Vad har ni råkat ut för läkarslarv?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Läkaren som gjorde mitt kejsarsnitt i måndags sydde inte ihop mig ordentligt!! Detta upptäcktes av en sköterska men nonchalerades. Dag två kollade en sköterska igen och hon vägrade att ge sig. Mitt sår glipade då 1 cm!!!
Såret ser förjävligt ut och igår fick en ny läkare kolla. Han blev knäpptyst och bara stirrade på sköterskan. KUL... NOT!! Fick sprutor och blev ihopahäftad. Är livrädd för infektion i såret som förutom 4 häftor är öppet. Ska på nya återbesök för såret och senare blir det operation.

Snittbild Bilden tagen 4 dagar efter snittet. Då har ändå sköterskorna försökt rädda såret och dra ihop det med hjälp av en massa stripes.

Vad har ni råkat ut för läkarslarv?

Last edited:
antar att kejsarsnitt = :rullandeu , så hoppas att ett grattis är ett korrekt första bemötande :tummenupp

Något riktigt läkarslarv har jag inte hunnit uppleva, mest eftersom jag aldrig behövt åka in till sjukhus för något allvarligt (Invincible? :tomten ), däremot litar jag aldrig mer på läkare av följande anledningar:

- Min morsa gick till vårdscentralen när hon haft jäkligt ont i huvudet några dagar. Läkarna gav henne huvudvärkstabletter och skickade hem henne. Det dom var för lata/inkompetenta för att inse var att hon hade hjärnblödning.

- De få gångerna jag varit på vårdscentraler och sjukhus har läkarna varit till föga stor hjälp. Hade efter en volleybollolycka brutalt ont i ett finger, något som av någon anledning inte gick över. Efter 3 månader gick jag först till vårdscentralen, som i sann byråkratisk anda skickade mig vidare till Täby Sjukhus där dom kollade om jag hade en spricka i skelettet. När det visade sig att så inte var fallet sparkade dom ut mig utan vare sig värktabletter eller förslag till behandling.

Nej, läkare står inte högt i kurs på min lista :mad:

1. Flera gånger fel medicin som resulterat i allergichock eller inte verkat som det skall.
2. Åkt omkull på mc, röntgen och släpps hem. Går till massör och får svaret att läkaren skulle skickat mig till sjukgymnast senast 4 dagar efter olyckan, inte 2 år efter.

Jag blev hemskickad från en vårdcentral med vad de trodde var nån virussjukdom som jag skulle vänta ut. Jag blev inlagd på sjukhus dan efter då nästa vårdcentral jag besökte upptäckte att jag hade hjärtmuskelinflammation.

Efter en svår crash va axeln bruten och Hängde ner ca 10 cm gentemot den andra axeln samt var såpass svullen att den var nästan 2 ggr så stor .
Dom brillianta läkarna på Bäckefors sjukhus fick för sig att axeln var ur led och försökte dra rätt den och tyckte inte det var värt att Röntga .

När det inte hjälpte fick jag ligga på mage på en britts och hålla i en stor vattenhink fylld med vatten i den armen vars axeln som jag hade brutit . När det inte Heller hjälpte så skickade dom mig till Trollhättans sjukhus och blev genast körd till röntgen avd där dom konstaterade att min axel va helt körd .
jag har nu 16 år efter olyckan ca 75 % rörlighet i den .

Uuh. Det där såg inte mysigt ut. Hoppas du är ordentligt ihopsydd så du läker nu? Men som tidigare talare sa, grattis :)

Efter en ganska otervlig släng av körtelfeber och gulsot när jag var i 14-årsåldern fick jag sedan enorma smärtor i magen i samband med att jag rörde på mig, sprang, gick, red eller liknande.

Gjorde massa undersökningar under 2 års tid, träffade några olika läkare, de hittade inget, och till slut idiotförklarade de mig och sa åt mig att "leva med det".
Jag hoppade av Smålandslaget i fotboll, la av med friidrott och höll på att lägga ridningen på hyllan, men när mor min hörde läkarna idiotförklara mig och det hus i helvete. Morsan är grym :hihi Hon fick igenom en titthålsoperation, och kors i taket, jag var rejält ihopvuxen i buken. Grattis doktorn! :4skrika

Fick Körtelbeber , gick till företags läkarn , dom sa att det var en vanlig förkylning , gick dit 2 - 3 gånger , på 2 veckor , dom sa att det var en förkylning . Gick till husläkarn eller va man ska säga.

Du har körtelfeber du ska inte jobba med det här sa han direkt.

sjukskriven 2 månader , det var tydligen farligt o jobba med det , och det
kännde jag ju också , men vad gör man när man inte blir sjukskriven av sin företagsläkare , hur som helst , jag gick tillbaka o skällde lite på dom ..

och gick hem o mådde jäävligt dåligt

Arvoitus skrev:
2324121 Uuh. Det där såg inte mysigt ut. Hoppas du är ordentligt ihopsydd så du läker nu?

Nope. Faktum är att såret INTE är ihopsytt. Det var försent att göra det pga infektionsrisken. Det får läka så gott det går och sedan fixas till i efterhand... :3freak

Tack för gratulationerna :)

floodi skrev:
2324149 Fick Körtelbeber , gick till företags läkarn , dom sa att det var en vanlig förkylning , gick dit 2 - 3 gånger , på 2 veckor , dom sa att det var en förkylning . Gick till husläkarn eller va man ska säga.

Du har körtelfeber du ska inte jobba med det här sa han direkt.

sjukskriven 2 månader , det var tydligen farligt o jobba med det , och det
kännde jag ju också , men vad gör man när man inte blir sjukskriven av sin företagsläkare , hur som helst , jag gick tillbaka o skällde lite på dom ..

och gick hem o mådde jäävligt dåligt

typ samma för mig..
2 mån efter fick jag fel på balansnerven o mådde illa o sånt..
var till 5 läkare innan jag fick komma ti sjukhuset...dom trodde jag var utbränd.. men som sagt..de var balansnerven som spöka :rolleyes:

Ingen stor grej men lite smårolig.

När jag låg i lumpen var en kille på luckan med om en trafikolycka och hade därefter ont i nacken så han gick till syster och sa jag har ont i halsen/nacken pga trafikolyckan.
Hon gav honom Noskapin som är hostdämpande och hudlotion :D

Opererade stortån för nageltrång i vintras, läkaren som opererade sa att han skulle ta bort nagelbanden vid ett senare tillfälle. När jag var på återbesök dagen efter så förstog inte den nye läkaren varför han inte gjorde det samtidigt? så nu måste jag göra om allt en gång till :mad:

Har under 1,5 års tid varit regelbundet hos min husläkare på vårdcentralen och klagat på min enorma huvudvärk. Ena gången var det inget att bry sig om, sen var det spänningshuvudvärk, därefter migrän och därefter hörde det troligen ihop med en av mina andra sjukdomar.
När jag nu för 7 månader sen sökte en annan läkare för helt andra symtom frågade hon hur länge jag haft ont i huvudet, hur smärtan var etc etc och sen var cirkusen igång.
Röntgen av skalle samt blodprover visar... Hjärntumör

Andra gånger har jag fått fel antibiotika så jag fått allergichock, fått fel smärtlindring och även där fått allergichock.

Läkaren som sydde ihop min bröstkorg efter min hjärtoperation gjorde så att bröstkorgen nu är lite för liten och att jag har ständiga smärtor runt hjärtat och vänster bröst.

Trots det jobbar man själv i skiten,tycker väl att man skulle vara mer nitisk mot läkarna men ärligt talat... jag orkar inte bry mig längre :(

nog för att jag kommer att vara ytterst tacksam om någon limmar ihop min kropp om jag någon gång krashar rejält med bågen, men vad fan lär sig läkarna under de 7 åren de pluggar?

90% av tiden lär ju gå åt att nöta in de latinska namnen på alla kroppens skelettdelar, muskler och leder. I gamla Soviet är det annurlunda, där är läkareyrket ett nästan lågstatusyrke med relativt dåligt betalt och med 75% f.d. hemmafruar (ioförsig inget dåligt med det :tomten )

Arvoitus skrev:
2324121 Hon fick igenom en titthålsoperation, och kors i taket, jag var rejält ihopvuxen i buken. Grattis doktorn! :4skrika

Ihopvuxen i buken?
Jag förstår inte...växer organen ihop med varandra eller dras man ihop & får ostkrokshållning?

Ang. läkarslarv så är grannen sjuksköterska & började tjaffsa om en intern grejj med morsan när hon var där med nykraschad bror med brutet nånting. Han fick gapa lite innan hon gjorde sitt jobb. Vårda först, tjaffsa sen :näsblod

Mrs. Laphroaig skrev:
2324227 Har under 1,5 års tid varit regelbundet hos min husläkare på vårdcentralen och klagat på min enorma huvudvärk. Ena gången var det inget att bry sig om, sen var det spänningshuvudvärk, därefter migrän och därefter hörde det troligen ihop med en av mina andra sjukdomar.
När jag nu för 7 månader sen sökte en annan läkare för helt andra symtom frågade hon hur länge jag haft ont i huvudet, hur smärtan var etc etc och sen var cirkusen igång.
Röntgen av skalle samt blodprover visar... Hjärntumör

Andra gånger har jag fått fel antibiotika så jag fått allergichock, fått fel smärtlindring och även där fått allergichock.

Läkaren som sydde ihop min bröstkorg efter min hjärtoperation gjorde så att bröstkorgen nu är lite för liten och att jag har ständiga smärtor runt hjärtat och vänster bröst.

Trots det jobbar man själv i skiten,tycker väl att man skulle vara mer nitisk mot läkarna men ärligt talat... jag orkar inte bry mig längre :(
Jösses! :pannkyss Krya på dig.

Felstucken 5-6 ggr varav 1 bruten nål som liten (5-6år) vilket har resulterat i 100% sprutskräck.

Fått fel medicin (allergiskt mot pennicilin) som resulterat i allergichock.

Läkarna på St.Görans vägrade ge polaren kryckor/rullstol eller ringa taxi när hans fot hade blivit sparkad ur led under ett besök på Vattenfestivalen resulterade dock i att han anmälde sjukhuset och att läkaren fick böta rejält.

12grader sne handled efter att AT-läkaren från Sri Lanka inte orkade dra den rätt och gipsade ändå.

Sen har de missat en skallbasfraktur. Jag hade i och för sig så ont i huvudet dan efter så jag inte kunde stå. Så när mamma tjata in mig igen så kollade de seriöst.

Felbehandlad? Inte då. Här i Östergötland blir man inte behandlad alls, och så har de eliminerat den risken.

Komma till vårdcentralen? Telefontid 0800-0845. Det tutar upptaget från det att telefonsvarare slutar svara en stund efter åtta tills dess att telefonsvararen åter slås på 0840. Återuppringning fungerar inte från jobbet. Jag måste kort sagt sjukskriva mig för att sitta hemma och ringa med återuppringning för att kunna boka en tid på vårdcentralen.

Och nej, de kan inte boka tider i receptionen. Alla tider skall bokas direkt med läkaren på dennes telefontid. Det känns ju vettigt att läkarna sitter och sköter enklare administrativa göromål en timme om dagen. Det är ju inte så att det skiljer något i lönekostnad mellan en läkare och en sekreterare... eller?

Tur då att det finns företagshälsovård. Men vänta nu, de kan inte skriva remiss vidare! Så visar det sig att man t ex behöver röntgas, som är fallet med min brutna tå som gjort ont ett halvår nu, behöver man ändå förbi vårdcentralen för en remiss. Då behöver man iofs inte telefonboka. De skickar efter sex veckor ut ett förslag till läkartid då man är bortrest. Jag ringer upp och meddelar att det inte är funkis. "Vi skickar en ny tid". Jag försökte få dem att föreslå en tid direkt i telefonen, eftersom en slumpmässig ny tid har ungefär 70% chans att inte fungera den heller. Det gick inte, så nu två månader senare väntar jag fortfarande...

Åderbråck åtgärdas inte alls enligt en prioriteringslista de har. Inte förrän de börjar bli så stora att de orsakar andra problem och kräver en betydligt större operation, vill säga. Om det sedan är uppenbart att det bara är en tidsfråga, varför det skulle vara bättre och billigare att göra något direkt istället för om några år, det spelar ingen roll. Listor är listor, och har man en lista kan man inte använda sunt förnuft.

Enda sättet att få vård är att tjata, tjata och tjata. Man skall i vilket fall som helst inte vara sjuk, för då orkar man inte stå på sig tillräckligt. Eller vänta, det finns iofs en sak till som fungerar. Jag hade en gång kommit över en väska med Socialstyrelsens logga på. När jag ställde den lite halvsynligt så fick jag plötsligt betydligt bättre bemötande... :rolleyes:

Sist men inte minst: Grattis till tillökningen, exiteme!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul