Vad har du för lön?

Vad har du i lön?

• Antal röstningar
    0
Och hur stor andel av nämnda skara har råd med ett nöje som kostar dem 2-5000 i månaden? Om du nu inte menar skensjukskrivna tjänstemän eller någon tidigare välbetald tjänsteman som lagt undan pengar för att under en period "förverkliga sig själv" med lite studier och därför ser sig själv som student.
Som sagt, merparten av "oss" som kör hoj (och synnerligen de som kör riktig sporthoj) tillhör den skara löntagare(& företagare) som tjänar mer än genomsnittet.

Jag är benägen att hävda att du skulle få ett lika skevt resultat om du drog igång en lönepoll på valfri båtsida eller bilsportsida.

Ärligt talat tror jag många här gnetar ordentligt för att kunna ha råd med sin hobby. Lägger alla pengar på hojen. Det kallar jag brinnande intresse.

Är själv plåtslagare och valde timlön framför månadslön då jag väldigt ofta petar in extra timmar på dagarna, och inte tala om alla röda dagar jag hellre jobbar än peta navel.

Är 23 år och är riktigt nöjd med vad jag får för de jobbet jag lägger ut, sedan i service yrke ingår bil, bensin samt telefon så dom kostnaderna åker oavkortat ner i gixxern.

Ärligt talat tror jag många här gnetar ordentligt för att kunna ha råd med sin hobby. Lägger alla pengar på hojen. Det kallar jag brinnande intresse.

Ja, jag säger inget om folks arbetsmoral men det är fortfarande så att SH har en ordentlig överrepresentation av medlemmar som ligger över genomsnittslön. Och jag tror att det är betydligt vanligare med "högavlönade" tjänstemän (med normala tjänstemannalöner) än vad det är med dubbelarbetande "knegare" som jobbar dubbelt enbart för att få ihop till soppa och försäkring.

Nyckeln till att ha mycket kvar i plånboken är två inkomster som tillsammans blir hög. Jag ser varken mig eller min äkta hälft som höginkomsttagare med Stockholm som utgångspunkt. Tillsammans har vi dock en inkomst på nästan en miljon/år och då, utan att ha en aning om hur definitionerna ser ut, tror jag att vi som par betraktat kan anses tillhöra det skiktet.

Och hur stor andel av nämnda skara har råd med ett nöje som kostar dem 2-5000 i månaden? Om du nu inte menar skensjukskrivna tjänstemän eller någon tidigare välbetald tjänsteman som lagt undan pengar för att under en period "förverkliga sig själv" med lite studier och därför ser sig själv som student.
Som sagt, merparten av "oss" som kör hoj (och synnerligen de som kör riktig sporthoj) tillhör den skara löntagare(& företagare) som tjänar mer än genomsnittet.

Jag är benägen att hävda att du skulle få ett lika skevt resultat om du drog igång en lönepoll på valfri båtsida eller bilsportsida.

Student, jobbar extra så jag har 10-12Ksek rent varje månad. Hojarna är betalda, bilen är betald, båten är betald och lägenheten "lagom" överbelånad (inga topplån).

Bor i en ok 2a, åkte 12-13 bandagar förra året och har råd att klippa mig.

Nu har jag en sambo som står för lejonparten, men det överskottet går i praktiken till amortering och hennes shopping.

Så hade jag levt som nu, amorterat minimalt, haft en billigare bil (för där går gränsen) och betalat min halva av boendet. Så hade mina inkomster räckt för att driva "projekt studentliv".

Det handlar lite om att prioritera sina kostnader också. Och se till att alltid va likvid. Har man inte pengar på kontot får man köpa 1 liter olja för 200 pix när det behövs. Är man smart har man en 20 liters dunk hemma a´ 70:-/L osv..

Sen är det inte säkert att man är 21 och aldrig haft ett jobb bara för att man pluggar. Jag har dragit in några slantar ett gäng år innan jag satte mig i skolan igen, och kan ha en ok standard då det mesta redan är betalt och det mest basala är klart sedan länge.

Ja, jag säger inget om folks arbetsmoral men det är fortfarande så att SH har en ordentlig överrepresentation av medlemmar som ligger över genomsnittslön. Och jag tror att det är betydligt vanligare med "högavlönade" tjänstemän (med normala tjänstemannalöner) än vad det är med dubbelarbetande "knegare" som jobbar dubbelt enbart för att få ihop till soppa och försäkring.

True..

Sannolikt betydligt lägre snittlön på vovve.net eller nåt orienterarforum.

Last edited:
Det verkar som sporthojs medlemmar tjänar riktigt bra.:tummenupp

Jag har lån på alla fordon lever gott.

:va Det är väl brist på lärare precis som personal inom sjukvården etc så vill man verkligen göra något åt sin lön (been there done that)så är ett hett tips.. BYT ARBETSGIVARE!! :4skrika, våga jobba på annan ort, etc etc..vad som helst...bara man inte sitter passiv och rullar :tråkad

Last edited:

Är det verkligen så idag mtp. hur vanligt det verkar vara att låna till nöjesprylar?

Längre tillbaka kan jag tänka mig att det var mer vanligt att ha en lägre levnadsstandard och lägga det mesta på sitt intresse.
Men idag lånar man ju till TV-apparater verkar det som.

Är det verkligen så idag mtp. hur vanligt det verkar vara att låna till nöjesprylar?

Längre tillbaka kan jag tänka mig att det var mer vanligt att ha en lägre levnadsstandard och lägga det mesta på sitt intresse.
Men idag lånar man ju till TV-apparater verkar det som.

Betyder det att man inte behöver gnata ihop pengarna?

Det blir ju bara ÄNNU dyrare med räntor, uppläggningsavgifter osv. Den enda skillnaden är väl att de som gnatar för att ha råd nu är 3-4 år yngre eftersom de lånat direkt istället för att jobba ihop det första kapitalet utan konsumtion.

Det blir ju bara ÄNNU dyrare med räntor, uppläggningsavgifter osv. Den enda skillnaden är väl att de som gnatar för att ha råd nu är 3-4 år yngre eftersom de lånat direkt istället för att jobba ihop det första kapitalet utan konsumtion.

Tjaa, för att få ihop till mc+kort+utrustning om man fått upp intresset tidigt (~20-25 år) så är det väl enklare att betala av ett par-tre tusen på ett lån istället för att knega ihop 50-100k?

Men självklart blir det ju dyrare i slutänden, men jag tror det är få som tänker så. :)

BYT ARBETSGIVARE!! :4skrika, våga jobba på annan ort, etc etc..vad som helst...bara man inte sitter passiv och rullar :tråkad

Mycket sant, jag började jobba internationellt 2004 och jag ser ingen som helst anledning att börja jobba i Sverige igen. Nu är det ju naturligtvis inte alla som har ett jobb som medger sånt men man måste våga ta chansen när den kommer.

Äsch, det finns ju räntefritt :rolleyes:
Det är skrämmande vilken syn "ungdomar" har på ekonomi, jag har fått lite insyn i det då jag har en lillebror som är ett gäng år yngre.
Jag vet att det fanns folk i min omgivning också när jag var runt 20 som lånade pengar till det mesta men man undrar hur en person är funtad om man tar ett smslån för att betala hyran som jag hörde i helgen :huvet

Ingen normal person klarar sig helt utan lån så klart men det känns som att ekonomikurs bör införas redan i mellanstadiet/implementeras i matematik. Det bör vara ett av våra grundämnen med tanke på att det är väldig viktigt för Sveriges framtid. Byt ut det mot grundämnet svenska som tydligen har spelat ut sin roll då ingen jävel kan något ändå.

Nu, efter att läst några inlägg ovan, så reagerar jag på en sak.

Som utvecklare, säljare, ekonom eller jurist osv. så tummar man (många) gärna lite på lönen jämfört med snittet, andra med liknande ansvar etc, för att få jobba med just det man gör, på just det företag man är på osv. Kort sagt tummar man på lönen för att göra just det man tycker är kul.

Om man väljer att läsa till lärare, sjuksyrra osv så gör man ju samma val. Man väljer att få jobba med något man brinner för, och med det kommer en viss lön och vissa förmåner eller krav.

Hur kommer det sig att just dessa anser sig värda mer för att de valt att läsa till sig en examen som kvalificerar en till att jobba i en monopsoni?

En riktigt Civilingenjörsexamen i sikte då förmodar jag :)

För allt annat är ju bara larv .... :gnissla

Nej!:)
Men med din kommentar så förmodar jag att du siktar på att bli
nån sorts ekonom :brynad

:rolleyes:

Kanske lite...

Ekonomistyrning & finansiering :D

Om jag inte får spelet och sadlar om mot systemvetare istället, men det känns avlägset idag iaf :) Men man kan ju ändra sig!

Mycket sant, jag började jobba internationellt 2004 och jag ser ingen som helst anledning att börja jobba i Sverige igen. Nu är det ju naturligtvis inte alla som har ett jobb som medger sånt men man måste våga ta chansen när den kommer.

Det är ganska dåligt med oljeborrningsjobb i Sverige, så det är nog tur :hihi

Nyckeln till att ha mycket kvar i plånboken är två inkomster som tillsammans blir hög. Jag ser varken mig eller min äkta hälft som höginkomsttagare med Stockholm som utgångspunkt. Tillsammans har vi dock en inkomst på nästan en miljon/år och då, utan att ha en aning om hur definitionerna ser ut, tror jag att vi som par betraktat kan anses tillhöra det skiktet.

Självklart e allt lättare om man är två. Nyckeln till att ha mycket kvar i plånboken är att se över sina utgifter. Har fått mycket mer kvar genom att ständigt hålla mig uppdaterat vad gäller olika avtal t ex el etc. genom att jobba i storstad (där man tjänar bättre men samtidigt är dyrare att bo) o samtidigt bo på mindre ort så får jag både "ha kakan o samtidigt äta den". Bet t ex bara 400 för parkeringsplatsen under mark me daglig bevakning...en arbetskollega får punga ut me 1000 kr månad för sin o då står den ute..men hon e glad att finna den hel...det går inte en dag utan ngn bil sätts i brand i Göteborg :gnissla

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...