Vad hände sen? - John Britten

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Filmen som Lisa pratar om är högst troligen den DVD som släpptes i vinter, samma film men bra kvalitet och lite extramaterial.

Nej den förmånen har jag inte haft, jag har inte ens sett en live, jag va nere i Milano och skulle gjort det men Crepaldi fick förhinder, men nu så :)

Filmen är i bra kvalitet & innehåller extramaterial! Jag tror priset kommer ligga på runt 250 kr.
Lisa
 
Last edited:
I museishopen på MC Collection museum från den 1 juni. Är du supersugen kan du kontakta mig på lisa@mc-collection.com så kanske jag kan ordna en tidigare.

//Lisa

Inget akut, ville bara ha en kopia istället för den dåliga versionen från youtube. Jag får väl helt enkelt se till att besöka museet någon dag :)

Annars får jag ringa o beställa en dvd :)

Tackar för infon
 
:):):):)
 

Bifogat

  • Img_1084-1024b.jpg
    Img_1084-1024b.jpg
    203.9 KB · Visningar: 371
Finns garanterat på Duke (video eller vade nu heter nuförtiden)..
 
Vad var hemligheten med den,,,, hur kunde den vara så överlägsen? Drog den på säg protester ?
 
Vad var hemligheten med den,,,, hur kunde den vara så överlägsen? Drog den på säg protester ?

Det speciella med hojen va att det mesta på den va långt före sin tid, sving, "gaffel" och fälgar i kolfiber, förutom kåporna såklart, och det va inga köpegrejor utan egentillverkade
Den har heller ingen ram i vanlig mening, gaffeln är uppfäst i främre cylindern (via en liten kolfiberram) och sadeln mm sitter fäst i bakre cylindern (via en liten kolfiberram), kylet ligger under röven och matas med luft via kanaler från fronten.

Det speciella med Britten motorcycles va att det va en liten skara människor som på kort tid och med förhållandevis liten budgett utvecklade denna hoj.
 
Jag var på Mc collection o kikade på bland annat Britten.

Det är bara 2v kvar på tiden om man vill hinna se den.

Passa på o kika på Vyrus:en som står där oxå. Grym hoj det med.

Skynda skynda. :)
 
Jag har lärt känna John Shand, vän till Britten och som var med och utvecklade sista hojen. (alltså V1000, fanns andra innan)
Han berättar ofta galna historier om den tiden, plus att han har gett mig en liten grej från Brittens verkstad där hojarna byggdes.

Hehe ja, John Shand där är fan en snubbe som jävlar i det har inlevelse när han pratar! :Bugar När han pratar kan man lyssna i all oändlighet!
(utom när han bara så där utan annledning kastar en penna i huvudet på en :confused: ) Haha. Och de galna historierna blir bara fler! :D

Underbar man det där! :tummenupp :banana
 
Last edited:
Hehe ja, John Shand där är fan en snubbe som jävlar i det har inlevelse när han pratar! :Bugar När han pratar kan man lyssna i all oändlighet!
(utom när han bara så där utan annledning kastar en penna i huvudet på en :confused: ) Haha. Och de galna historierna blir bara fler! :D

Underbar man det där! :tummenupp :banana

va ? haha, kastat penna?

ja John är speciell, mycket kul har man hört.
När han hade föreläsningen på mcCollection i juni så filmade jag hela, kul att ha kvar när själv är i den åldern.

15Okt ska John berätta om historien, hojen mm på McCollection igen,
jag ska iaf dit, igen.
 
va ? haha, kastat penna?

ja John är speciell, mycket kul har man hört.
När han hade föreläsningen på mcCollection i juni så filmade jag hela, kul att ha kvar när själv är i den åldern.

15Okt ska John berätta om historien, hojen mm på McCollection igen,
jag ska iaf dit, igen.

Haha ja! Varför det vete fan men jag kanske förtjänade det vad vet jag :tungan
Okeej! :tummenupp får se om ekonomion tillåter en tripp dit!
Hade varit kul att träffa han igen och lyssna på allt galet han gjort sen sist :banana
 
Oj. Nu har jag något att göra nästa helg när jag är i sthlm. Hade helt glömt bort den här. Måste såklart kikas på. :)
 
Britten

Den där maskinen är så oerhört egensinnig och speciell och fantastisk så det går nog knappt att beskriva ....jag kommer fortfarande ihåg hur det kändes när jag hörde att John Britten gått bort i cancer...det var fruktansvärt faktiskt även om jag naturligtvis inte kände människan så saknade min värld den mannens vision-drivkraft och egensinnighet något alldeles oerhört.

Att få se en Britten i verkligheten har alltid varit en dröm - det är ju en av de mest speciella motorcyklar som man kan tänka sig alla kategorier och på många vis slår den det mesta - även om jag oerhört gärna skulle vilja få se en Van Veen OCR 1000 tex .....

Var i somras på mccollection i sollentuna och gapade mig alldeles förstummad - det är en märklig närmast overklig känsla när man står framför något av världens underverk...samma känsla som i viss mån jag har fått när jag stod framför lutande tornet i Pisa...eller gick omkring på gatorna i det utgrävda Pompeii tex.....

Man kan bara vara glad och tacksam att man fått leva i samma tidsepok som den maskinen var aktiv....

Sedan kan man möjligen fundera kring hur bra den egentligen var....fick den verkligen utsättas för tillräckligt med tuff konkurrens för att det skall kunna anses att myten och historierna om den är vederhäftigt bevisade ?......var det inte egentligen en maskin byggd på ett vis som skulle ha passat i ett GP-reglement skrivet enligt formen Free For All men körd oftast mot maskiner framtagna för ett SuperBike-reglement ?

Men...jag odlar hellre myten...och drömmarna....och minnena.....


..och hoppas att jag - om det finns något ofter detta livet - kan få ägna någon lång kväll åt att njuta ett stort glas shiraz vid ett bord med John Britten, Fabio Taglioni, Felix Wankel, Walter Kaaden , Domenico Augusta och ett antal andra legendarer.....i djupa diskussioner om livets nödtorft....:Bugar
 
Last edited:
Shiraz -Britten

...ikväll har jag faktiskt njutit två glas shiraz...Wyndham Estate bin 555
....och tycker att det är viktigt att hålla denna tråden högt upp på listan om man säger....
....å jag är en aning avundsjuk på R2 som uppenbarligen fått torrgasa underverket......
 
Last edited:
hehe ja, Panigalen är förutom gaffeln väldigt lik en Britten.
och siffrorna på dina screenshots, detta va -93, och 1100 motorn gick aldrig med 5ventils toppen om jag minns rätt.
Hade John levt vidare skulle hojen kunna ha levererat mer hk, och fått en väl behövd utveckling av gaffeln.
Å andra sidan är det inte säkert att hojen hade utvecklats så mycket längre, Johns ambition va att Britten motorcycles skulle bli en oberoende design och RnD firma, och inte nödvändigtvis ha egen produktion.
 
Jag vet dock inte om hade fått ha den wsbk med tanke på att det är ju så gott som en prototyp. Jag vet inte om den är så lik en Ducati. Med tanke på placering av kylare, bakfjäder och gaffel som du nämnde. Vet ej om britten hade L90 motor.... Ser inte riktigt ut som det.... Hur som.. Cool hoj i alla fall
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top