Vad har hänt med priserna på marknaden.

Nu har ju vår valuta tack o lov stärkt sig rejält sedan årskiftet mot Euro & GBP vilket gör att import är högintressant.
Det bästa man kan göra är att kika i UK och Tyskland efter nyare hojar och skita i alla överprisade svenska hojar. USA har också bra priser men blir lite mer komplicerat vid import.

Så mitt råd är att importera en själv och låt folk i Sverige behålla sina guldklimpar:tummenupp

Tycker också begpriserna är sjuka. Vafan, en Husa 650 -04 kostar lika mycket nu som jag fick för min när jag sålde den för 2,5 år sen och då var jag absolut inte billigast heller.

Pruta funkar inte direkt bra heller, senaste 4 försöken så har säljarna mer eller mindre flippat ur. Blev rejält utskälld av en nisse när jag prutade 5000:- bara på en hoj han vill ha 50k för. Trodde nästan han skulle börja slåss.

Håller med, sålde min husa -06 för ett år sen. Den hade gått runt 35tim har jag för mig. Pedantskött, inte ett märke, servad var 5:e timme och med Akra helsystem.

Sålde den för 57. Nu ser man slitna hojar som gått upp mot 100tim utan akra för 50k. Får se om man köper nått i sommar eller ej.

Det är sant...
Men en r1 från 07 har inte alla dessa nymodigheter och endå så är de rent utsakt svindyra.
Då menar jag hos firmer inte privat.
Privat går det säkert att hitta nån skuldsatt sate som tvingas sälja till underpris tom.

Klart fan de är. Ju dyrare nya hojar är, desto mer intressanta är begagnade. Självklart ser säljarna till att höja begpriserna när nypriserna går upp.

Kom igen, så svårt är det väl inte?

Tycker också begpriserna är sjuka. Vafan, en Husa 650 -04 kostar lika mycket nu som jag fick för min när jag sålde den för 2,5 år sen och då var jag absolut inte billigast heller.

Pruta funkar inte direkt bra heller, senaste 4 försöken så har säljarna mer eller mindre flippat ur. Blev rejält utskälld av en nisse när jag prutade 5000:- bara på en hoj han vill ha 50k för. Trodde nästan han skulle börja slåss.

Alltid lättare att pruta med pengar i handen, passar det inte så kan du bara informera om att det finns flera hojar ute vända på klacken :tummenupp

Alltid lättare att pruta med pengar i handen, passar det inte så kan du bara informera om att det finns flera hojar ute vända på klacken :tummenupp

Är precis så jag har gjort, lagt fram mitt bud i kontanter. Men man får inte speciellt normala reaktioner från dom flesta. Klarar man inte av att folk försöker pruta lite så ska kanske inte sälja nånting privat.
Flippar man ur för att köparen försöker pruta så har man seriösa problem.

Är precis så jag har gjort, lagt fram mitt bud i kontanter. Men man får inte speciellt normala reaktioner från dom flesta. Klarar man inte av att folk försöker pruta lite så ska kanske inte sälja nånting privat.
Flippar man ur för att köparen försöker pruta så har man seriösa problem.

Om de har skrivit "prutat & klart" eller likartat så förstår jag om man blir irriterad på idioter som likförbannat kommer och ska pruta. Men skriver man inget så är det självklart upp till folk att testa att pruta...

Sant! prutning på plats , men rätt skoj me dessa mailprutare, " får ja den för halva ditt begärda pris så tar ja den direCt"
Alltid en upplevelse o sälja hoj/bil.

Prisutvecklingen är inte oväntad. Finns handlare som köpt på sig över 100 cyklar nu under vintern, man menar att det blir de man kommer att livnära sig på. En ny litercykel för 169000 räknar man inte med att sälja så många av. Surt men sant. Har sett samma fenomen på skinnställ; tidgare kunde man köpa ett finfint beggat ställ för 2500:- Nu kostar de 4500-och uppåt, svettiga och fina..

Bara att vänta ju, jag gjorde mitt livs köp på en GSXR 1000 K6. Prismässigt låg det nog normalt. men det kvittar för mig. är det något man vill ha så köper man det

Förstår inte vad de är att bli så upprörd över?

Priserna ligger där de ligger, vill man inte pröjjjjjsa så är de bara ge fan i de.

jag både köper och säljer saker mindre summor dock och diskutrerar nästan alltid priset, inget konstigt med de?

Detta med prissättning är ju ganksa kul trots allt.

Som köpare hoppas jag alltid att jag kan pruta och som säljare lägger jag på lite för jag vet att folk sällan vill betala de som står om de inte är "bortskänkes".

My side of the coin.

Det verkar som att nyare sporthojar stigit ca 10 000kr sen i höstas. Med tanke på att det kommer att sälja slut på -09.or, så lär begagnatmarknaden inte lida framöver heller.
Kostnaden att försäkra nya hojar kyler inte av begagnatpriset heller.
Frågan är om steget upp till -10 års modellerna är så stort att priserna fortsätter upp.:näsblod

Sätter man ut något på blocket så kan man ju inte bli sur eller arg för att någon prutar? Man gör väl samma sak själv. Är det ett skambud så skrattar man lite, rycker på axlarna och kastar mailet eller säger nej i telefon. Personligen föredrar jag att konversera på mailen. Smidigare.
Att skylla på dålig kurs är ju lustigt, sjunker priserna när kronan ökar i värde? Nope. Jag skyller den dåliga försäljningen på försäkringsbolagen. Kan inte tänka mig det är lika dyrt att försäkra en hoj utanför Norden. Det är på tok för dålig konkurens mellan de få bolagen vi har här hemma.

Sant! prutning på plats , men rätt skoj me dessa mailprutare, " får ja den för halva ditt begärda pris så tar ja den direCt"
Alltid en upplevelse o sälja hoj/bil.

Är väl inget fel att pruta innan, vill nån sälja en hoj för 55, och man bestämt sig att lägga max 50, ringer och pratar med säljaren om ev fel och så och bestämmer sig att man vill ge max 48k för den hojen och bjuder det kan man ju få svar direkt.

Jobbigt att fara land och rike runt och sen inte få ner priset så långt som man räknat med, då får man ju även väga in bensinpengar och tid man lagt på att ta sig dit, ett faktum de flesta säljare gillar att utnyttja.

Göra upp om pris innan, åka dit och kolla så hojen överensstämemr med säljarens beskrivning, sen betala och åka hem med den, finns det nåt smidigare sätt att göra affär egentligen?

Att skylla på dålig kurs är ju lustigt, sjunker priserna när kronan ökar i värde? Nope. Jag skyller den dåliga försäljningen på försäkringsbolagen. Kan inte tänka mig det är lika dyrt att försäkra en hoj utanför Norden. Det är på tok för dålig konkurens mellan de få bolagen vi har här hemma.

Jösses. Det där var innovativt utifrån många aspekter. Lust att utveckla ditt resonemang lite?

Är det verkligen billigare att försäkra sporthojar i övriga europa?
:7peta

Försäkringarna är lika höga nu som för 8 år sedan. De avskräcker nog inte mer nu än tidigare.

Låga räntor har nog eldat på försäljningen något av kapitalvaror. Jag tror dock att årets prisökningen främst beror på att kronans värde har minskat i förhållande till handelsvalutorna samtidigt som råvarukostnaden har ökat för tillverkarna.

Resultatet är ett högre nypris och begagnat priser som stabiliseras.

Frågan är om folk vågar belåna sig för att köpa en ny R1 för närmare 170 kr. Särskilt nu inför hot om att räntorna kommer att stiga framöver.

Själv skulle jag nog titta på begagnat även om priserna har hållits uppe. Beroende på vad som händer ute i världen med valutor och råvarupriser kan de eventuellt vara dopade. Dock är fallet hårdare än om man köper nytt med lånade pengar som en dag ska betalas tillbaka.

Jösses. Det där var innovativt utifrån många aspekter. Lust att utveckla ditt resonemang lite?

ha, ja där vävde jag in det snyggt va? Valuta och försäkringsbolag.
Svarade på två saker samtidigt.
Vad jag, i all min hast ville få sagt var att priserna på hojar ökar när kronan försvagas, men går priserna ner när kronan stärks?
Det andra jag ville "gnälla" på var att försäkringspremierna är så höga. Det bidrar ju såklart till en sämre försäljning av nya hojar.
Där satt den! Blir lätt så när man sitter och jobbar på en dator och läser SH på den andra..

ha, ja där vävde jag in det snyggt va? Valuta och försäkringsbolag.
Svarade på två saker samtidigt.
Vad jag, i all min hast ville få sagt var att priserna på hojar ökar när kronan försvagas, men går priserna ner när kronan stärks?
Det andra jag ville "gnälla" på var att försäkringspremierna är så höga. Det bidrar ju såklart till en sämre försäljning av nya hojar.
Där satt den! Blir lätt så när man sitter och jobbar på en dator och läser SH på den andra..

Då är jag med.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...