Vad fick dig att le idag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sagt upp mig från jobbet. På dagen.

Nu blir det Tegel Enterprise på heltid. Stort steg att ta även om jag drivit firman parallellt med löneslaveri i sex år. Hoppas och tror att det kommer går bra. Annars får jag börja köra taxi. ?
Lycka till :tummenupp
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Exakt, 3D-printing. Jag jobbar med stora industrimaskiner. Jobbar både plast och metall men plastmarknaden är större.
Intressant, såg ett tv-reportage där man 3d-printade fartygsreservdelar mha en styrd TIG-svets, samt även 3d-printning av betonghus (som en stor j-kla tandkrämstub med betong).
Metallprintning i mindre skala skulle vara användbart vid renovering av veteranhojar o dyl. men det krävs efterbehandling i form av maskinbearbetning vad jag vet. Kompisen jobbade med att utveckla delar av Höganäs utrustningoch de provdetaljer han visade hade ung. som en glasblästrad yta, dvs lite sträv
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Intressant, såg ett tv-reportage där man 3d-printade fartygsreservdelar mha en styrd TIG-svets, samt även 3d-printning av betonghus (som en stor j-kla tandkrämstub med betong).
Metallprintning i mindre skala skulle vara användbart vid renovering av veteranhojar o dyl. men det krävs efterbehandling i form av maskinbearbetning vad jag vet. Kompisen jobbade med att utveckla delar av Höganäs utrustningoch de provdetaljer han visade hade ung. som en glasblästrad yta, dvs lite sträv
Blir ofta dyrt med metall. Dyr maskin, dyrt pulver och mycket efterbehandling. Fungerar bra för komplexa geometrier.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Intressant, såg ett tv-reportage där man 3d-printade fartygsreservdelar mha en styrd TIG-svets, samt även 3d-printning av betonghus (som en stor j-kla tandkrämstub med betong).
Metallprintning i mindre skala skulle vara användbart vid renovering av veteranhojar o dyl. men det krävs efterbehandling i form av maskinbearbetning vad jag vet. Kompisen jobbade med att utveckla delar av Höganäs utrustningoch de provdetaljer han visade hade ung. som en glasblästrad yta, dvs lite sträv
Koningsegg skriver ju ut färdiga metall delar som inte går att ta fram i fleraxliga cnc maskiner.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg någon som skrev ut ett jäkligt komplicerat turbogrenrör i Inconel....

Det öppnar möjligheter för dom som har tillgång till utrustningen.

(och ja, dom datorstyrda limpistolerna tillverkar i princip inte användbara delar, men det är ändå fränt att se på, så länge dom gör något annat än dom där jävla båtarna)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag såg någon som skrev ut ett jäkligt komplicerat turbogrenrör i Inconel....

Det öppnar möjligheter för dom som har tillgång till utrustningen.

(och ja, dom datorstyrda limpistolerna tillverkar i princip inte användbara delar, men det är ändå fränt att se på, så länge dom gör något annat än dom där jävla båtarna)
Har kunder som printar inconel. Har dock svårt att se någon skalbarhet om man gör grenrör. Dels kostar det multum och dels tar det snuskigt lång tid I maskinen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har kunder som printar inconel. Har dock svårt att se någon skalbarhet om man gör grenrör. Dels kostar det multum och dels tar det snuskigt lång tid I maskinen.

Ja, det var ju så klart ett oneoff till en installation som var jäkligt trång.

Näe, serietillverkning i königsegggegegeeges skala möjligtvis men inte till Opel Astra....

Kan man beställa en Benchy i Inconel?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, det var ju så klart ett oneoff till en installation som var jäkligt trång.

Näe, serietillverkning i königsegggegegeeges skala möjligtvis men inte till Opel Astra....

Kan man beställa en Benchy i Inconel?
Benchy är för limpistolerna. Faktiskt riktigt smart utformad med många testpunkter när man laborerar med nya material/setup eller för funktionskontroll.

Du kan såklart göra en benchy i inconel men den går lös på några lax.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sagt upp mig från jobbet. På dagen.

Nu blir det Tegel Enterprise på heltid. Stort steg att ta även om jag drivit firman parallellt med löneslaveri i sex år. Hoppas och tror att det kommer går bra. Annars får jag börja köra taxi. ?
Grattis.

images
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Andra gången, sedan man har startat och tagit på sig allt igen och man kommer ihåg att man inte har låst upp skivbromslåset blir man lite irriterad.....
...och nyckeln till låset sitter i nyckelringen med tändningsnyckeln, så man måste stänga av hojen och plocka ur nyckeln för att kunna låsa upp låset..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top