Vad händer om batteriet laddar ur helt?

Freddola skrev:
Hört att batterier som står kallt o laddas ur klarar sig bättre än batterier som laddar ur sig värme. Inte en aning om det stämmer dock :va
Jo det är helt riktigt, ju kallare batteriet förvaras desto mindre självurladdning.
Minusgrader är bäst förutsatt att batteriet är fulladdat och i god kondition när man ställer av hojen.

Per Formance skrev:
Jag är varken mekaniker eller elektriker. Men är det inte så att även andra elprylar (laddningsrelä mm) kan ta stryk om man försöker veva igång hojen med ett dåligt batteri?
Man riskerar att överbelasta generator eller laddningsregulator/likriktare om man kör med dåligt batteri kontinuerligt, så det bör man undvika.

Mats757 skrev:
Strömmen läcker sakta med säkert ur batteriet, och som med all annan kemi, är det varmt går det fortare.

En av oss är inte nykter. I min värld laddas batterier ur snabbare när det är kallt. Därför tar man in det på vintern. :5sure

Batteri

duckie skrev:
Om man inte underhållsladdar batteriet alls under vintern och det drar ur helt - är det farligt?
Vad kan hända?

Det är inte ovanligt att även ett helt nytt batteri dör för evigt om det laddas ur helt en gång. Har för mig att blybatterier tappar ca 1 % per dag även om det är helt obelastat. Så, efter några månader är kapaciteten väldigt låg. Dessutom skapas beläggningar i ett dåligt laddat batteri. Även om det går att starta med ett svagt batteri under normala förhållanden, så kan man få problem med start om det tar lite längre tid, t ex för att fylla upp flottörhusen på äldre hojar. Speciellt om de har vakumstyrd bensinkran då starmotorn kan behöva snurra upp till en minut.

Med tanke på att generator och laddningsregulator inte är billiga till hojar och att dessa kan paja p g a dåligt batteri, bör man se till att alltid köra med ett bra batteri.

Mats757 skrev:
Strömmen läcker sakta med säkert ur batteriet, och som med all annan kemi, är det varmt går det fortare. Sjunker spänningen i batteriet bildas det en sulfatskikt på blyplattorna. Och effekten sjunker. Ungefär som när man ska koka makaroner i en skev kastrull. Har man inte bra kontakt mellan blyplattor och syra blir det dålig effekt. En Bra laddare kan eventuellt ta bort sulfatskicktet om det inte är för tjockt. Är du lokalpatriot, så köp en Ctek-laddare som är från Vikmanshyttan/Södra dalarna. Den är duktig på att ta bort sulfat och kan underhållsladda utan tillsyn. Jula och Classe har den mest prisvärda Zafir 90, tror jag den heter.

Sån har jag och de är kanon till bil, båt, mc whatever (nästan) :) !

Pommes skrev:
Batterier skall förvaras kallt.

Inte för kallt !

duckie skrev:
Om man inte underhållsladdar batteriet alls under vintern och det drar ur helt - är det farligt?
Vad kan hända?

först blir man skitförbannad över att det inte går att ladda för att laddaren inte känner av betteriet för det är så låg spänning.

Man kan parallel koppla batteriet med något annat för att få fyr på det då.

Har nämnligen just råkat ut för detta så jag slet ur batteriet och gick tillbaka med det, trodde ju det hade blivit kortis men nu hade försäljaren fått i kräm i det och testat de, å det funkade fint nu.

General E skrev:
En av oss är inte nykter. I min värld laddas batterier ur snabbare när det är kallt. Därför tar man in det på vintern. :5sure

batterier ska förvaras (svalt) inte kallt eller varmt

Så:
Om man inte underhållsladdar batteriet kan det lika gärna sitta kvar i hojen?

Det är alltså bättre att ha det i hojen med polerna av än inomhus?

Underhållsladdar man skall det stå i källaren motsv.

Den dagen jag skall starta hojen, så skall batteriet vara rumstempererat för då ger det mest effekt. Eller ?

General E skrev:
Så:
Om man inte underhållsladdar batteriet kan det lika gärna sitta kvar i hojen?
Om hojen står svalt till så det inte självurladdar.
Annars är det ingen nackdel att skruva loss batterikablarna från batteripolerna då man alltid har en viss läckström (även om den normalt är ytterst liten) som kan snabba på (själv-)urladdningen.
General E skrev:
Det är alltså bättre att ha det i hojen med polerna av än inomhus?
Ja om det är kallare där hojen står.
General E skrev:
Underhållsladdar man skall det stå i källaren motsv.
Om du underhållsladdar batteriet kontinuerligt så spelar det ingen större roll var det står. Du behöver underhållsladda det mindre ofta om det står svalt/kallt, det är enda skillnaden.
General E skrev:
Den dagen jag skall starta hojen, så skall batteriet vara rumstempererat för då ger det mest effekt. Eller ?
Har nog ingen större betydelse för maximala strömuttaget.

GUT JA! Då var det utrett framlänges och backlänges.
Jag var full och nu vet jag bättre. :krama

Edit: Lånar tråden för jag kom på en liten liten sak till: Varför startar bilar mycket sämre och batteriet räcker kortare på vintern om inte temperaturen på batteriet spelar roll?

Last edited:
General E skrev:
Edit: Lånar tråden för jag kom på en liten liten sak till: Varför startar bilar mycket sämre och batteriet räcker kortare på vintern om inte temperaturen på batteriet spelar roll?

Vist har batteriets temp betydelse för hur hög ström du kan ta ur batteriet. Men den största orsaken är att motorn kräver ett större arbete för att vevas runt på vintern. Med den självklara motorvärmaren så går det BETYDLIGT lättare för motorn att starta. Det hörs tydligt hur mycket fortare startmotorn går, när motorn är "varm". Men batteriet är ju ändå 20 kanske 30 grader kallt.
Så den största betydelsen är motoroljans tröghet.

Nu så kan jag berätta att jag vred lite på nyckeln och allt lyste som det skulle efter fyra månader i vila. Ingen fara med andra ord. Men för att inte riskera något har jag nu batteriet på underhållsladdning. Det känns tryggt.

General E skrev:

Det stämmer att kemiska proesser går fortare i värme, alltså laddas batteriet ur fortare.
Å andra sidan så sjunker den elektriska resistansen i de flesta material när det blir kallare, alltså laddas batteriet ur fortare.
Hur du än gör, så förlorar du :(

Kenya skrev:
"underhållsladdar" bara några timmar eller låter ni batteriet sitta i hela vintern? :va
Låter det sitta i laddaren hela vintern. Men se till att du har en underhållsladdare isf.

att det pajjar och att man får köpa ett nytt för att man inte kan starta hojen, nåt allvarligare händer icke.

Gäller detta generellt för alla återuppladningsbara batterier, att dom inte skall ligga tomma....tänkte på mobiltelefoner, borrmaskiner etc?

toxicated skrev:
Gäller detta generellt för alla återuppladningsbara batterier, att dom inte skall ligga tomma....tänkte på mobiltelefoner, borrmaskiner etc?
Alla batterier självurladdar i viss mån även om det är stora skillnader beroende på vilket ämnen som utgör "polerna" och "elektrolyten". NiCd, NiMH, Litium-jon, etc. Vissa batterier bör laddas ur helt innan de laddas upp igen för att få ut en hyfsad livslängd på dem, medan det för andra inte har någon betydelse om de laddas upp halvladdade eller inte (ex. litium-jon-batterier). Dessutom är vissa typer av återuppladdningsbara batterier mycket känsliga för överladdning.
Så svaret på din fråga är: Nej, det gäller inte generellt,

Mycket enkelt...

Gå in på http://www.clasohlson.se och sök på nummer 32-6549 och köp den.. :fakta
Sådär nu har du löst batteri problemet för alla kommande vintrar :tummenupp

Jag tar ur mitt batteri på hösten och har det på laddning under hela vintern fram till våren...

Bättre köpa en laddare för ca 400kr som man kan ha livet ut,
än att behöva köpa ett nytt Mc batteri då o då som kostar 1000-1500kr..

Eldstorm skrev:
Alla batterier självurladdar i viss mån även om det är stora skillnader beroende på vilket ämnen som utgör "polerna" och "elektrolyten". NiCd, NiMH, Litium-jon, etc. Vissa batterier bör laddas ur helt innan de laddas upp igen för att få ut en hyfsad livslängd på dem, medan det för andra inte har någon betydelse om de laddas upp halvladdade eller inte (ex. litium-jon-batterier). Dessutom är vissa typer av återuppladdningsbara batterier mycket känsliga för överladdning.
Så svaret på din fråga är: Nej, det gäller inte generellt,

Jahap vilken djungel he he ...tack för ett bra svar iaf

*/ ?>
Back