Vad har du för lön?

Vad har du i lön?

• Antal röstningar
    0
Hellre 10 timmar per dag, 3 dagar per vecka, och marginellt minska lönen.

Då uppnår man ju inte önskat resultat riktigt. Grejen som jag förstått det är väl att man bara är effektiv 6 timmar per dag i vilket fall, och skulle då lika gärna kunna korta av dagarna.

(Förstår ju självklart vad det är du vill åt, och inget ont om det)

Jag tjänar helt ok, men då jobbar jag 12 timmar per dag, 7 dagar i veckan i 28 dagar. Sen är jag iofs ledig lika länge, men det brukar ta ett par dagar innan jetlaggen är borta, dessutom går resdagarna på den lediga tiden och det brukar gå åt 2 åt varje håll beroende på var vi är. Så min lön är faktiskt helt motiverad tycker jag.

Brukar få runt 3000 netto ungefär :tungan

Kommer nog bli typ 4000 efter sommaren, då ska jag fan köpa ny hoj och byta bil för extrainkomsten :D

(plus CSN och sparkapital-nallande så går det runt tack vare att det mesta är klart & betalt sen jag jobbade på riktigt)

Tycker det är mer intressant om hur lönen ligger till efter arbetsinsats eller om man jobbar hemma/borta. Jag har snittat 30k netto senaste året och kunnat leva jävligt bra på det men då har man legat borta på jobb väldigt mycket och försakat en massa som händer här hemma, pengar är inte allt här i världen.

Verkligen.. Jag offrade tid och pengar för att utbilda mig till något som ger sämre betalt än polarn som arbetar på en grönsaksbutik.
Trivs jag bättre med mitt liv?
JA :)

Man spenderar halva sin vakna tid på jobbet.. Jag skulle aldrig ta ett slappt och tråkigt kontorsjobb för 40k i månaden.

Verkligen.. Jag offrade tid och pengar för att utbilda mig till något som ger sämre betalt än polarn som arbetar på en grönsaksbutik.
Trivs jag bättre med mitt liv?
JA :)

Man spenderar halva sin vakna tid på jobbet.. Jag skulle aldrig ta ett slappt och tråkigt kontorsjobb för 40k i månaden.

Ett roligt och stimulerande kontorsjobb för 40´ då?

Nja jag spenderar ca 25-30% av min vakna tid på jobbet, semester inräknat. Tar hellre ett halvmysigt lagom tidskrävande kontorsjobb med tillräckligt betalt så jag kan optimera min fritid. :)

Ett roligt och stimulerande kontorsjobb för 40´ då?

Det krävs Mycket kontorsbus för att jag ska trivas :)

Jag tror faktiskt inte jag någonsin skulle trivas på ett kontor.
Jag har arbetat i branschen förut och blev erbjuden att driva företaget för en liknande lön

Betvivlar inte att vissa trivs med sina kontorsjobb, det är bara inte för mig. Å andra sidan skulle jag knappast trivas med ett hantverkarjobb heller.
De är ju det som är det fina, alla är olika..

Nja jag spenderar ca 25-30% av min vakna tid på jobbet, semester inräknat. Tar hellre ett halvmysigt lagom tidskrävande kontorsjobb med tillräckligt betalt så jag kan optimera min fritid. :)

De är en avvägning man får göra :)
Alla har olika värderingar!

Last edited:
Det krävs Mycket kontorsbus för att jag ska trivas :)

Jag tror faktiskt inte jag någonsin skulle trivas på ett kontor.
Jag har arbetat i branschen förut och blev erbjuden att driva företaget för en liknande lön

Betvivlar inte att vissa trivs med sina kontorsjobb, det är bara inte för mig. Å andra sidan skulle jag knappast trivas med ett hantverkarjobb heller.
De är ju det som är det fina, alla är olika..

Jag reagerar bara när folk (du) kategoriserar "kontorsjobb" som något specifikt.

Det är en viss skillnad på att sitta i en reception eller en växel, sitta som redovisningsekonom, räkna på om det är värt att lägga 80 msek på en ny maskin till industrin som ekonom, jobba fram en annonskampanj för ICA eller Audi, designa en möbel, rita ett hus (artitekt), vara jurist eller utveckla IT-system.

Men alla ovan jobbar på kontor.

Om du sagt att du inte vill jobba med siffror, tyngre matte, semantik eller irriterande kunder så visst. Men att säga att du inte vill jobba på kontor låter mer som en omvänd torgskräck. :va

Om du sagt att du inte vill jobba med siffror, tyngre matte, semantik eller irriterande kunder så visst. Men att säga att du inte vill jobba på kontor låter mer som en omvänd torgskräck. :va

Det är väl en definitionsfråga. Kontorsjobb för mig är ett arbete där man spenderar större delen av dagen i en stol på sitt kontor. Klart det finns olika typer av kontorsjobb, men det grundar sig runt datorer, pappersarbete och telefonsamtal.

Jag reagerar bara när folk (du) kategoriserar "kontorsjobb" som något specifikt.

Det är en viss skillnad på att sitta i en reception eller en växel, sitta som redovisningsekonom, räkna på om det är värt att lägga 80 msek på en ny maskin till industrin som ekonom, jobba fram en annonskampanj för ICA eller Audi, designa en möbel, rita ett hus (artitekt), vara jurist eller utveckla IT-system.

Men alla ovan jobbar på kontor.

Äh, du vet ju vad han menar. Finns massor av folk som inte mår bra av att sitta inne hela dagarna utan måste få jobba fysiskt.

Ungefär som folk som "jobbar med IT" :D

Det svarar man när folk som inte "jobbar med IT" frågar vad man jobbar med eftersom de varken fattar vad man säger eller är intresserade av detaljerna.

Last edited:
Det är väl en definitionsfråga. Kontorsjobb för mig är ett arbete där man spenderar större delen av dagen i en stol på sitt kontor. Klart det finns olika typer av kontorsjobb, men det grundar sig runt datorer, pappersarbete och telefonsamtal.
Haha, så en stor del av den Svenska befolkningen jobbar med att "knappa på datorer, bläddra i papper och ringa i telefonen"? :näsblod

När jag åker till jobbet ska jag börja säga "hejdå älskling, nu åker jag till jobbet och bläddrar i papper och ringer i telefonen!" :yoparty

Ursäkta men jag tyckte det lät lite roligt. :)

Alldeles för dåligt, 24 kr mindre i timmen än det avtal som egentligen ska gälla... Å andra sidan trivs jag sjukt bra med själva jobbet, men det hade inte varit fel att slippa jobba över/jobba helg osv för att kunna göra något roligt någon helg, någon gång, i livet... :gnissla:tungan

Haha, så en stor del av den Svenska befolkningen jobbar med att "knappa på datorer, bläddra i papper och ringa i telefonen"? :näsblod

När jag åker till jobbet ska jag börja säga "hejdå älskling, nu åker jag till jobbet och bläddrar i papper och ringer i telefonen!" :yoparty

Ursäkta men jag tyckte det lät lite roligt. :)

Till största del det jag gjorde på mitt "kontorsjobb", så det är min erfarenhet ;)

Som yngling jobbade jag på Astra Zeneca en sommar. Jag servade dörrarna till alla kontorsnissarna, och där släppte dom datorn 5 gånger om dagen. 1 för att luncha, resten för att hämta kaffe :banana

Till största del det jag gjorde på mitt "kontorsjobb", så det är min erfarenhet ;)

Som yngling jobbade jag på Astra Zeneca en sommar. Jag servade dörrarna till alla kontorsnissarna, och där släppte dom datorn 5 gånger om dagen. 1 för att luncha, resten för att hämta kaffe :banana

Drack de bara kaffe 4ggr/dag?
Vilka loosers!
Jobbar man med IT gäller den gamla tumregeln "Har man inte ont i magen har man druckit för lite kaffe..." :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman