Vad händer med en skadeanmälan hos polisen?

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Nu råkar det här gälla min bil men poängen är lika relevant för hojåkare så jag testar och lägger frågan här så får vi se var vi hamnar :gnissla

Ska försöka beskriva situationen så kronologiskt som möjligt.

1. Behövde köpa en V70. En kompis jobbar på volvo och får därmed handla från deras dotterbolag Volvobil (som säljer ut volvobilar som gått i tjänsten på Volvo till riktigt bra priser). Enda kruxet är att bilen måste vara reggad på polarn i 3 månader innan han får sälja den. Samtidigt är den ju även försäkrtad av honom hos Volvia.

2. Well, vi genomför köpet. Jag åker till Volvobil i Göteborg där alla papper redan är signerade och betalar bilen med mitt VISA-kort. Bilen är nu alltså på pappret min kompis bil, men jag nyttjar den. Bilen är försäkrad på honom.

3. Efter bara ett par dagar så får jag världens jälva parkeringsskada på bilen. En idiot i en röd bil har flängt upp dörren på passagerarsidan mitt i min förardörr så det har lämnat en rejäl buckla samt röda färgrester. Utan att reflektera något vidare så åker jag till polisen och lämnar in en skadeanmälan och en kanslist på polisen går med mig ut och inspekterar bilen. Hon skriver ut skadeanmälan och lämnar kopia till mig. Denna kopia ska jag alltså använda i kontakten med "mitt" försäkringsbolag.

4. Innan jag hinner kontakta försäkringsbolaget så hinner jag (efter någon dag) se ett reportage på Plus där ett äldre par blivit nekad ersättning för sin bil då bolaget har hävdat att det inte är de som äger och nyttjar bilen, utan det istället är deras son. Bolaget hävdar alltså att bilen stått skriven på dom men att det är sonen som nyttjar den och därmed skulle han ha försäkrat den. Bolaget nekar ersättning och ändrar sig inte.

5. Nu slår det mig att fan, det där er ju samma situation som jag befinner mig i. Om bolaget kollar upp det här det allra minsta så kommer det att bli sjukt uppenbart att det inte är min kompis som äger och nyttjar bilen. Det finns ju svart på vitt i polisrapporten liksom.

6. Nu har det gått en månad och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Saken är den att jag lämnade in anmälan på en annan ort än den som jag bor på (även om det är samma län) och vi kommer i dagarna att skriva över bilen på mig så att jag står som ägare (det har alltså gått mer än tre månader så nu får han "sälja" bilen).

7. Jag tänker så här. Kan jag kanske gå och lämna in en ny skadeanmälan och påstå att skadan har uppkommit på en parkeringsplats här på min hemort nu när bilen är min ägo? Eller kan polisen på min hemort se, i ett datasystem eller liknande, att jag har lämnat in en skadeanmälan, på annan ort, på samma bil med samma regnummer för ett par månader sen och där skadan är klockrent likadan? Alltså, kommer larmklockor att börja ringa eller har jag sån tur att skadeanmälans-pappret som ligger i nåt arkiv på min jobbort aldrig kommer att kunna kopplas till den nya skadeanmälan som jag eventuellt tänker lämna in på min bostadsort?

8. Allt går såklart ut på att jag vill komma undan med att bara behöva betala självrisken. Och ja, jag är medveten om att jag kunde ha agerat med mer is i magen och att det här egetnligen inte är speciellt etiskt, Men damn it, det är mkt pengar för mói :huvet

9. Hmm, fick jag till den här frågan eller blev det bara rörigt? Orkade du läsa ända hit så kanske det inte var så tokigt trots allt, hehe...

Last edited:
Den läggs i en hög. Varje dag går en polis alternativt civilanställd hos polisen, igenom högen och anmälan läggs underst.
Efter ett år (max) så stämplas anmälan med "Ej spaningsresultat" och arkiveras.
Så om jag gör en ny skadeanmälan på annan ort och skickar in den till mitt försäkringsbolag så kommer jag alridg att få fan för att den gamla existerar? För den skulle ju kunna ställa till det för mig. Rejält.

Nej, skicka inte in nån ny anmälan till bolaget om dem inte ber dig, dem har full koll på alla anmälningar som kommer in till dem och skickar du in en ny så kommer det resultera i att varningsklockor ringer och en utredningsgrupp kommer ta över det hela och reda ut, kan ge exempel på 1 person som körde bil utan körkort och krockade, han skickar en anmälan till sitt försäkringsbolag som i det här fallet var if..., (notera att polisen kom till platsen också), efter ett tag när han har skickat in anmälan och bilen står på verkstad så kommer han på att han står som förare i papprerna och skickar in en ny blankett med en polares namn på som har körkort, bolaget får hans nya anmälan och blir misstänksamma och gör en utredning och det visar sig att han inte har något körkort och därmed lagas inte hans bil osv och dem häver hans försäkring utan att betala tillbaka dem tidigare premierna som han har betalat. Hade han istället inte skrivit den nya blanketten så hade han kanske aldrig blivit utredd, så skicka inte nån ny blankett.

Det är ju självklart din kompis som äger bilen och nyttjar den i normala fall. Nu hade ju du bara lånat den för att kunna hjälpa honom med en grej. Om du även hade hjälpt honom att köpa den genom att du har ett VISA-kort du kunde använda och han hade råkat glömma sitt hemma spelar inte heller någon roll. Och att du sedan köper bilen av din kompis för att du har skuldkänslor för parkeringsskadan som blev på hans ögonsten när du för tillfället råkade vara förare av fordonet har väl inte försäkringsbolaget med att göra? :rolleyes:

Lyssna på norrlänningen. Gör inte någon ny anmälan och ställ till det för dig i onödan. Dessutom gäller det väl en skada som täcks av halvförsäkringen och det torde vara enklare än om det gällt vagnskada.

Det står din vän fritt att låna ut sin bil till dig. Det finns ju ingen anledning för försäkringsbolaget att ifrågasätta det.

Därimot så ser de naturligtvis sin chans när en pojk skriver sin bil på föräldrarna. Det går ju oftast att påvisa på ett annat sätt också då de kanske redan hade en varsin bil, tex.

Nej, skicka inte in nån ny anmälan till bolaget ....
Alltså, jag har inte skickat in någon anmälan till bolaget än. Det enda jag gjort är att skaffa en skadeanmälan hos polisen.

Så frågan är alltså fortfarande: om jag kirrar en ny skadeanmälan hos polisen på min boendeort och skickar in (till skillnad från den första skadeanmälan som jag skaffade hos polisen på min arbetsort, men aldrig skickade in), kan jagh få skit för det?

Har polisen ett såpass datoriserat system så att de kan upptäcka att jag redan skadeanmält skadan på annan ort?

Och till er andra... Jag är inte lika övertygad som er att försäkringsbolaget skulle godkänna den här förklaringen. Om bolaget ber honom visa att han har gjort en transaktion från ett av sina konton till Volvobil så kan han inte göra det. Och tror ni då att de kommer att godkänna eller neka ersättning?

Hade du kvaddat bilen ner i ett dike hade saker och ting varit annorlunda. Jag tror inte försäkringsbolaget kommer lägga allt för mycket energi på en utredning likt denna, om det nu ens blir någon.

Lyssna på norrlänningen. Gör inte någon ny anmälan och ställ till det för dig i onödan. Dessutom gäller det väl en skada som täcks av halvförsäkringen och det torde vara enklare än om det gällt vagnskada.

Parkeringsskada går inte på halvförsäkringen. Den går på vagnskadan om du inte har någon gärningsman.
Sen kan man få ersättning ifrån trafikskadeföreningen för att täcka upp självrisken så att man själv inte måste stå för mer än ca 1800-1900 kr (kommer inte ihåg beloppet). Så var det i alla fall för mig när jag fick parkeringsskada.

Jag skulle inte riskera att göra en till anmälan.
risken finns att det är registrerat i någon databas hos polisen och du får mycket större problem än en bulad dörr som försäkringsbolaget KANSKE kan vägra reparera.

Det finns inget som säger att man inte får låna ut sin bil till en kompis och det kan ju hända saker då med. Visst. du står som förare i samband med skadetillfället men det ska inte vara något problem normalt sett.

I fallet med killen vars föräldrar skrivit bil och försäkring på sig själva skulle jag tro att det är så att försäkringsbolaget protesterar för att killen troligen skulle fått betala en avsevärt högre premie än vad föräldrarna fått och i och med det så har man med andra ord inte betalat in en premie som står i relation till vad den egentliga brukaren skulle betalat in.

I fallet med din polare och dig så är det väl så att ni får ungefär samma premie om ni försäkrar samma bil.
Däremot kan det nog vara bättre om din kompis hanterar kontakten med försäkringsbolaget. Det verkar trovärdigare om han pratar med dom och säger att du körde när du lånat bilen än om du hanterar alla kontakter för att få din kompis bil reparerad.

Last edited:
Just det. Nu hade jag blandat ihop saker igen... :)

Kan ju vara en idé att vänta med ägarbytet på pappret för att inte krångla till det i onödan.

Rätta mig om jag har fel men vems namn som står på polisanmälan är väl ganska oväsentligt? Låt din polare ta kontakten med FB och sköta den biten. Om nån undrar så kan ju du ha gjort polisanmälan i hans namn, eftersom "han hade bråttom till bolaget innan de stängde" eller vad som helst.
Eftersom ingen körde bilen (parkeringsskada) så kan ni ju hävda att du lånat bilen innan men han skulle hämta den från parkeringen men att du gjorde polisanmälan för att det var du som ställde dit bilen, typ.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!