Vad fick dig att le idag?

Sagt upp mig från jobbet. På dagen.

Nu blir det Tegel Enterprise på heltid. Stort steg att ta även om jag drivit firman parallellt med löneslaveri i sex år. Hoppas och tror att det kommer går bra. Annars får jag börja köra taxi. ?
Lycka till :tummenupp

Exakt, 3D-printing. Jag jobbar med stora industrimaskiner. Jobbar både plast och metall men plastmarknaden är större.
Intressant, såg ett tv-reportage där man 3d-printade fartygsreservdelar mha en styrd TIG-svets, samt även 3d-printning av betonghus (som en stor j-kla tandkrämstub med betong).
Metallprintning i mindre skala skulle vara användbart vid renovering av veteranhojar o dyl. men det krävs efterbehandling i form av maskinbearbetning vad jag vet. Kompisen jobbade med att utveckla delar av Höganäs utrustningoch de provdetaljer han visade hade ung. som en glasblästrad yta, dvs lite sträv

Intressant, såg ett tv-reportage där man 3d-printade fartygsreservdelar mha en styrd TIG-svets, samt även 3d-printning av betonghus (som en stor j-kla tandkrämstub med betong).
Metallprintning i mindre skala skulle vara användbart vid renovering av veteranhojar o dyl. men det krävs efterbehandling i form av maskinbearbetning vad jag vet. Kompisen jobbade med att utveckla delar av Höganäs utrustningoch de provdetaljer han visade hade ung. som en glasblästrad yta, dvs lite sträv
Blir ofta dyrt med metall. Dyr maskin, dyrt pulver och mycket efterbehandling. Fungerar bra för komplexa geometrier.

Koningsegg skriver ju ut färdiga metall delar som inte går att ta fram i fleraxliga cnc maskiner.

Jag såg någon som skrev ut ett jäkligt komplicerat turbogrenrör i Inconel....

Det öppnar möjligheter för dom som har tillgång till utrustningen.

(och ja, dom datorstyrda limpistolerna tillverkar i princip inte användbara delar, men det är ändå fränt att se på, så länge dom gör något annat än dom där jävla båtarna)

Jag såg någon som skrev ut ett jäkligt komplicerat turbogrenrör i Inconel....

Det öppnar möjligheter för dom som har tillgång till utrustningen.

(och ja, dom datorstyrda limpistolerna tillverkar i princip inte användbara delar, men det är ändå fränt att se på, så länge dom gör något annat än dom där jävla båtarna)
Har kunder som printar inconel. Har dock svårt att se någon skalbarhet om man gör grenrör. Dels kostar det multum och dels tar det snuskigt lång tid I maskinen.

Har kunder som printar inconel. Har dock svårt att se någon skalbarhet om man gör grenrör. Dels kostar det multum och dels tar det snuskigt lång tid I maskinen.

Ja, det var ju så klart ett oneoff till en installation som var jäkligt trång.

Näe, serietillverkning i königsegggegegeeges skala möjligtvis men inte till Opel Astra....

Kan man beställa en Benchy i Inconel?

Ja, det var ju så klart ett oneoff till en installation som var jäkligt trång.

Näe, serietillverkning i königsegggegegeeges skala möjligtvis men inte till Opel Astra....

Kan man beställa en Benchy i Inconel?
Benchy är för limpistolerna. Faktiskt riktigt smart utformad med många testpunkter när man laborerar med nya material/setup eller för funktionskontroll.

Du kan såklart göra en benchy i inconel men den går lös på några lax.

Sagt upp mig från jobbet. På dagen.

Nu blir det Tegel Enterprise på heltid. Stort steg att ta även om jag drivit firman parallellt med löneslaveri i sex år. Hoppas och tror att det kommer går bra. Annars får jag börja köra taxi. ?
Grattis.

images

Andra gången, sedan man har startat och tagit på sig allt igen och man kommer ihåg att man inte har låst upp skivbromslåset blir man lite irriterad.....
...och nyckeln till låset sitter i nyckelringen med tändningsnyckeln, så man måste stänga av hojen och plocka ur nyckeln för att kunna låsa upp låset..

Back