Vad fick dig att le idag?

Jag började skriva att det väl var lite överdrivet, men med SRAM,Campa och Suntour av många generationer så blir det nog mer än så...

Men om man har "pysslat med cykling" så har man ofta valt läger en gång för alla och då är det ju inte mer än 4-5st per märke....

Men cykling är ju en prylsport, halva nöjet ligger ju i att köpa prylar, jag vet inte om tasty nuts fortfarande säljer färdiga skruvkit i olika nyanser av eloxerad titan för att hålla vattenfla... bidongen på plats
Noterar att du inte nämner tjimanå.

Jag började skriva att det väl var lite överdrivet, men med SRAM,Campa och Suntour av många generationer så blir det nog mer än så...

Men om man har "pysslat med cykling" så har man ofta valt läger en gång för alla och då är det ju inte mer än 4-5st per märke....

Men cykling är ju en prylsport, halva nöjet ligger ju i att köpa prylar, jag vet inte om tasty nuts fortfarande säljer färdiga skruvkit i olika nyanser av eloxerad titan för att hålla vattenfla... bidongen på plats
Plockade för en vecka sedan fram min gamla Colnagoracer som jag byggde innan sekelskiftet.
Insåg att utväxlingen var för hög (på låga växlar) för att jag skall orka med backarna hemikring.
Tänkte mig att byta kassett till en med fler tänder.
Går inte.....
Bakväxeln sväljer inte större diametrar.
Har nio drev bak
Går inte att para ihop befintligt baknav med tillgängliga kassetter (med större drev)
Skall det lösas så blir det egentligen nytt nav bak (nytt hjul om jag inte vill ekra om) + ny kassett + ny bakväxel + nytt vevparti (nya framdrev) + ny kedja...:(

Idag har jag beställt en ny cykel........:)

Nyss (5 minuter sedan) beställdes ny cykelhjälm o nya pedaler. Samt har börjat snoka på happyride om där finns några begagnade lättare hjul....
Prylsport??? Näe, absolut nödvändiga prylar - särskilt lättare hjul :)

Nyss (5 minuter sedan) beställdes ny cykelhjälm o nya pedaler. Samt har börjat snoka på happyride om där finns några begagnade lättare hjul....
Prylsport??? Näe, absolut nödvändiga prylar - särskilt lättare hjul :)

När jag började jobba med cyklar för ~30 år sedan hade vi två killar på firman som hade likadana (riktigt bra) cyklar i grunden som tävlade om vems som var lättast.
Kravet var att dom fortfarande skulle vara lagliga med reflexer och plinga (vilket dom redan hade rensat bort)
Dom skaffade en brevvåg att väga saker på, lättborrade reflexhållare av plast tills dom gick av en gång i veckan och bytte ut alla skruvar till kortaste möjliga/ filade ner ytterligare.

Det var till hälften på skoj och för att driva med branchen och till hälften allvar.
Dom la tredubbelt så mycket på hjul som var lättare än orginal (som redan var lätta)
inklusive lättviktsdäck och slang.
Efteråt var dom överens, var det någonstans man skulle bränna pengar för att lätta så var det hjulen.
Så långt efter tävlingen var slut så beställde dom nya hjul till alla cyklar dom tog ut.

PS, hobbyaffärer har plastskruvar att hålla vingarna på RC flygplan med, dom är lättare än titan... Speciellt om man kortar dom maximalt och borrar ett hål rakt igenom....
Då är det lätt att peta ut resterna NÄR dom går av också...

Jag har undrat varför jag ska bry mig om vad Joe Rogan säger och äntligen har jag fått en förklaring...

Han lyfter en hel del frågor som andra inte vågar ta upp så jag tycker att han fyller en funktion även om jag kanske oftare tycker han har fel än rätt eller har en felaktig aproach.
En annan bra sak är att han aldrig är rädd för att byta åsikt och acceptera att han hade fel. En egenskap av ödmjukhet som inte många har idag och kanske den största anledningen till hans framgång.
Man måste vara ödmjuk för att kunna lära sig mer.

- det blir samma erfarenhet här

Jo, det är nog klokt av UCI att ha en minimivikt för cyklarna, annars skulle vi få se katastrofala olyckor med ramar som mer eller mindre exploderar.
Men även med den vikten (6.8kg) så försöker man ju snåla in extremt på hjulen till exempel och sätter hellre en vikt på ramen om man hamnar för lågt

Jo, det är nog klokt av UCI att ha en minimivikt för cyklarna, annars skulle vi få se katastrofala olyckor med ramar som mer eller mindre exploderar.
Men även med den vikten (6.8kg) så försöker man ju snåla in extremt på hjulen till exempel och sätter hellre en vikt på ramen om man hamnar för lågt
Jo, hjulen vill man alltid ha så lätta som möjligt. Stor skillnad när jag bytte från standardfälgar till aero/kolfiber för 20 år sedan - mycket lättare att accelerera.

Jo, hjulen vill man alltid ha så lätta som möjligt. Stor skillnad när jag bytte från standardfälgar till aero/kolfiber för 20 år sedan - mycket lättare att accelerera.

Jo, jag har cyklat lite cyklar med extremlätta hjul, och det är underbart, men jag har aldrig riktigt haft intresset själv, jag har kommit över lätta standardhjul när andra har bytt till ännu lättare och nöjt mig med det.

Tubdäck har jag aldrig gett mig in på, det är lätt att fastna i klister-träsket har jag hört...

Plockade för en vecka sedan fram min gamla Colnagoracer som jag byggde innan sekelskiftet.
Insåg att utväxlingen var för hög (på låga växlar) för att jag skall orka med backarna hemikring.
Tänkte mig att byta kassett till en med fler tänder.
Går inte.....
Bakväxeln sväljer inte större diametrar.
Har nio drev bak
Går inte att para ihop befintligt baknav med tillgängliga kassetter (med större drev)
Skall det lösas så blir det egentligen nytt nav bak (nytt hjul om jag inte vill ekra om) + ny kassett + ny bakväxel + nytt vevparti (nya framdrev) + ny kedja...:(

Idag har jag beställt en ny cykel........:)
För mindre klinga, från 42(?) till 39 går inte längre få tag i till såna museipryttlar?

Åas är alla ursäkter att köpa ny cykel bra ursäkter, se Velominati regel #12

För mindre klinga, från 42(?) till 39 går inte längre få tag i till såna museipryttlar?

Åas är alla ursäkter att köpa ny cykel bra ursäkter, se Velominati regel #12
Flera grejer som samverkar vad jag fått förklarat o kunnat läsa mig till - bakre växel klarar vare sig stora variationer att ta upp kedjeslack och kan inte heller rymma större bakre drev. Fram borde jag gå ner till 35 o det kräver nytt vevparti (om det skulle finnas med fyrkant)
Sedan vill man inte sätta på pendlarprylar på en f.d. fin racehoj o Ultegra/Dura-ace har gått vidare till helt nya lösningar

Flera grejer som samverkar vad jag fått förklarat o kunnat läsa mig till - bakre växel klarar vare sig stora variationer att ta upp kedjeslack och kan inte heller rymma större bakre drev. Fram borde jag gå ner till 35 o det kräver nytt vevparti (om det skulle finnas med fyrkant)
Sedan vill man inte sätta på pendlarprylar på en f.d. fin racehoj o Ultegra/Dura-ace har gått vidare till helt nya lösningar

Jag byggde mig en pendlarhoj med STX-RC special edition (rökfärgat crome).
Klart snygg komponentgrupp som kom någon gång på 90 talet.
Nackdelen var att det fanns tamejf-n inga delar att få tag på sedan när det började bli utnött eller jag ville uppgradera.

Framklingorna var gjorda av Shimanos berömda aluminium av mjukosthårdhet och hade en ovanlig bultcirkel så till slut fick jag ge upp och montera tråkiga svarta komponenter på cykeln istället (LX/XT), då fanns det piratklingor att köpa i olika storlekar sen.

Jag har aldrig haft någon superkondis, men hade då rätt bra benstyrka och tyngd så 175mm vevar och stora framklingor passade mig som seg-trampade

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026