Vad hände sen? - John Britten

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Såg för ett tag sedan den utsökta dokumentären om geniet John Britten från -94 el. -95 och vart nu intresserad över hur det gått framöver för han och hans motorcykel "baby Britten".

Googlade en del men inte hittat något fram till -99.

Någon som vet hur det gått med hojen och hans företag Britten Motorcycle Company Ltd?

dcp_0151.jpg
 
Ja tyvärr,men vilken kille.........
Maken till gnista va det länge sen man såg.....
 
Svårt att säga vad som händer sedan, Britten company verkar numera mest sälja affischer och muggar? Det har troligen varit svårt att driva företaget vidare utan eldsjälen John.
 
jag vet

skriver ett längre inlägg nu.
 
Efter Johns död fortlevde företagen i dåvarande form ett tag.
Man tillverkade reservdelar till de 10 byggda hojarna och utförde även renovering etc.
John dör av cancer den 5sep 1995 i sitt hem 45 år gammal.
Senare delades bolaget upp i två, varav änkan äger rättigheter och den andra halvan hårdvara etc.

Mannen som va den drivade kraften för Brittens tävlingar i Europa, Roberto Crepaldi, har idag ett företag som tillverkar motorcyklar, http://www.crs-motorcycles.com/
Han är även ägare till hoj nr3 som idag finns i Milano.
crsBritten.jpg


Jag har lärt känna John Shand, vän till Britten och som var med och utvecklade sista hojen. (alltså V1000, fanns andra innan)
Han berättar ofta galna historier om den tiden, plus att han har gett mig en liten grej från Brittens verkstad där hojarna byggdes.

Flera intressenter fanns på att samarbeta med Britten, bla Bimota och Indian
Idagsläget finns inga planer på förändringar.

HanneZ skrev:
2539383 O shitt heeeere we go :hihi
YES :tungan


Fråga på om ni vill veta mer,kan det mesta om Britten historien.
Kan rekommendera boken Dare to dream av Felicity Price.
darecover2.jpg


finns att köpa här: http://www.britten.co.nz/
där finns även filmen "One mans dream" att köpa.
 
Last edited:
Tack för den infon R2!!

Synd att en man med den glöd och kärlek till sin hoj fick cancer och dog. Känns orättvist faktiskt :(
 
nån som sitter inne med bilder o info om hans hojar? verkar vara lite udda lösningar på bl a fjädring o dyl...! härligt med folk som går sin egen väg, men tragisk att de gick som de gick
 
KLobble skrev:
2541888 nån som sitter inne med bilder o info om hans hojar? verkar vara lite udda lösningar på bl a fjädring o dyl...! härligt med folk som går sin egen väg, men tragisk att de gick som de gick

Läste allt jag kom över att lösa på -90:talet om honom. Visst har det insprerat många MC intresserade.

Framgaffeln i kolfiber var bultad direkt i främre toppen. Framgaffel och framgaffel. Dubbla A-armar och gaffel ben som var väldigt smala, för extra lågt luftmotstånd, det behövdes ju å andra sidan inge mer material på den ledden. Det var mer material långs med MCn, på gaffelbenet.
Svingen satt direkt i motorlocket, och sadeln i bakre topplocket. I sadel sitter även kylaren. Med andra ord, det fanns/finns ingen ram på den. Motorn fick några extra kg material för att tåla påfrestningarna.
På hemsidan kan man tanka hem ljud från den..:yoparty :yoparty :yoparty
 
KLobble skrev:
2541888 nån som sitter inne med bilder o info om hans hojar? verkar vara lite udda lösningar på bl a fjädring o dyl...! härligt med folk som går sin egen väg, men tragisk att de gick som de gick
hela hojen va udda eller nyskapande.

kör en google bildsök för fler bilder
jag bjuder på en där man ser layouten rätt bra.
brit-striped.jpg



Motorn förutom växellåda,ventiler etc tillverkades av Britten runt -91, det tog honom 2veckor att rita den och 6veckor att ta fram sandformarna.

hojen består av ca 6000delar, de flesta designade och tillverkade av domsjälv, på i stort sett ett år.

teknisk spec:
Water cooled 999cc 60 deg V-Twin quad cam 4 stroke.
4 valves per cylinder, belt driven.
Compression ratio 11.3 : 1.
Bore x stroke 98.9mm x 65mm.
Titanium conrods
Titanium valves
Back torque dry clutch. (OBS, redan -94)
Programmable engine management computer with history facility.
Fuel injection - sequential, 2 injectors per cylinder.

Fälgarna, svingen, "framsvingen/gaffeln", kåpa tank mm tillverkat i kolfiber, av dom själv, alltså kolfiberfälgar redan -94

Fjädringen i fram är av Hosac typ (saxon innan hosac) som Britten förfinade.

som föregående talar skrev så sitter kylet under sadeln, luft tillförs via kanaler från kåpan.

för mig är detta den mest fantastiska hoj någonsin skapad,
hade Britten levt idag hade Rossi kört för honom.
Hojen va så enormt lång före sin tid, att en del saker på den är överlägset än idag.
 
R2 :

Vet du effekt ur taget ur den där v-twin motorn?rpm m.m, Förstår varför han använde en v-twin motor som driv källa hojen vart smalare m.m , mindre luftmotstånd tack vare det också o troligen smidigare än med en rad4a.
 
Lite bilder på skapelsen...tror den gick runt isle of man något år
 
Last edited:
Lam-Kaka skrev:
2542103 R2 :

Vet du effekt ur taget ur den där v-twin motorn?rpm m.m, Förstår varför han använde en v-twin motor som driv källa hojen vart smalare m.m , mindre luftmotstånd tack vare det också o troligen smidigare än med en rad4a.
motorn fanns i flera utföranden,
1100cc, 985cc och 999cc

har läst allt från 166hk till >180hk.
vikten va ca140kg.

man tog fram en kåpa liknande de som riktigt gamla race hojar hade,
som kapslade in hela framhjulet.
denna användes vid ett hastighetsrekordförsök,, men, sen provade dom med den vanliga kpåan, och då gick den ännu fortare.
så valet av motorlayout va rätt från början.

Hårding skrev:
2542132 Lite bilder på skapelsen...tror den gick runt isle of man något år
japp, -93, -94 och -96
-94 hade dom tre hojar på isle of man, Mark Farmer förolyckas på en.
 
Last edited:
R2 skrev:
2542145 motorn fanns i flera utföranden,
1100cc, 985cc och 999cc

har läst allt från 166hk till >180hk.
vikten va ca140kg.

man tog fram en kåpa liknande de som riktigt gamla race hojar hade,
som kapslade in hela framhjulet.
denna användes vid ett hastighetsrekordförsök,, men, sen provade dom med den vanliga kpåan, och då gick den ännu fortare.
så valet av motorlayout va rätt från början.


japp, -93, -94 och -96
-94 hade dom tre hojar på isle of man, Mark Farmer förolyckas på en.

Tack för infon... den där hojen värkar va mycket före sin tid 166-180 hk ur en v-twin.. Ser också en till lite detalj på hojen värkar som varje avgasventil har sittet eget avrör..och dubbla spridare per cylinder.
 
Såg filmen "One man's Dream - The Britten bike story" förra veckan. Kan rekomendera den!! Man får följa med i hans lilla garage nere på NZ där han gör 99% av hojen själv ihop med sina kompisar och sen drar iväg till tävlingar som Daytona och Isle of Man. Helt klart sevärd!
 
Det var en tråd här på sporthoj för nåt år sedan om Britten och hans hoj (orkar inte leta upp den nu). Det nämndes i alla fall att förarnas kommentarer om hojen var att den var lätt och smidig men att vägegenskaperna i övrigt lämnade en hel del att önska. Chassit var väl kanske inte det stadigaste.

Förresten, var det inte Britten som bakade sina kolfiberdetaljer hemma i hushållsugnen?
 
El Torpedo skrev:
2542692 Det var en tråd här på sporthoj för nåt år sedan om Britten och hans hoj (orkar inte leta upp den nu). Det nämndes i alla fall att förarnas kommentarer om hojen var att den var lätt och smidig men att vägegenskaperna i övrigt lämnade en hel del att önska. Chassit var väl kanske inte det stadigaste.

Förresten, var det inte Britten som bakade sina kolfiberdetaljer hemma i hushållsugnen?

Har inte läst den tråden, men jag kommer ihåg att på tiden det begav sig så sades det att det behövdes mer utsortering för att bli riktigt bra, fanns en del som hade förbisetts, som t.ex. att armen fram till stötdämparen för bakhjulet tog i marken vid hård belastning. Trots det gick hojen som fan. Mest positivt överraskade var väl provkörarna av framgaffels förmåga att separera krafter vid inbromsning och fjädring. Man få ha i åtanke att dylika system var ovanliga då, med undantag för Tesi och senare Yamaha GTS samt en del specialare.
 
El Torpedo skrev:
2542692 Det var en tråd här på sporthoj för nåt år sedan om Britten och hans hoj (orkar inte leta upp den nu). Det nämndes i alla fall att förarnas kommentarer om hojen var att den var lätt och smidig men att vägegenskaperna i övrigt lämnade en hel del att önska. Chassit var väl kanske inte det stadigaste.

Förresten, var det inte Britten som bakade sina kolfiberdetaljer hemma i hushållsugnen?

Helt kass väghållning verkar det inte vara, inte när man ser filmen i alla fall. Dom vann ju faktiskt en hel del tävlingar :yoparty
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top