Vad gör ett vackert ansikte? (lite seriösa frågor)

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Det är ganska enkelt att skilja en "snygg" från "en ful"... Men vad är det om gör att man tycker så? Jag såg ngn dokumentär för ett tag sen, som behandlade frågan. Minns ej exakt, men det handlade om mm eller centimeter mellan kindben, till näsa, å avstånd till näsa från munnen...för en utomjording, skulle detta troligtvis inte spela ngn roll - eftersom det är våra stadgar.

Men jag fick en bild av en polare, på en tjej han flirtat med...så va hennes tjejkompis bredvid. Jag vill gärna ha förklarat, varför man tycker den ena ser bättre ut?

Båda är smala, mörkhåriga, bruna ögon mm... Men ngt är fel, det syns så tydligt,, men kan man anpassa fakta till andra jämförelser?

Kan man ta fram ett "ultimat mått" mellan näsa, ögon & mun - som gör att dessa ser bra ut allihop. Eller vilka faktorer spelar in?

:va :rolleyes:

tjejjen till höger leer, medan hon till vänster kniper igen.. hur mkt snyggare hade hon till vänster inte varit om det hade varit tärtom..

och följdfråga: finns det någon som skulle ta den högra (bildmässigt) framför den vänstra?

Bifogat

• tty.jpg
    tty.jpg
    23.7 KB · Visningar: 1,563
Last edited:
jag undrar hur många hon till höger skulle få i en poll. Å varför det skulle bli så

det är som med hojar, en del tar dom för utseendet andra för det som händer när man man vrider på rullen och hur länge man tycker de är kul att köra :tummenupp

de där dom som kör långgaffel tittar nog bara på utsidan :D :rolleyes:

edit: det är väl därför man provkör hojar

Last edited:
Ultimata mått finns - kolla runt på nätet - det finns formler för allt.

Hon till höger har lärt sig att se glad ut som fan - annars får hon inte ligga.
Den till vänster behöver inte bry sig inte - hon får alltid gänga ändå.

Samma här. Fast här en är smal och den andra är tjock. Är det det som avgör att man väljer den ena före den andra?

a3.jpg
b18.jpg

Ultimata mått finns - kolla runt på nätet - det finns formler för allt.

Hon till höger har lärt sig att se glad ut som fan - annars får hon inte ligga.
Den till vänster behöver inte bry sig inte - hon får alltid gänga ändå.

Hon är ju fortfarande tjej= hon får alltid ligga :tuttar

Snygga tjejer = frisk tjejer = genetiskt bättre människor = bra partner att föra vidare dina gener.

En annan intressant sak är att en nyfödd unge tittar längre på en snygg tjej än en ful tjej. Har för mig att det var så mycket som 50% längre.

En annan intressant sak är att en nyfödd unge tittar längre på en snygg tjej än en ful tjej. Har för mig att det var så mycket som 50% längre.

I vilken ålder ökar det till de normala 400%? :drool

Symetri! En viktig faktor som ni glömt nämna... Perfekt symetri är a och o för ett snyggo! :mattias

Nej, faktiskt inte. Ett perfekt symmetriskt ansikte upplevs som onaturligt, medans (lagom) asymmetri gör ett ansikte intressantare. Har jag läst någonstans...

Last edited:
Precis som de flesta säger så beror det till stor del på symetri...
samma mått på höger del av ansiktet som på vänster del av ansiktet..

Sen spelar andra faktorer in när det är dags för ungar...
Då vinner tjejerna med lite bredare höfter och gärna lite mer hull eftersom
det då ger en högre procent av friska barn...

Sen när man blir äldre så förändras kraven... För båda könen..
Unga tjejer vill ha bad boys för att det är häftigt/spännande=Jag fick inget
Äldre tjejer vill ha säkerhet och lugn för att det är skönt=Jag får en modell..:D

Sen kan vi ju slänga in saker som personlighet också...
Då kommer tjejen till höger i inlägget troligtvis ha en mer öppen/trevlig/mindre självisk personlighet eftersom det har varit hennes sätt att attrahera killar medans den till vänster får killar pga av sitt utseende.. Hon behöver inte utveckla sin personlighet på samma sätt..
Stämmer naturligtvis inte på alla men som en grund tanke iaf..

Allt ovan är naturligtvis väl förankrat i den akademiska världen... :D

Den högra tjejen har lite nackdelar på det kortet. Hennes hår syns inte, hon är inte lika hårt spacklad vilket gör att hennes hy ser fet ut. Hennes leende ser lite lätt psykotiskt och minst sagt påklistrat ut, för hon ler inte med ögonen. Skulle hon vara lika mycket sminkad som den vänstra och ha en frisyr som passar hennes ansikte skulle nog uppmärksanheten delas mer lika.

Smalt ansikte är mer kvinnligt än ett brett. Vilka mått det perfekta ansiktet har vet jag inte. Man får helt enkelt gå ut på stan och mäta ett par snygga tjejer och se vilka mått som är optimala.

Låter som ett riktigt fylleuppdrag. :D
Natten mellan den 1:a och 2:a dec kanske?

Gyllene snittet och symmetri är fysiskt sett det som definerar om ett ansikte är snyggare än ett annat eller inte.

(men sedan är vi människor och inte robotar, så det blandas in så grymt mycket psykologi (barndom, erfarenheter, kompisars åsikter, kultur m.m.) så även dom "beräknat fula" kan få borra lite dom också :rofl)

Biologiska förklaringar i all ära om symetri och raka näsor och breda höfter för att kunna klämma fram edra feta barn, men glöm inte heller den rent kulturella delen. Finns vissa känslor som jag, genom händelser i min uppväxt, lärt mig att associera med vissa utseenden.

EDIT: Jaha, nu blev det ju två likadana svar på rad, med enbart fomuleringarna som skiljer, så sött.

/perris

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...