precis och har gjort illa handen.

Hon: Jasså har du det, var då någonstans.

Jag: Precis här utanför i ingången till kurvan.

Hon: Jasså, jag är tyvär ensam och kan igentligen inte göra så mycket.

Jag: Men du kan väll kolla på handen

Hon: Jo det kan jag väll göra, "nu kollar hon på handen" det verkar ju inte som du brutit något och du bör inte köra om det gör för ont, blir det värre får du besöka en doktor.

Fick inte ens plåster till såren som blev så jag hoppas att denne person inte blir blir långvarig inom sitt yrke.

juha01 skrev:
Huvudvärk tex. Det är bara någon promille av all huvudvärk som är en tumör eller hjärnblödning. Skulle man undersöka alla som kom in och klagade på huvudvärk med en skallröntgen så skulle vården kollapsa omedelbart på den punkten.

Det jag menade med min huvudvärk och varför jag anser att det är mycket illa skött är att jag under 1,5 ÅRS tid har klagat på kraftig huvudvärk som bara blir värre, känselstörningar, synfältsbortfall och INGET har gjorts förrän nu och då var det min gynekolog av alla människor som tog tag i det hela och inte min husläkare som visste om mitt problem.
Har man klagat så länge på ett symtom samt att det tillkommer fler symtom är det en mycket stor anledning till att börja utreda saken även om det bara är en mycket liten procent som visar sig ha tumör!
Att utreda sjukdomar och symtom handlar många gånger om uteslutningsmetoden.

Oavsett om personen som söker vård är hypokondriker eller inte så ska man behandla alla lika! bland den bästa vården du kan få är när sjukvårdspersonalen tror på dig och tar dig på allvar!

juha01 skrev:
2335094 Visst är det konstigt att när man blir sjuk så ska det alltid finnas någon som ska göra en frisk utan knössel... Tänk om vi gjorde likadant när diskmaskinen började lukta lite bränt.

Jag tycker att vi har förvånansvärt lite misstag eftersom det fortfarande är människor man jobbar med, och ingen mekanisk apparat. Svårt att ställa diagnoser och en jäkla massa hypokondriker som har cancer precis överallt vid minsta åkomma.

Även folks syn på en akutmottagning är lite skev. Kan ärendet vänta till nästa vardag så behöver man inte åka in. Och åker man ändå in för en mindre blessyr så kan man ju inte räkna med att man ska få vård med detsamma eftersom man inte är illa däran.

Huvudvärk tex. Det är bara någon promille av all huvudvärk som är en tumör eller hjärnblödning. Skulle man undersöka alla som kom in och klagade på huvudvärk med en skallröntgen så skulle vården kollapsa omedelbart på den punkten. Om vi även ska utesluta en hjärnblödning så lär patienten ligga inne några dagar med eftersom det inte alltid syns med detsamma på röntgen.

Sedan finns det en del som gör riktigt grova missar, så det är inget att sticka under stolen med, men dom är få med tanke på antalet som utövar yrket.

Vi har en riktigt bra sjukvård i sverige, men självklart kan den förbättras.

Så. Nu när ni gnällt klart på sjukvården så kommer en motfråga:
Hur nånga av er har varit och gett blod? Det är akut blodbrist i Gbg, Uppsala och enköping, där även dom två sista har tvingats att ställa in operationer pga det. Sitt inte bara hemma och gnäll nu, utan gör en sak för era medmänniskor och ge erat blod!

Bra skrivet!

eisbaer skrev:
2324026 Jag blev hemskickad från en vårdcentral med vad de trodde var nån virussjukdom som jag skulle vänta ut. Jag blev inlagd på sjukhus dan efter då nästa vårdcentral jag besökte upptäckte att jag hade hjärtmuskelinflammation.

känner igen detdär, ambulans in till sjukhuset.. "läkaren" klämmer o tittar några minuter för att sedan fråga: "vill du åka hem?" då hade jag nästan kunnat klippt till idioten.. då ringde han till hjärtavdelningen, då satte det minsann en jävla fart..

Hmm

Som opererande läkare kan jag lova att man är 100% fokuserad på att få ett bra resultat och finns inget värre än att få failure pga slarv.

Den mänskliga faktorn kan aldrig borträknas, vissa får sårinfektioner dom flesta ytliga och andra djupa, proppar i benet som kan vara dödliga.

I majoriteten beror det på en kalkylerad risk som hos vissa är större än hos andra.

Visst finns det oansvariga kolleger som inom alla yrken men det finns inom kåren en hård kontroll att allt sköts enl beprövad erfarenhet och vetenskap.

I dom flesta fall får man en positiv outcome dvs det går bra, jag har själv sett mindre bra resultat efter kirurgi som man inte mår bra.

Men jag kan lova er att den seriöse doktorn kan missa och känner en skuld och ånger om man missar behandlingsbara åkommor.

MC Doktorn skrev:
2339640 Hmm
Visst finns det oansvariga kolleger som inom alla yrken men det finns inom kåren en hård kontroll att allt sköts enl beprövad erfarenhet och vetenskap.

Eeeh, vad menar du? Finns ju läkare som felbehandlar patienter år ut och år in utan att något görs åt det.
Vad jag vet finns det inget fungerande formellt feedbacksystem för att göra kontinuerliga förbättringar. Lr?

General E skrev:
2339725 Eeeh, vad menar du? Finns ju läkare som felbehandlar patienter år ut och år in utan att något görs åt det.
Vad jag vet finns det inget fungerande formellt feedbacksystem för att göra kontinuerliga förbättringar. Lr?

Om det finns 99% seriösa så skrivs det om de icke seriösa, som i alla yrken finns det bättre och sämre.

Om patienten skadas av vården har personalen skyldighet enl Lexmaria att anmäla det till SoS.

Trots detta är det ovanligt med sån typ av anmälan utan oftast patiener som anmäler, vilket är mkt bra då man får sin sak prövad.

Jag personligen tycker att pat skulle få högre ersättningar vid skador och granskningen av rutiner och kolleger borde vara hårdare.
Om vården skulle bli bättre vet jag inte sannolikt dyrare och mer ojämnlik, men det är en annan diskussion:)

Jag har väl inte blivit "felbehandlad" bara dåligt bemött vilket gjort att jag inte har något som helst över för svensk sjukvård.

Efter att ha haft 8 läkare på 2 veckor så tappar man tron på att få kvalificerad vård under ordnade former.

Det vill till att man är frisk så att man kan "ta för sig" när man hammnar på sjukan.

exiteme skrev:
2324002

Vad har ni råkat ut för läkarslarv?

Min husläkare missade cancer i 1985, jag överlevde...

Min Pappa nästan dog, låg på intensiven i två veckor med en "förkylning"

Min Mamma sades ha "högt blodtryckt" hade faktiskt polycytemia (?)

Inte illa va? :rolleyes:

BORDE nämna dock att om duktiga läkare inte hade funnits skulle min mamma inte ha levt med sitt "högt blodtryck" i 20år, och min Pappa och jag skulle ha dött i cancer.

Phil

Last edited:
Personligen tycker jag vården är för kvantitativ dvs allt bygger på en produktion man ska träffa 25 pat på en mottagnings dag och varje pat har 15 min och tillgängigheten är för dålig.

Den dåliga sjukvården i ett nötskal:
Tex på ortoped mottagningen finns en öppen teletid väldigt få kommer fram för att det inte finns resurser att ta alla samtal, men politikerna har bestämt att vi ska ha den med samma resurser.

Den personliga doktorn finns inte längre som följer din patient från början och lär känna dig, varje gång man träffar en pat har säker 5-6 st träffat pat för samma åkomma.
1/3 av min tid går åt till administrativt arbete, en vanlig höftfraktur på en äldre kräver att nästan 100 olika former av dokument skall fyllas i på en vecka.

Mer tid för patienten skulle ge mindre fel, många distriktsläkare säger upp sig pga stress jobbar till mycket bättre betalning privat och det gynnar inte bra vård i landstingen.

Vet inte direkt om jag har blivigt felbehandlad någon gång men bröt knät för två veckor sen, blev opererad och sitter nu i rullstol i ett par veckor framöver..

Det konstiga är att i journalanteckningen som man fick med sig hem efter sjukhusvistelsen, som visserligen var jävligt trevlig, står det höger knä..

Är dock jävligt säker på att det är vänster knä som dom har karvat i, smärtan och ett enormt ärr är mina bevis!!!

Blå R1 skrev:
2350168

Det konstiga är att i journalanteckningen som man fick med sig hem efter sjukhusvistelsen, som visserligen var jävligt trevlig, står det höger knä..

Är dock jävligt säker på att det är vänster knä som dom har karvat i, smärtan och ett enormt ärr är mina bevis!!!

:gnissla en journalgroda. Fel sidoangivelse ska anmälas, kontakta läkaren så det åtgärdas!!

Last edited:
En polare spelar fotboll. Han blev skadad i handen på fotbolls planen. Så han blev rönkad och allt. Så de såg ingenting, men han hade fortfarande ont så de ringde sjukhuset ock sådär, det hade väl gått några månader han hade haft ont hela tiden. Så han åkte ner igen och kollade det. han hade brutit ett litet ben i handen. Nu ska han opereras och ha gips i 4 MÅNADER.

Läkarna ska egentligen säga att man ska komma tillbaka efter 2 veckor man man fortfarande har ont.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra