Vad har hänt med priserna på marknaden.

Blir intressant att se om den dyrare yen:en kommer ge Ducati, BMW, MV med flera någon boost i försäljningen av sporthojar.

Om jag var ute efter en ny hoj hade jag tittat på de europeiska alternativen. Särskilt Aprillia och BMW ligger bra i pris om man jämför med de japanska motsvarigheterna. Ducati ligger inte alls dumt till de heller.

En aspekt som jag tror många tittar på är nog tillgång till återförsäljare och service och där ligger nog de japanska tillverkarna bäst till.

Sedan bör man nog inte glömma att många komponenter i motorcyklarna idag tillverkas i Asien. Startmotorn i min 748R är tillverkad i Japan för att nämna ett exempel. Yenen är starkare än på väldigt länge. De europeiska tillverkarna är inte skyddade mot valutapåverkan. Ni som köpt reservdelar har väl inte undgått att priserna justerats upp. I synnerhet förra våren.

:va

betala och va glad för sjutton...

det kostar att ligga på topp !

är det bara en massa gnällspikar här ?

Det är så sant att jag inte har råd att köpa en ny literhoj på firma.
jag har heller inte råd att köpa en 2 år gammal hoj privat efterssom de kostar 100000 och jag har bara 70k.
Och jag vägrar betala mera så jag blir utan.
Det är knappt att man får en ny 125a för dessa pengar så det är bara att glömma hojlivet igen.
Men grattis till dig som har en k7 behåll den 3 år till.
Så kan du sälja den för 150k år 2013 för då kostar en ny plastraket
500 000 tusen.
Är det inte helt underbart vilken värd vi lever i.

Victor har redan summerat det ganska väl, men..

Jo, självklart är det tråkigt att man inte kan köpa en flong S1000RR, eller valfri japanare i ditt fall då, för en femtiolapp, men nu är det så marknaden ser ut idag. Om du bara har 70 k, får du väl köpa en hoj för 70 k eller spara ett år till?

Last edited:
Ang import, tänk på att du vet att du har gjort en bra affär först efter det att du sålt hojen igen. Eftersom handlare och privatpersoner vet om att du köpt din hoj billigare då den är importerad så kommer du få ett lägre pris för den. Sen spelar det ingen roll om det är exakt samma hoj som säljs som svensksåld.
Nej min åsikt är att marknaden styr, vill man ha en värsting kan man inte slanta för en gammal 600. Att sen säga att marknaden är full av andra hojar när man ska förhandla priset är väl bra värdelöst; varför köper man inte dem då om de nu är så bra och billiga? Patetiskt!

Ang import, tänk på att du vet att du har gjort en bra affär först efter det att du sålt hojen igen. Eftersom handlare och privatpersoner vet om att du köpt din hoj billigare då den är importerad så kommer du få ett lägre pris för den. Sen spelar det ingen roll om det är exakt samma hoj som säljs som svensksåld.

Åja med tanke på de priserna som florerar just nu på firmor & privatmarknad har jag mycket svårt att se att import skulle bli en dålig affär:va Åtminstone när man talar om nyare hojar.
Folks rädsla för importhojar är ren nonsens.

Det kan mycket väl vara så att priset på beggade hojar har gått upp av nämnda orsaker, men den uteblivna värdeminskningen på hojen du köper kommer ju du tjäna in när du säljer den igen.
Om nu inte nyförsäljningen tar raketfart och priserna dumpas men det kan vi nog utesluta.

Det där har jag funderat på... Ska man räkna med att detta är den nya prisnivån på Japanska hojar? D v s en R1:a av nyaste modell ligger på runt 170k... Eller är det bara tillfälligt och priserna kommer att justeras nedåt inom några år?

Finns väll ingen som vet egentligen men vore intressant att höra era åsikter.

Tycker också begpriserna är sjuka. Vafan, en Husa 650 -04 kostar lika mycket nu som jag fick för min när jag sålde den för 2,5 år sen och då var jag absolut inte billigast heller.

Pruta funkar inte direkt bra heller, senaste 4 försöken så har säljarna mer eller mindre flippat ur. Blev rejält utskälld av en nisse när jag prutade 5000:- bara på en hoj han vill ha 50k för. Trodde nästan han skulle börja slåss.

Hahahaha,, riddar utrustning på när man kollar på ny moppe..:näsblod

Det där har jag funderat på... Ska man räkna med att detta är den nya prisnivån på Japanska hojar? D v s en R1:a av nyaste modell ligger på runt 170k... Eller är det bara tillfälligt och priserna kommer att justeras nedåt inom några år?

Finns väll ingen som vet egentligen men vore intressant att höra era åsikter.

Det går väl enbart att spekulera i, men det känns väl inte otroligt (osannolikt, kanske dock) att priserna justeras nedåt om inköpspriserna går ner och försäljningen redan gjort det. Försäljaren tjänar ju mer på två billigare hojar med försäljningsvinst 20k styck än en dyrare hoj med försäljningsvinst 30k. Naturligtvis är det relativt begförsäljningen och andra faktorer (inflation m.m.) dock.

Rent spontant känns det som att den stora vinnaren i dagsläget är de europeiska tillverkarna. Nu kan jag inte tala för någon annan, men om jag skulle köpa en ny hoj idag vore valet enkelt; BMW S1000RR.

Last edited:
Neeee, vi har ingen skitvaluta. Det är Yenen som blivit dyr som satan.

1 Pund = 10,8110 kronor (legat upp emot 12 spänn länge)
1 Euro = 9,7787 kronor (legat upp emot 10,70)
1 Dollar = 7,1667 kronor

Ja, efter att ha haft en rekordlåg notering har kronan repat sig något, men ännu är både dollar och euro dyrare än vad det var i början av 2008, innan krisen slog till. Pundet har som bekant sina egna problem.

Priserna vi har idag är nog till mycket för hur kronan såg ut under förra året och då var den långt under normala nivåer, hade kronan varit stabilare hade priserna varit lägre.

Last edited:
:va

Vi har en skitvaluta som inte är värd några pengar, därför blir det dyrt för oss. Om vi slutar köpa några få hojar av dom så säljer dom väl dom till länder med stark valuta istället.

Många pratar om hur bra det gått för Sverige på grund av att vår valuta fallit och det är klart att det hjälpt företag, men någonstans måste det betalas och det är att importen blir dyrare.

Köp en italiensk, tysk eller brittisk hoj om du nu tycker att japsarna är så dyra. Frågan om dom är billigare...

Tyvärr hardu 100% rätt.

Förra året vände tex privatimporten av bilar till privatexport i netto för många märken som Mercedes, Audi, BMW sov.

Last edited:
Spelar ingen roll att det är nonsens, folk betalar ändå mindre för importerade.

Det är sant att "svensksåld" smakar bättre för de stora flertalet. Samtidigt är importhojar inget ovanligt och att det skulle vara en ren förlustaffär är en grov generalisering. Jag har alltid gått plus på de hojar jag tagit in men så köper jag inte vilken skit som helst heller.

Spelar ingen roll att det är nonsens, folk betalar ändå mindre för importerade.

Jag brukar iofs gå efter skicket i första hand,alla hojar är ju faktiskt
importerade(ok,nästan alla)
Enda skälet till att betala mer för en "svensk"hoj är väl om det ev
finns garanti kvar på den!
(inte för att förlängda sverigegarantier verkar vara mycket att hänga i julgran):rolleyes:

Priser för och nu

Inte för det är någon tröst för er yngre men jag tror att hojpriserna följer någon sorts matematisk formel vad det gäller prissättningen
på hojar kontra lön.
1988 hade jag en hyfsad lön på 10500 i månaden före skatt och då kostade en värstinghoj 50-60.000 alltså sex månadslöner.
Idag ligger en lön på ca.25.000 i genomsnitt och en sporthoj ligger på
ca.150.000 alltså sex månadslöner.
Däremot tycker jag nog att äldre sporthoj (5-6år)är väldigt prisvärt just nu och tror att priserna kommer att stiga framåt,tyvärr.

Det är sant att "svensksåld" smakar bättre för de stora flertalet. Samtidigt är importhojar inget ovanligt och att det skulle vara en ren förlustaffär är en grov generalisering. Jag har alltid gått plus på de hojar jag tagit in men så köper jag inte vilken skit som helst heller.

Jag syftade, som du förstod, på "dussinhojar". Pratar vi mer ovanliga modeller kommer saken i ett annat läge.

Men med tiden kommer nog skillnaden slipas bort, helt enkelt eftersom fler hojar kommer privatimporteras.

Bara att kommer över till Finland och handla, här finns hojar till salu som fan! :D

Jag har min hoj ute nu för samma pris som på hösten för samma pris, och intresset har redan varit större.

Pruta på plats är nåt som inte funkar, iaf. inte om köparen kommer långt ifrån. Inte sticker köparen hem utan hoj ifall det gäller någon tusenlapp. Jag tycker det är bäst att pruta färdigt via mail eller telefon till ett ungefärligt godkännbart pris, sedan åka ut för att kolla hojen, och på plats ännu pruta något smått då man antagligen hittar några minimala skönhetsfel eller nåt som inte ägaren nämnt.

I Finland betalar jag på min GSR mellan 650€-1100€ beroende på bolag hel/hel för året runt. sporthoj 600cc 900€-1400€, litershojar ligger på 1200€-1600€.

zx12r är ju jävligt billig tycker jag, o då är det enda billiga, varför?

eller kanske inte,men mycket höj för pengarna får man

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul