Vad har du för lön?

Vad har du i lön?

• Antal röstningar
    0
fabrikslön skift = ca27000+ beroende på hur skiften legat.
jag är så jäkla nöjd.. inte lika mycket med arbetet i sig men har sjukt mycket fritid. ofta lite lökigare med jobb men skitigt.
jobbar 12timmars, 4 dagar jobb ledig 6, så var 5 ledighet
(ungefär varannan månad) ledig 14 dagar men utan semester då.. snittar 120tim i månaden ungefär.

Ungefär som folk som "jobbar med IT" :D

Njae.. Som Pelle (?) sa så säger man mest det till folk som ändå inte förstår om man förklarar (samt att folk som säljer skrivarpapper säger det för att det låter bättre).

Jag "jobbade med IT" förut. Det tog mig 3 månader att kunna förklara för mamma vad jag egentligen gjorde. Och efter 2 år sa min sambo fortfarande när hennes kompisar frågade vad jag gjorde, att jag sålde typ som "shop-express på ICA när man handlar". Fast till kontor! :va

Det är inte alltid så lätt...

Äh, du vet ju vad han menar. Finns massor av folk som inte mår bra av att sitta inne hela dagarna utan måste få jobba fysiskt.

Jag var en av dem när jag var 14, skulle aaaaldrig jobba på kontor.

Det har yttrat sig i att jag oftast tar kontorspromenader när jag pratar i telefon, och antecknar på whiteboard i konfen, som jag sen får fota med mobilkameran för att slippa skriva av :D.

Jag kan inte tänka när jag sitter still, så jag gör inte det! En rätt enkel lösning.

Last edited:
Jag jobbar med support, går nästan 1 mil om dagen då vår byggnad är lång med 2 plan :tummenupp

Bästa jobbet jag någonsin har haft. Min chef lägger sig inte i, flextid (guds uppfinning till morgontrötta människor), 35 dagars semester, med massor av etc etc etc :D

Och igår fick jag 1300:- i löneök :yoparty

BW

Förhandlade upp min grundlön med 5500:- förra månaden :) Har ett fritt och roligt jobb med mycket ansvar, sköter mig själv och trivs bra med det. Har dessutom förmånen att kunna ta hem diverse fyrhjulingar och annat roligt från jobbet och leka med på fritiden.

Största nackdelen är att det blir mycket resande och tid borta från familjen.

Tycker att jag tjänar ganska bra, men lönen är motiverad med tanke på det arbete och den tid man lägger ner för att få det o fungera. Har som sagt mycket ansvar och det tycker jag ska synas i lönekuvertet..

Jobbar som utvecklare och har väl knappast dålig lön, men ändå ett gäng tusen under en genomsnittlig utvecklarlön. Trivs dock grymt bra med arbetsuppgifterna och folket här. Väldigt fritt och lärorikt.

Nu, efter att läst några inlägg ovan, så reagerar jag på en sak.

Som utvecklare, säljare, ekonom eller jurist osv. så tummar man (många) gärna lite på lönen jämfört med snittet, andra med liknande ansvar etc, för att få jobba med just det man gör, på just det företag man är på osv. Kort sagt tummar man på lönen för att göra just det man tycker är kul.

Om man väljer att läsa till lärare, sjuksyrra osv så gör man ju samma val. Man väljer att få jobba med något man brinner för, och med det kommer en viss lön och vissa förmåner eller krav.

Hur kommer det sig att just dessa anser sig värda mer för att de valt att läsa till sig en examen som kvalificerar en till att jobba i en monopsoni?

Om man väljer att läsa till lärare, sjuksyrra osv så gör man ju samma val. Man väljer att få jobba med något man brinner för, och med det kommer en viss lön och vissa förmåner eller krav.

Hur kommer det sig att just dessa anser sig värda mer för att de valt att läsa till sig en examen som kvalificerar en till att jobba i en monopsoni?

Som en vis kvinna en gång sade: "Det spelar mindre roll vad du jobbar med, bara du är duktig på det du gör."

Som en vis kvinna en gång sade: "Det spelar mindre roll vad du jobbar med, bara du är duktig på det du gör."

Men så funkar det ju (oftast) inte i monopsonier. Något man förhoppningsvis känner till när man söker sig till utbildningar som lärare eller vården.

Specifiera pollen lite, jag röstar på att man ska uppge sin bruttogrundlön per månad. Det blir enklast så, komplicerade personer (typ egenföretagare) borde inte få vara med o rösta :D

Sen kan man ju skryta om hur många timmar man jobbar över, eller vad man får i bonus.. om det gör en glad.

Förhandlade upp min grundlön med 5500:- förra månaden :) Har ett fritt och roligt jobb med mycket ansvar, sköter mig själv och trivs bra med det. Har dessutom förmånen att kunna ta hem diverse fyrhjulingar och annat roligt från jobbet och leka med på fritiden.

Största nackdelen är att det blir mycket resande och tid borta från familjen.

Tycker att jag tjänar ganska bra, men lönen är motiverad med tanke på det arbete och den tid man lägger ner för att få det o fungera. Har som sagt mycket ansvar och det tycker jag ska synas i lönekuvertet..

Varför nämner folk "ansvar" som om det är kul?

Nu, efter att läst några inlägg ovan, så reagerar jag på en sak.

Som utvecklare, säljare, ekonom eller jurist osv. så tummar man (många) gärna lite på lönen jämfört med snittet, andra med liknande ansvar etc, för att få jobba med just det man gör, på just det företag man är på osv. Kort sagt tummar man på lönen för att göra just det man tycker är kul.

Jag skulle ha betydligt högre lön om jag hade stannat kvar i tidigare jobb och jobbat mig uppåt men jag skulle antagligen ha vantrivts lika mycket.
Att vara egen är ingen vinstlott ekonomiskt alla gånger, för mig är det inte det just nu men jag hoppas ju att det blir bättre ju hårdare och längre jag jobbar.
Men huvudsaken är att jag får jobba med något jag tycker är kul, utvecklande och något som jag är bra på eller åtminstone hela tiden blir bättre på.
Däremot är jag sugen på att plugga högskola/distansstudier för att kunna utveckla mig vidare inom byggbranschen och kanske jobba med mer krävande uppgifter i framtiden. Antagligen ingen löneökning i sig men i det långa loppet så lönar det sig nog på andra sätt istället.

Men så funkar det ju (oftast) inte i monopsonier. Något man förhoppningsvis känner till när man söker sig till utbildningar som lärare eller vården.

Vad är monopsonier? Jobbar på bank med värdepapper och har för låg lön. (33K). Men orsaken till att jag inte byter och börjar jobba i city är för att jag är feg. Funkar bra med hämtning och lämning på dagis samt har inte tok höga säljkrav på mig. Är nöjd med en 37h vecka istället för en 70h.

Vad är monopsonier? Jobbar på bank med värdepapper och har för låg lön. (33K). Men orsaken till att jag inte byter och börjar jobba i city är för att jag är feg. Funkar bra med hämtning och lämning på dagis samt har inte tok höga säljkrav på mig. Är nöjd med en 37h vecka istället för en 70h.

Monopol = 1 säljare
Monopsoni = 1 köpare

:)

Som jag brukar säga till mäklande sambo om hon bittrar över att andra tjänar mer ibland (sällan):

Slå ut lönen till timlön, och fundera på om du verklgen vill jobba mer för sämre timlön!?

De där sista 5-10 tusen är oftast väldigt dåligt betalt för "normala" jobb (säljare, mäklare etc får lite andra positiva effekter i många fall dock).

Nej, då svarar man "industriell it & automation" eller bara "automation", så slipper man laga deras gamla dator eller få liv i en skrivare från sent 80-tal :tummenupp

Haha.. jag brukade få såna jag med.

Svarade normalt att om de bara hade en whiteboard så kunde jag rita ett flödesschema åt dem :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...