Vad hände sen? - John Britten

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
1a ggn jag läser denna tråd, och jag läser lite mer omBritten. Imponerande helt klart, tack till alla som sitter på kunskap, historia och historier, mkt uppskattat och intressant!
Till er som vet, finns ingen risk att motorn får för lite kylning med sådan konstruktion?
 
Såg precis filmen, vilket geni, vilken tro på sej själv, envis och beslutsam! En man och motorcykel man kan prata om i timmar, magiskt.
 
Vad var hemligheten med den,,,, hur kunde den vara så överlägsen?
Britten var väl inte alls överlägsen, utan snarare en underdog som ibland kunde konkurrera med de italienska och japanska fabrikshojarna? Dess claim to fame är väl de mycket ovanliga tekniska lösningarna och att dessa kom från en tillverkare med så små resurser som Britten?
 
Britten var väl inte alls överlägsen, utan snarare en underdog som ibland kunde konkurrera med de italienska och japanska fabrikshojarna? Dess claim to fame är väl de mycket ovanliga tekniska lösningarna och att dessa kom från en tillverkare med så små resurser som Britten?

Ja, hur kan man bedöma överlägsenhet?
kanske genom att tävla mot de flesta andra hojar på marknaden under hyfsat lika förhållanden, och då ha klart bättre resultat, håller ni med?
Det gjorde aldrig V1000.
Men det kunde den heller aldrig ha gjort, för då hade den inte blitt byggd,
hela idén va ju att ta fram en hoj som va nyskapande på många sätt, och begränsar man sig då och följer ett reglemente från en racingserie så når man bara trätopparna som bäst.
(iofs så passade hojen in i den serie Britten kört mest, BEARS)
och som McQeen säger, myten är skapad ur historien om en man som på ett år byggde en helt unik hoj,
detta för många baserat på filmen.
Den myten är är på fler punkter felaktig, John va inte alls själv och t.ex motor och sving va utvecklade till hojen före V1000, förbättrade inför V1000 ja men inte "uppfunna" för den.
Oavsett så är bedriften att med ett team på ca5 pers ta fram den hojen på ca ett år och ha relativt bra resultat ändå en unik händelse i mc-design/utvecklings historien.

Kylningen hade dom bara ett problem med, inför start så va luften lite väl stillastående under sadeln så man fick ta hjälp av en lövblåsare genom luftkanalerna, under gång va kylningen fullt tillräcklig.
 
Det speciella med hojen va att det mesta på den va långt före sin tid, sving, "gaffel" och fälgar i kolfiber, förutom kåporna såklart, och det va inga köpegrejor utan egentillverkade
Den har heller ingen ram i vanlig mening, gaffeln är uppfäst i främre cylindern (via en liten kolfiberram) och sadeln mm sitter fäst i bakre cylindern (via en liten kolfiberram), kylet ligger under röven och matas med luft via kanaler från fronten.

Det speciella med Britten motorcycles va att det va en liten skara människor som på kort tid och med förhållandevis liten budgett utvecklade denna hoj.

Lite som en föregångare till Ducatis MotoGP (med kolfiberram 2009?) hoj samt Panigale? Kommer att tänka lite på MotoCyz (kommer inte ihåg stavningen helt). Jag har inte gillat designen tidigare, vet man mer om hojen ser man på den på ett helt annat sätt. Fantastiskt med människor utanför dem stora fabrikerna som kan komma med nya lösningar, utmana osv!
 
Britten var väl inte alls överlägsen, utan snarare en underdog som ibland kunde konkurrera med de italienska och japanska fabrikshojarna? Dess claim to fame är väl de mycket ovanliga tekniska lösningarna och att dessa kom från en tillverkare med så små resurser som Britten?
Men komma från i stort sätt ingenstans och vinna över alla även om det var en kort period så var det ju nått extra med den hojen,, MW-Augusta och Ducati har ju stuckit ut näsan lite då och då men de har ju ändå en fabrik i ryggen.
Sen blev det kanske lite mystik kring hojen när han dog och det hade nog inte varat så länge även om han fått fortsätt några år.
 
En fantastisk man med en fantastisk hoj! Tänk så mycket mer han hade hunnit skapa om han bara fått finnas kvar :Bugar
 
vip kväll i Christchurch på cathedral junction som John Britten designade.

DSC_0318.jpg
 
Last edited:
på Ruapuna banan idag.
DSC_0661.jpg
 
visst är det Stroud, jag har bilder på när han kör också, men det får bli en annan dag, inte hemma än.
jag känner en som va med i Britten teamet och detta va ett helt unikt tillfälle så det va bara att åka.
Hojen man tävlade med innan V1000, första Britten-motorn, ram och sving i kol, kyl och bakdämpare i fram.
DSC_0485.jpg
 
Last edited:
ett speciellt ögonblick va när vi kom till ett ställe där flera av hojarna förvarades innan eventet,
gick runt ett hörne och där stog den, första V1000 hojen, den hoj John Britten själv jobbat som mest på.
Jag har alltid tycks andra generationen V1000 är snyggare, men den här är så snygg på riktigt.

Dsc_0305e.jpg
 
Några av mina bilder från banan.
motofoto-britten20-7458-2.jpgmotofoto-britten20-7622-2.jpgmotofoto-britten20-7772-2.jpgmotofoto-britten20-7790-2.jpgmotofoto-britten20-7826-2.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top