Vad fick dig att le idag?

Snart rullar mitt ekipage till Eskilstuna.

Det var drygt ett år sedan mitt livstetris medgav en lucka att köra hoj på Gröndal.

Ska bli skönt att det inte är 4 grader och ösregn som det var på Gelleråsen när jag tog ut hojen på bana senast. 🙂

En säkert viktig framgång men samtidigt lite märkligt och tja fick mig att dra på smilbanden över att den känns bissar och lite förnedrande för stackars Ötzi. Och skulle jag vilja äta bröd som är byggd på jäst från ett mänskligt tusenårigt lik? Eller dricka öl bryggd av densamma?

Forskare bakade surdegsbröd med mumiejäst​

Forskare har bakat surdegsbröd med jäst som hämtats från ismannen Ötzi, rapporterar The Guardian.​
Efter att ha studerat mikroorganismer som bevarats i och på den 5 000 år gamla mumien extraherades jäst som sedan användes för att baka bröd.​
”Till slut fick vi en helt normal deg som jäst inom 24 timmar – i princip precis som med vanlig jäst. Vi bakade riktigt bra bröd med den”, sa mikrobiologen Mohamed Sarhan enligt tidningen.​
Forskarna ska nu även utforska möjligheten till att brygga öl med jästen.​
Ötzis kropp hittades 1991 efter att ha legat nedfryst i glaciäris mellan Österrike och Italien i närmare 5 300 år.​

Jag känner en person/familj som är väldigt "grön" av sig och bekymrar sig om hur värmeljusens aluminiumkoppar ska källsorteras och andra livsavgörande frågor.

Den personen/familjen åker ibland mellan stockholm och Umeå, och åker då givetvis det utmärkta natt-tåget, då det är ett måste att alltid åka kollektivt

Nattåget kommer till Umeå lagom klockan 06 på morgonen, så man kan kliva av utvilad och ha hela dagen på sig för evenemang i Umeå.

Förra gången skulle dom vara på ett evenemang klockan 10, så dom hade räknat med en avslappnad frukost i Umeå.

Men tåget var givetvis försenat, det blev något spårfel på vägen så dom väcktes mitt i natten och det kanske skulle bli omlastning till ersättningsbussar för vidare transport, men dom backade istället tåget, växlade om det till ett annat spår och tog sig så småning om vidare, och med hjälp av taxi och guds försyn kom dom till sitt evenemang klockan 10 med minuter tillgodo, inte utvilade och någon frukost hade dom inte ätit...

Dom skulle hit igen nu, på ett annat evenemang på fredag, så alltså åker dom hit i natt för att kunna lita på att komma i tid.
Tåget som skulle ha avgått 20.42 blev mer än en timme försenat i starten, sedan blev det försenat igen mellan centralen och Arlanda, ungarna som skulle ha gått isäng på tåget 20.42, en timme senare än vanligt hade inte somnat 22.20 när dom passerade Arlanda.

Jag har hela tiden matat dom med uppgifter om hur mycket försent dom olika planen från Arlanda har landat i Umeå, Norwegian landade 7 minuter sent...
Sen kollade jag varför det var försenat från Stockholm, och det var på grund av tågstrul för arlanda-express, så jag vidarebefodrade den uppgiften också...

Jag fick ett surt "God natt" till svar på det.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back