Vad händer om batteriet laddar ur helt?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Om man inte underhållsladdar batteriet alls under vintern och det drar ur helt - är det farligt?
Vad kan hända?

Ju sämre kräm i batteriet, desto känsligare för kyla. I värsta fall fryser du sönder det.

Ta in det inomhus om du inte har möjlighet att ladda det?

duckie skrev:
Om man inte underhållsladdar batteriet alls under vintern och det drar ur helt - är det farligt?
Vad kan hända?

Stor risk för inhandling av nytt batteri, dom brukar inte gilla å bli helt urladdade

duckie skrev:
Det klarar sej inte en vinter då? MC:n står i 9-gradig värme.
Svårt å säga, beror på hur gammalt batteriet e.
Har själv råkat ut för slut batteri 2 gånger.
Numera underhållsladdar jag.
EN bra laddare går på ca 500kr, mina batterier var dyrare båda gångerna.

En underhållsladdare e en bra investering

Hört att batterier som står kallt o laddas ur klarar sig bättre än batterier som laddar ur sig värme.
Inte en aning om det stämmer dock :va

Naurin skrev:
är ett batteri som laddats ur helt utom allt hopp eller kan man ladda det i efterhand?

Det beror på om det har frusit, eller sulfaterat. Vissa laddare kan skrämma igång helt utladdade och "förstörda" batterier, men det är ju trots allt säkrare att underhållsladda! :)

duckie skrev:
Vad kan hända?

Jag har aldrig underhållsladdat mina batterier och dom har suttit kvar ihojarna hela vintern stånde i varmgarage.

Startar alltid lika fint på våren.

Naurin skrev:
är ett batteri som laddats ur helt utom allt hopp eller kan man ladda det i efterhand?

Ta ur och ladda upp det så brukar det funka bra.

Långa farbron skrev:
Jag har aldrig underhållsladdat mina batterier och dom har suttit kvar ihojarna hela vintern stånde i varmgarage.

Startar alltid lika fint på våren.

Ta ur och ladda upp det så brukar det funka bra.

japp så gör jag med
:tummenupp

Laddar det en gång i månaden.. Eller ja, farsan har fått order om det. :hihi

duckie skrev:
Vad kan hända?

Då säger den KaaaabuooooOOOOOMMMMMM. :D
Nää men med mycket tur så klarar den sig! :)

sunt förnuft ta ur o förvara det inne o ladda lite då och då , blir billigast så ! Och så mindre risk för krångel till säsongen :)

Jag är varken mekaniker eller elektriker. Men är det inte så att även andra elprylar (laddningsrelä mm) kan ta stryk om man försöker veva igång hojen med ett dåligt batteri?

En hel vinter utan laddning kan mkt väl sabba grejerna. Mitt står helt urladdat i min hoj, å jag har inte ens orkat ta ur skiten å det är så paj det bara kan bli.

men om det verkar helt dött til våren, ta då ett helt fräscht mc-batteri (fulladdat), tex från polarens mc och koppla på startkablar. Brukar funka att skrämma igång dom så (såvida batteriet inte varit totalt urladdat och frusit 1 miljard ggr)

Som sagt finns det ju underhållsladdare med inbyggd skrämmare, men det e lite effektivare å ballare att bara BRASSSA på i helvete med ett annat batteri rakt över. (ett tomt batteri är ju elektrisk sett nästan kortslutet, så det fräser fint)

-ett batteri som en gång blivit urladdat helt, kan aldrig komma tillbaka helt till 100% av sin ursprungliga laddningsförmåga. Därför ska man inte djupurladda dom, utan underhållsladda hela tiden. Vid alla längre driftstopp.

MVH BRASSARN

Last edited:
Per Formance skrev:
Jag är varken mekaniker eller elektriker. Men är det inte så att även andra elprylar (laddningsrelä mm) kan ta stryk om man försöker veva igång hojen med ett dåligt batteri?

Never herd of it.

Min gamla cbx750 från 86 var alltid trög att starta efter vintern.
Så här gjorde jag:
I med startgas i luftintaget, kör på startmotor.
Vila batteriet i 2 min.
Upprepa tills den går igång.

Om man har en riktigt grinig hoj, mao inte en ny japan, så kan det löna sig att spara ett dåligt batteri som laddas innan första starten. Gör först slut på det kassa, sedan byter man snabbt till det braiga och då startar den fint!

Duckie det värsta som kan hända är att du får ladda batteriet eller ta bilen och köpa ett nytt batteri.

duckie skrev:
Vad kan hända?

Strömmen läcker sakta med säkert ur batteriet, och som med all annan kemi, är det varmt går det fortare. Sjunker spänningen i batteriet bildas det en sulfatskikt på blyplattorna. Och effekten sjunker. Ungefär som när man ska koka makaroner i en skev kastrull. Har man inte bra kontakt mellan blyplattor och syra blir det dålig effekt. En Bra laddare kan eventuellt ta bort sulfatskicktet om det inte är för tjockt. Är du lokalpatriot, så köp en Ctek-laddare som är från Vikmanshyttan/Södra dalarna. Den är duktig på att ta bort sulfat och kan underhållsladda utan tillsyn. Jula och Classe har den mest prisvärda Zafir 90, tror jag den heter.

*/ ?>
Back