Vad har hänt med priserna på marknaden.

Alltid lättare att pruta med pengar i handen, passar det inte så kan du bara informera om att det finns flera hojar ute vända på klacken :tummenupp

Ett snyggare sätt är att säga "det var ju tråkigt, men här har du mitt nummer om du ångrar dig".

Med lite flax ringer han redan när du är på väg hem.

Jag som säljare skiter fullständigt i argumentet att det finns andra hojar du ska kolla på. Jag räknar med att du kollar på andra.

Det som jag stör mig lite på är om det ska tokprutas på plats. Då tar jag hellre ett skamlöst bud på telefon eller mail. Ska man visa osv. då tar det tid av båda i onödan. Sålde en hoj och då var budet för lågt men jag bad han att fundera och han ringde åter och tog budet en timme senare.

Det är sant...
Men en r1 från 07 har inte alla dessa nymodigheter och endå så är de rent utsakt svindyra.
Då menar jag hos firmer inte privat.
Privat går det säkert att hitta nån skuldsatt sate som tvingas sälja till underpris tom.
Här har du 2 sprillans nya R1:or 0 mil.
Drygt 100000:- och lite till.
http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_YZF_R1_NY_MC_19519891.htm?ca=23_3&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_YZF_R1_SPORT_NY_MC_19519962.htm?ca=23_3&w=3
Går säkert att pruta rejält då de varit till salu ett tag.

ha, ja där vävde jag in det snyggt va? Valuta och försäkringsbolag.
Svarade på två saker samtidigt.
Vad jag, i all min hast ville få sagt var att priserna på hojar ökar när kronan försvagas, men går priserna ner när kronan stärks?
Det andra jag ville "gnälla" på var att försäkringspremierna är så höga. Det bidrar ju såklart till en sämre försäljning av nya hojar.
Där satt den! Blir lätt så när man sitter och jobbar på en dator och läser SH på den andra..

Du får fortsätt utveckla om du ska få med mig i båten i alla fall....
1. Marknadsekonomi = marknaden styr priserna. Tillgång och efterfrågan å alla de där gamla klyschorna. Simple as that!
2. Sporthojsförsäkringar är "billiga" i sverige. Det betalas ut mer i försäkringspengar än det betalas in via premier för sporthojjar. Har diskuterats häftig OCH ofta på just detta forum.

Over and out for some :popcorn.......

Klart fan de är. Ju dyrare nya hojar är, desto mer intressanta är begagnade. Självklart ser säljarna till att höja begpriserna när nypriserna går upp.

Kom igen, så svårt är det väl inte?

Själklart är det så.
Det är ju nypriserna som retar mig så in i hellvete.
Samt priserna på begagnade hojar på firmer.
Så ä der det bara sen får ny tycka vad ni vill om det.

Last edited:
Alltid lättare att pruta med pengar i handen, passar det inte så kan du bara informera om att det finns flera hojar ute vända på klacken :tummenupp

.....då skrattar man lite hånfullt och berätta för köparen att denne är välkommen tillbaka när de har skaffat fram mer pengar. Jag har tom höjt priset när det görs tafatta prutförsök. :D

Det finns en enkel men mycket svårihågkommen regel när det gäller prutandets konst.

Var trevlig!

/Badger - smålänning

:va

Vem ska i rättegång?

Vi har en skitvaluta som inte är värd några pengar, därför blir det dyrt för oss. Om vi slutar köpa några få hojar av dom så säljer dom väl dom till länder med stark valuta istället.

Många pratar om hur bra det gått för Sverige på grund av att vår valuta fallit och det är klart att det hjälpt företag, men någonstans måste det betalas och det är att importen blir dyrare.

Köp en italiensk, tysk eller brittisk hoj om du nu tycker att japsarna är så dyra. Frågan om dom är billigare...
Neeee, vi har ingen skitvaluta. Det är Yenen som blivit dyr som satan.

1 Pund = 10,8110 kronor (legat upp emot 12 spänn länge)
1 Euro = 9,7787 kronor (legat upp emot 10,70)
1 Dollar = 7,1667 kronor

Så, om vi summerar: du är sur över att du inte har råd att köpa hoj på firma?

Det är så sant att jag inte har råd att köpa en ny literhoj på firma.
jag har heller inte råd att köpa en 2 år gammal hoj privat efterssom de kostar 100000 och jag har bara 70k.
Och jag vägrar betala mera så jag blir utan.
Det är knappt att man får en ny 125a för dessa pengar så det är bara att glömma hojlivet igen.
Men grattis till dig som har en k7 behåll den 3 år till.
Så kan du sälja den för 150k år 2013 för då kostar en ny plastraket
500 000 tusen.
Är det inte helt underbart vilken värd vi lever i.

jag har heller inte råd att köpa en 2 år gammal hoj privat efterssom de kostar 100000 och jag har bara 70k.
Det är knappt att man får en ny 125a för dessa pengar så det är bara att glömma hojlivet igen.
500 000 tusen.

Har min 07a på annons nu, praktiskt taget en ny hojj till kanon pris om du är intresserad...finns under annons delen

500 000 tusen.

Mitt råd till många i din situation är iaf att (när du hittar en hoj med potential) behålla hojen några år och sköta om den, som jag. Förvisso kan ju detta vara tufft om man (till skillnad från dig) tex bor i en stökig förort i ett miljonprogram där allt försvinner.

Men kan man ordna en bra vinterförvaring och kanske dela på lokal med kompisar (så gör jag) så är det ju ofta riktigt kul att vara där.

Jag tror att det utbredda mönstret hos många yngre sporthojskillar, att ha hojen på gatan samt sälja på hösten och köpa "ny" beggad hoj av privatperson på våren igen, bäddar för dessa priser. Det är klart att många vill profitera på en sådan omsättning.

Last edited:
Är det verkligen billigare att försäkra sporthojar i övriga europa?
:7peta

Tyskland är billigare. Mina kollegor här gnäller över premier som är under hälften av vad dom skulle betalat i Sverige.

Som sagts tidigare så år det läge att importera igen. Euro:n är nere på normal nivå utbudet är stort och priserna är rätt mycket bättre.

Blir intressant att se om den dyrare yen:en kommer ge Ducati, BMW, MV med flera någon boost i försäljningen av sporthojar.

.....då skrattar man lite hånfullt och berätta för köparen att denne är välkommen tillbaka när de har skaffat fram mer pengar. Jag har tom höjt priset när det görs tafatta prutförsök. :D

Det finns en enkel men mycket svårihågkommen regel när det gäller prutandets konst.

Var trevlig!

/Badger - smålänning

Hur ska en prishöjning kunna på verka en person som redan bestämt sig för att inte köpa din hoj?

Ett snyggare sätt är att säga "det var ju tråkigt, men här har du mitt nummer om du ångrar dig".

Med lite flax ringer han redan när du är på väg hem.

Jag som säljare skiter fullständigt i argumentet att det finns andra hojar du ska kolla på. Jag räknar med att du kollar på andra.

Självklart gör man det på ett snygg sätt. skulle aldrig vara otrevlig mot någon som jag kollar hoj hos.

Last edited:
Hur ska en prishöjning kunna på verka en person som redan bestämt sig för att inte köpa din hoj?.

Well, du förstår, priset höjs när den arroganta köparen efter sitt tafatta tokprutande, är beredd att slanta upp för ursprungspriset. Man säljer helt enkelt inte sin älskling som man har vårdat ömt till en skitstövel.

Jag tror att det utbredda mönstret hos många yngre sporthojskillar, att ha hojen på gatan samt sälja på hösten och köpa "ny" beggad hoj av privatperson på våren igen, bäddar för dessa priser. Det är klart att många vill profitera på en sådan omsättning.

Tror det ligger mkt i det där.

Man har köpt en hoj, t om kanske till ett överpris på våren..
Hängt på ett slipon, tvättat den ett par gånger och dragit på ett par lager vax och tappar helt verklighetsförankringen när man sätter ut den senare till ett pris som är högra än vad man köpte den för i om att man "vårdat" den.

Att saker, speciellt motorfordon går ner i värde verkar man inte förstå..
Ok att nya hojar blir dyrare med tanke på ny teknik valutakurser osv, men att slänga ut en hoj med ett par år på nacken, sätta ett alldeles för högt pris, och hänvisa till att en ny hoj av den här modellen minsann kostar xxx kr. blir bara löjligt.

Själv köpte jag en R1:a 05 uttagen 06, gått knappt 800 mil och hojen är i så gott som nyskick för 69k nu i Februari. Ändå så är det inte spec. ovanligt att se likadana hojar som gått närmare 2000 mil som folk vill ha 80-85 för.

Är väl inget fel att pruta innan, vill nån sälja en hoj för 55, och man bestämt sig att lägga max 50, ringer och pratar med säljaren om ev fel och så och bestämmer sig att man vill ge max 48k för den hojen och bjuder det kan man ju få svar direkt.

Jobbigt att fara land och rike runt och sen inte få ner priset så långt som man räknat med, då får man ju även väga in bensinpengar och tid man lagt på att ta sig dit, ett faktum de flesta säljare gillar att utnyttja.

Göra upp om pris innan, åka dit och kolla så hojen överensstämemr med säljarens beskrivning, sen betala och åka hem med den, finns det nåt smidigare sätt att göra affär egentligen?

Ringa o prata ja, inte dra iväg ett mail o bjuda 30000:- under begärt pris o att ja kommer o hämtar direkt när han inte vet att man bor på en ö i östersjön ens. De är såna mail ja menar, självklart åker dom i papperskorgen utan o svara.

500 000 tusen.

Men köp en tre år gammal hoj då?
Eller är det jag som inte förstår "problemet"?
Det kan mycket väl vara så att priset på beggade hojar har gått upp av nämda orsaker, men den uteblivna värdeminskningen på hojen du köper kommer ju du tjäna in när du säljer den igen.
Om nu inte nyförsäljningen tar raketfart och priserna dumpas men det kan vi nog utesluta.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul