Vad fick dig att le idag?

Snö. Då framrycker man på skidor med cykeln fastspänd på ryggsäcken. 🙂
Ryser av blotta tanken på vita blixten... Inte på grund av minnen av kyla, utan på grund av minnena av den rena och fullkomliga misär som skidorna i sig bidrog med... Mitt absolut tydligaste minne är när vår pluton var ute på skidpatrull i temperaturer just omkring nollan, kramsnön satte sig som klister under de satans råsponten man kallade skidor och byggde på lager efter lager tills man inte längre skidade utan snarare traskade fram på blytunga två+meterlånga platåskor... En av kamraterna i plutonen tröttnade, spände av sig "skidorna", kastade dem så långt han förmådde ut i skogen (inte särskilt långt då de vägde uppskattningsvis 10-20kg styck vid det laget) och försökte fortsätta till fots, men sjönk ögonblickligen ned till midjan i den blötmjuka snön och kom inte längre. Han fick vackert inse sitt fullständiga nederlag, kravla sig upp ur hålan och vidare ut i skogen för att återhämta skidorna och fortsätta marschen med huvudet hängande lägre än jag någonsin sett i något sammanhang sedan dess...

En annan polare ville göra tjänstgöring men fick inte för at psykologen sa att han var mentalt instabil. Så han skrev ett hotbrev till henne.
Behövde de ytterligare bevis innan det så blev det väl ganska glasklart därefter... :gnissla :hihi

Jag är helt övertygad om att det är nyttigt för dagens bortskämda snorungar att få göra lumpen. Att få lära sig ta hänsyn och göra vad man blir tillsagda.

:gnissla :hihi :rofl

Behövde de ytterligare bevis innan det så blev det väl ganska glasklart därefter... :gnissla :hihi
Han gjorde vapenfri tjänst till slut. Sedan åkte han till främlingslegionen, men blev inte så långvarig där. Och ett årtionde senare så blev han antagen till livgardet och var knekt så länge han orkade.
Jag gjorde mig ovän med hans befäl där när jag sa till honom att det är lite fånigt att se det som yttre tjänst när de inte ens kan hålla kvar i karbinerna när ett par tomtar springer fram.

Ingen personlig erfarenhet av tjänsten som sådan, däremot fick vi under grundutbildningen höra att det någonstans i något gammalt reglemente står någonting i stil med att "Vid händelse av nukleär detonering, släng dig i diket och lägg dig över cykeln för att skydda den från radioaktivt nedfall"... Jag har inte lyckats hitta något konkret belägg för detta och det låter ju onekligen helt verklighetsfrånvänt sett ur dagens perspektiv, men en gång i tiden var det kanske inte lika långsökt att skydda materielen snarare än personalen... Men det vore kanske mer rimligt att finna dylika instruktioner i exempelvis Sovieternas doktrin, Sverige har väl aldrig riktigt varit i den positionen att man haft mer personal än materiel...

Kan du bekräfta eller dementera ovanstående möjligtvis? Vore kul att höra si eller så från någon som har faktisk erfarenhet snarare än ren hörsägen och lumparmyter... :D
Framryckning är måhända en hyperbol. Vi fraktade oss några ggr medelst cykel och utförde materialvård på dessa. Det cyklades nog mest med löspluggsanordningen på AK4. Kanske med flamdämpare till skjutbanan vid något tillfälle.
Det var ett spektakel och något cykelkompsni blev vi inte.
Vi åkte mest 20-bil.
Cyklar fasades ut och regementet lades ner några år senare. I11, Växjö, sent 80-tal. Jag blev inte kvar där efter att man röntgat min rygg, då jag fick förklaring på saker jag inte visste.

Vi cyklade med Ak4 några ggr, åkte med vita blixten och ak'n fler ggr.
Vi försökte tolka bakom en traktor men gav upp 2 krascher och 100m senare. :rodnar
Sjukt hur man kan trassla in sig på bara 20 man. 🙄
Tog typ 40 min att ställa upp efter krascherna så kapten suckade tungt och gav upp. 😁

Efter ha ägt den här hojen i 4,5 år och varje år skällt på mig själv "att jag borde byta till en tail tidy". Men det har alltid kommit något på ToDo listan som fått gå före. Nu köpte jag iaf kittet för några veckor sedan men blev skrämd av alla delar till el. Kollat filmer på youtube hur man byter och hoppades kunna återanvända både blinkers och skyltbelysningen.

Sen var jag tvungen att köpa lite nya verktyg, separationer och barn som flyttar hemifrån så försvinner en hel arsenal av tillgängliga verktyg så det behövde jag också fixa innan jag skulle påbörja Rockkattens BBL

Så idag var dagen för operationen. Vädret var bättre än väderprognosen sagt men nä ingen hoj körning för att prokastinera ännu mer. Svalt garage är ju rätt skönt också. Få loss elkontakterna tog tid, trångt och lite otålig men till sist så. Sen gick allt bra, förutom att skyltbelysningen inte gick att återmontera utan i kittet är en sån liten belysning med men det där att börja med krympslang och få till elkoppling (utan verktyg för det eftersom jag trodde jag skulle kunna återanvända den befintliga lampan) så beslutade jag mig för att skita i den tills vidare. Jag ska byta däck på verkstad strax så då får mekanikern där fixa tänker jag. Hade ju varit kul att bli klar själv men jag är nöjd ändå. Sen hade jag glömt superlimmet så den lilla reflexen som skulle limmas på fick också vänta.

Orkade tvätta hojen i vår tvätthörna i garaget också men ingen körning idag, blev trött efter allt.

Stod och njöt av hojens utseende innan jag begav mig hemåt. Stod o log ensam där en lång stund.

Jo den distans klossen som var med lät jag bli, för isf hade jag behövt köpa nya längre skruvar (eller bult eller vad det nu heter, jag fick googla vad blocknyckel heter, demens är på ingång eller nått för jag glömmer vad allt heter). Behöves den tro? Det gick att fästa utan och kändes stabilt och blinkers fungerar som de ska.

Jag är nöjd även om det inte blev perfekt.
3700.jpg

Efter ha ägt den här hojen i 4,5 år och varje år skällt på mig själv "att jag borde byta till en tail tidy". Men det har alltid kommit något på ToDo listan som fått gå före. Nu köpte jag iaf kittet för några veckor sedan men blev skrämd av alla delar till el. Kollat filmer på youtube hur man byter och hoppades kunna återanvända både blinkers och skyltbelysningen.

Sen var jag tvungen att köpa lite nya verktyg, separationer och barn som flyttar hemifrån så försvinner en hel arsenal av tillgängliga verktyg så det behövde jag också fixa innan jag skulle påbörja Rockkattens BBL

Så idag var dagen för operationen. Vädret var bättre än väderprognosen sagt men nä ingen hoj körning för att prokastinera ännu mer. Svalt garage är ju rätt skönt också. Få loss elkontakterna tog tid, trångt och lite otålig men till sist så. Sen gick allt bra, förutom att skyltbelysningen inte gick att återmontera utan i kittet är en sån liten belysning med men det där att börja med krympslang och få till elkoppling (utan verktyg för det eftersom jag trodde jag skulle kunna återanvända den befintliga lampan) så beslutade jag mig för att skita i den tills vidare. Jag ska byta däck på verkstad strax så då får mekanikern där fixa tänker jag. Hade ju varit kul att bli klar själv men jag är nöjd ändå. Sen hade jag glömt superlimmet så den lilla reflexen som skulle limmas på fick också vänta.

Orkade tvätta hojen i vår tvätthörna i garaget också men ingen körning idag, blev trött efter allt.

Stod och njöt av hojens utseende innan jag begav mig hemåt. Stod o log ensam där en lång stund.

Jo den distans klossen som var med lät jag bli, för isf hade jag behövt köpa nya längre skruvar (eller bult eller vad det nu heter, jag fick googla vad blocknyckel heter, demens är på ingång eller nått för jag glömmer vad allt heter). Behöves den tro? Det gick att fästa utan och kändes stabilt och blinkers fungerar som de ska.

Jag är nöjd även om det inte blev perfekt.
View attachment 530491
Ok då...när ska vi köra då? :hjarta 😎

+

Ok då...när ska vi köra då? :hjarta 😎

+
Vet du hur långsamt jag kör? Old Badger står knappt ut när vi kört 😆😉 jag borde montera en sån "långsamtgående fordon" skylt när jag ändå håller på.
Men jag gillar att njuta av naturen när jag kör och jag är inte nån racerförare så det gör mig inget att köra långsamt.

Vet du hur långsamt jag kör? Old Badger står knappt ut när vi kört 😆😉 jag borde montera en sån "långsamtgående fordon" skylt när jag ändå håller på.
Men jag gillar att njuta av naturen när jag kör och jag är inte nån racerförare så det gör mig inget att köra långsamt.
Haha gamla grävlingen kan inte köra hoj Tyvärr :hjarta ! Vet du hur många kvinnor och män som jag har handlett genom åren! :) Långsamt är Ok! på de rätta ställen! Relax! :hjarta

Haha nu fick jag lite Ångest....Old Badger kan ju faktiskt köra hoj! Och han är en jävel på att tälta också! :hjarta

Haha nu fick jag lite Ångest....Old Badger kan ju faktiskt köra hoj! Och han är en jävel på att tälta också! :hjarta
Jag har inte tältat på åtta år däremot. Och säkert lika länge sen jag körde nån bandag. Men i augusti syns jag både på Mantorp och Sviestad 🤭 sen ska jag köra lite turer fram tills dess också, det lovar jag

Dansk EU-politiker er blevet politianmeldt af kollega​

Den svenske EU-politiker Abir Al-Sahlani mener, at Kristoffer Storm har udsat hende for »racistisk hadtale«. Det afviser han pure.

Läste lite nyhetsrubriker när plötsligt en familj i boden som semestra på moped dök upp i flödet.
Rubriken var skriven av Sveriges Radio, alltså har vi om jag gissar rätt en tvättäkta rikskändis här på forumet.
Riktigt trevligt men, nämndes sporthoj.com under intervjun ?

Inte har jag klagat, vi har ibland lite olika kurvhastighet bara. :krama

Men efter dina bandagar blir det ändring. :7peta;):krama

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back