Vad har du för lön?

Vad har du i lön?

• Antal röstningar
    0
Jag håller inte med om det. Folk är ofta mest intresserade vad man får ut i handen. En höginkomsttagare som kommer över brytgränsen betalar högre skatt. Vid en viss gräns blir det inte lika intressant att anstränga sig ytterligare för att få upp sin lön. Skillnaden blir inte så stor i slutet av månaden ändå. Det mesta går till skatt. Det finns ett skäl varför folk skapar bolag där de sätter in sina arvoden för att sedan plocka ut det de behöver för sitt uppehälle. Hur mycket tjänar en sådan person som väljer att skatteplanera? Vi kommer aldrig att få fram en helt rättvis redovisning hur mycket folk tjänar egentligen. Hur ska man mäta det när det finns så många olika konstruktioner.
Om man säger så här då: Hur mycket pytsar arbetsgivarna/uppdragsgivarna? Börja filosofera om skatter, skatteplanering osv osv är bara att röra till något för sakens skull. Visst är det intressantast för individen vad man får i handen men i en jämförelse måste man titta på vad man kostar. Annars blir det bara flum.

Anser, likt en majoritet av den Svenska befolkningen, att jag tjänar för lite, men då är jag visserligen fostrad i en skola som lurar i en att man ALLTID är värd mer än man får. :rolleyes:

Jag jobbar för riktig slavlön. Som tur är har jag låg skatte-klass och det blir en hel del övertid, men rik behöver jag inte oroa mig för att bli. Har runt 16k som baslön omräknat till sek. Med tanke på långa timmar, tidiga morgonar & sena kvällar, samt en del lördagar tycker jag det är rätt klent. :/

Edit: Om nån inte fattade så; JA, jag tycker jag borde tjäna mer! :D Framförallt övertidsersättningen är rätt tragisk.

Last edited:
Tyvärr måste han skatta 96% av sin lön*host* arv.

Visst, marginalskatten tar ju en del.
Fast vid 96% får han ju ändå ut 1600 miljarder rent i månaden.
Eller 30 kilo tusenlappar i sekunden, dygnet runt, året runt.
Inte helt illa pissat det heller. :rolleyes:

Ohh helvete! men varför kör du då en sån gammal häck??

Kamprad kör väl 240 fast han e tät? :rolleyes:
Man skall inte skryta med sina pengar. :mattias

/e

Att det är mer intressant vad lönen är efter skatt haltar ju, isf är väl reallönen ännu mer intressant, dvs pengarna / priset. Men då börjar det bli jobbigt också.

Tycker det är mer intressant om hur lönen ligger till efter arbetsinsats eller om man jobbar hemma/borta. Jag har snittat 30k netto senaste året och kunnat leva jävligt bra på det men då har man legat borta på jobb väldigt mycket och försakat en massa som händer här hemma, pengar är inte allt här i världen.

Tycker det är mer intressant om hur lönen ligger till efter arbetsinsats eller om man jobbar hemma/borta. Jag har snittat 30k netto senaste året och kunnat leva jävligt bra på det men då har man legat borta på jobb väldigt mycket och försakat en massa som händer här hemma, pengar är inte allt här i världen.

Mitt bidrag kanske inte raknas da jag inte bor i Sverige, men jag jobbar som radiographer (rontgensyrra) och far in netto ca. 4000AUD forthnightly, det blir val ungefar 53 000 per maned i svenska kronor. Grundlonen ar 76 000 AUD i arslon, resten ar tillagg for jour och massa annat da jag jobbar som sole practioner i remote sjukhus. Alltsa ute i vischan, och jag ar min egen boss pa avdelning (later skitfrant tills folk inser att patienter behover rontgas 24/7 365 dagar om aret och det finns bara jag till att gora det).

Jag tycker min lon ar berattigad ut efter min arbetsinsats, jag jobbar arslet av mig. Haller med Cleanstream, pengar ar inte allt och jag letar efter anstallning dar jag inte behover bara nabar och alert varje sekund av dygnet!:död

Jag förhandla mig till 9000K av staten. Men tydligen behövde jag betala tillbaka 7K varje månad sen :näsblod

Klart jag borde tjäna mer, men det är bara att gilla läget.

Då får de som tjänar svarta pengar lägga på skatten innan de svarar för att det ska bli rättvis jämförelse :D

Alltså, kan någon förklara för mig hur man räknar ut den teoretiska skatten på min "lön"?

:rolleyes:

Jag har olika varje månad så jag gick på deklarationen och fick ut ett snitt på 23k. Alldeles för dåligt, minst det dubbla är jag värd, netto :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman