Vad hände sen? - John Britten

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Jag sag faktiskt en riktigt Britten for ett par veckor sedan da jag besokte Te Papa Tongarewa, ett museum i Wellington, NZ. Vissa pastar att cykeln som finns dar inte tillverkades av Britten sjalv utan har monterats ihop senare av overblivna delar. Hur det ar med den saken vet jag inte men jag blev i alla fall overraskad over finishen pa delarna.
En riktig haftig hoj det dar. Man marker att Nya Zealandarna ar stolta over Britten. Alla vi motte sken upp i hela ansiktet nar vi fragade om de kande till nagot om motorcyklarna.
 

Bifogat

  • IMG_1104 (Large).jpg
    IMG_1104 (Large).jpg
    109.8 KB · Visningar: 573
  • IMG_1109 (Large).jpg
    IMG_1109 (Large).jpg
    82.1 KB · Visningar: 567
  • IMGP3766 (Large).jpg
    IMGP3766 (Large).jpg
    130.2 KB · Visningar: 508
Fler bilder...
 

Bifogat

  • IMG_1105 (Large).jpg
    IMG_1105 (Large).jpg
    55.7 KB · Visningar: 371
  • IMG_1115 (Large).jpg
    IMG_1115 (Large).jpg
    123.9 KB · Visningar: 388
  • IMG_1116 (Large).jpg
    IMG_1116 (Large).jpg
    114.5 KB · Visningar: 487
Jag sag faktiskt en riktigt Britten for ett par veckor sedan da jag besokte Te Papa Tongarewa, ett museum i Wellington, NZ. Vissa pastar att cykeln som finns dar inte tillverkades av Britten sjalv utan har monterats ihop senare av overblivna delar. Hur det ar med den saken vet jag inte men jag blev i alla fall overraskad over finishen pa delarna.
Nejdå det där är en hoj ur produktionsserien på 10 hojar, närmare bestämt hoj nummer två.
 
Såg just filmen Britten Backyard Visionary, vilken otrolig historia!!
Rekomenderas varmt :)

Att bygga en sån skapelse då i ett litet garage, helt ur en mans huvud är otroligt! :Bugar
 
Dokumentären är faktiskt ganska intressant. Han gjorde cykeln i sitt garage. Efter jobbet på kvällar & helger. I premiären så sprack cylinder fodret. Så vad gör dom. Jo efter att ringt runt utan framgång så beslutar dom sig för att laga motorn. De svetsar cylindern och kör dagen efter.
Jag tror att det visst var den första hojen som hade kolfiber. KF gaffel (som förövrigt gick av under testerna 3v innan det bar av till daytona) föraren bröt nyckelbenet.
 
15 år sedan idag, R.I.P

[YOUTUBE-ID]pGFkfhrTrIk[/YOUTUBE-ID]
 
Som sagt, grymt före sin tid. Hade varit oerhört roligt att se om han hade blivit väletablerad inom racingens högre kretsar om han var i livet. Som du skrev på föregående sida, levde han så körde förmodligen Rossi hojen. :)

R.I.P.
 
Hej Lisa

Jag har gjort lite reklam men glömde den här tråden.
Hur gick det med föreläsningen?

Mvh
/Petter
(ps, det kom inget brev från dig)
 
OJOJOJ! Givet resmål. Det var roliga nyheter!!! Se nu till att bumpa tråden då och då så att alla intresserade ser den!


Hej,
jag tänkte bara berätta att mellan den 1 juni & den 15 september står John Brittens hoj #3 utställd på MC Collection museum i Sollentuna, Stockholm.

Mvh.
Lisa
www.mc-collection.com
 
Jupp den e grym. fan va gåshud jag fick första gången jag såg den.
Var någon som sa att bågen bara hade 120hk? Kan det verkligen stämma?
*Ser ju andra tal här i tråden men hade den 120hk från början?
Någon som har säkra siffror?

Med tanke på hur lätt han drar en del duccar osv så vill man lätt tro att den har 150 eller lite mer?!

Vart hittar du uppgift om 120?
 
Vart hittar du uppgift om 120?
mc journalist i sverige. Vill inte nämna några namn.
Han säger att den vann i huvudsak av aerodynamiken och vikten och att den trots allt inte var så "stark". Att den hade en bit över 100 hästar men inga 150... Jag som drog till med 120.
I alla fall inte den som var med i filmen som debuterade i "BOTT" öhm 94?! Blandar kanske ihop årtalen nu dock ;)
 
Last edited:
Ska fixa hem dokumentären från RU.
En man som honom, som gör verklighet av sina visioner och drömmar, finns det inte många av.
 
mc journalist i sverige. Vill inte nämna några namn.
Han säger att den vann i huvudsak av aerodynamiken och vikten och att den trots allt inte var så "stark". Att den hade en bit över 100 hästar men inga 150... Jag som drog till med 120.
I alla fall inte den som var med i filmen som debuterade i "BOTT" öhm 94?! Blandar kanske ihop årtalen nu dock ;)


Möjligen pratade han om en av de tidigare Britten hojarna, AERO-D one och zero, dom hade en Denco motor som efter modifikation lämnade upp mot 120hk.
big7.jpg



Bild på skönheten som kommer till sverige, den ägs av Roberto Crapaldi i Italien och är lackad i hans företags färger, Roberto driver CR&S, Cafe Racers and Superbikes.
63-britten-v10001.jpg


Hojen är en av de 10 som byggdes som det tävlades mest med, sist i NZ sbk -97, den kallas hoj nummer 3 men är numrerad på blocked med P001 där P står för produktion, F003 (F=factory) står i Christchurch och skadades i jordbävningen.
 
Hej Petter,
jag har varit lite sjuk, men postade ett brev till dig igår. John var väldigt tillmötesgående så det blir nog en föreläsning i juni någon gång.

//Lisa

Hej Lisa

Jag har gjort lite reklam men glömde den här tråden.
Hur gick det med föreläsningen?

Mvh
/Petter
(ps, det kom inget brev från dig)

Ska fixa hem dokumentären från RU.
En man som honom, som gör verklighet av sina visioner och drömmar, finns det inte många av.

Dokumentären kommer finnas till salu på MC Collection under sommaren!
 
Last edited:
Hej Petter,
jag har varit lite sjuk, men postade ett brev till dig igår. John var väldigt tillmötesgående så det blir nog en föreläsning i juni någon gång.

//Lisa





Dokumentären kommer finnas till salu på MC Collection under sommaren!

Vad kostar den? Och är den rippad från samma källa som nätet så det ser ut som gammalt vhs band? typ det mesta filmat från en hi8 kamera.

Ja iofs... Vi kan pratat om varandra så det kan ju vara så. Du har inte haft turen att få provköra något ex och kan återge känslan? ;)


Möjligen pratade han om en av de tidigare Britten hojarna, AERO-D one och zero, dom hade en Denco motor som efter modifikation lämnade upp mot 120hk.
big7.jpg



Bild på skönheten som kommer till sverige, den ägs av Roberto Crapaldi i Italien och är lackad i hans företags färger, Roberto driver CR&S, Cafe Racers and Superbikes.
63-britten-v10001.jpg


Hojen är en av de 10 som byggdes som det tävlades mest med, sist i NZ sbk -97, den kallas hoj nummer 3 men är numrerad på blocked med P001 där P står för produktion, F003 (F=factory) står i Christchurch och skadades i jordbävningen.
 
Last edited:
Vad kostar den? Och är den rippad från samma källa som nätet så det ser ut som gammalt vhs band? typ det mesta filmat från en hi8 kamera.

Ja iofs... Vi kan pratat om varandra så det kan ju vara så. Du har inte haft turen att få provköra något ex och kan återge känslan? ;)

Filmen som Lisa pratar om är högst troligen den DVD som släpptes i vinter, samma film men bra kvalitet och lite extramaterial.

Nej den förmånen har jag inte haft, jag har inte ens sett en live, jag va nere i Milano och skulle gjort det men Crepaldi fick förhinder, men nu så :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top