Vad fick dig att le idag?

Jo, det kan jag förstå. Har jag ekonomin till det så lämnar jag helst också bort krångliga jobb. Inte nog med att det är jobbigt/tråkigt, risken är ju att man gör fel och sen får man pröjsa för att någon ska rätta till skiten ändå... Men skillnaden är ju att även om ett jobb är krpngligt/tråkigt så kan det ju faktiskt gå att utföra själv på en personbil, medan samma jobb ofta är smått omöjligt att utföra själv på en lastbil enbart på grund av delarnas dimensioner. Lycka till med att ens skifta hjul utan en dedikerad hjullyft som får skiten på plats på axeln liksom :hihi
Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp
 
Jag jobbade på lastbilsverkstad på 80 talet, vi hade lyftgafflar till hjulen, men alla använde hyttspaken istället för att få och hämta en lyftgaffel.

Samma sak med bromstrummelyftar och fjäderstockslyftar, dom skulle parkeras i en speciell del av verkstaden, och ingen gick och hämtade dom utan alla slet med kroppen istället.
 
Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp
Visst går det, men vid det här laget har jag oräkneliga dagliga arbetsskaderelaterade krämpor som ingen tackat mig för ännu. Vill helst inte ådra mig ännu fler. Visst kan många problem lösas med improvisation eller genom att man tar i för kung och fostervatten, men vetefan om det är värt en trasig rygg, dåliga knän, trasiga axlar etc för resten av livet... Jag är dum nog i mitt hobbyutövande och skadar mig titt som tätt, men det gör jag ju iallafall på frivillig basis. Att riskera att skada sig i tjänsten är bara dumt, för du får varken tack eller mer betalt för det.
 
Jag jobbade på lastbilsverkstad på 80 talet, vi hade lyftgafflar till hjulen, men alla använde hyttspaken istället för att få och hämta en lyftgaffel.

Samma sak med bromstrummelyftar och fjäderstockslyftar, dom skulle parkeras i en speciell del av verkstaden, och ingen gick och hämtade dom utan alla slet med kroppen istället.
Delar din erfarenhet, och varför? Får man något tack för det när man står där och försöker göra anspråk på arbetsplatsens skadeförsäkring tro? Nä, du får mest troligt höra att du varit korkad och blir sedermera nekad ersättning för att erfordliga hjälpmedel fanns på plats men inte användes. Kanske med all rätt, för varför slita ut kroppen när man kan slita ut verktygen istället? Lat man dör långsamt.
 
Arg jävel:

20221126-145710.jpg


20221126-145715.jpg
 
Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp
Däck eller hjul?
Däck är ju inte så vanligt att man slåss med själv, hjul är ju rätt lätt men sjukt tråkigt att byta.
 
Ser trevligt ut. Kan farbror blå eller besiktning har synpunkter? Finns väl regler om max utstick, men ingen kanske bryr sig när däcken väl är sålda?
Hittade detta.
Tror jag ligger en bit över 2 mm. Får hoppas jag slipper flygande besiktning tills de slitits ner något.
 

Bifogat

  • Screenshot_20221130-090057.jpg
    Screenshot_20221130-090057.jpg
    328.7 KB · Visningar: 22
Hittade detta.
Tror jag ligger en bit över 2 mm. Får hoppas jag slipper flygande besiktning tills de slitits ner något.
Ingen fara, förmodligen så sitter de inte riktigt fast så de kommer att lossna när du har kört ca 100 mil.
Förläng livslängden med att inte styra när du står still, ha lite rull på hjulen när du vrider på ratten. Fickparkering dödar flest dubbdäck, +150km/h så brukar det också lossna många dubb.

Läste nyss om ett dubbdäck från Kina som hade för många dubb och långt utstick, Teknikens Värld som testar v-däck har artikeln.
 
+150km/h så brukar det också lossna många dubb.
Nu mindes jag plötsligt ljudet från dubbarna som slog i hjulhusen på min Amazon vid toppfartstest. Vet inte hur fort den gick, den ökade 1000 rpm efter att det var "mätarn ut".
Avdelningen "saker jag inte skulle prova idag"...
 
Nu mindes jag plötsligt ljudet från dubbarna som slog i hjulhusen på min Amazon vid toppfartstest. Vet inte hur fort den gick, den ökade 1000 rpm efter att det var "mätarn ut".
Avdelningen "saker jag inte skulle prova idag"...
Min gick inte fortare än 180 (enligt dess egen mätare) och jag körde så vintern 1982-83 skulle jag tro.
 
När jag jobbade på däckverkstad i början på 90 talet så dubbade jag upp ett par 165x15 däck till min SAAB 900 (orginal 185/65x15) med "lätt lastbils dubb" som fanns kvar i en låda.

Jag limdubbade dock enligt dåtida rally-recept (Loctite Black Magic) så dom dubbarna satt kvar trots rejält utstick och hög dubbvikt.

Dom bästa däck jag har haft, dom vandrade inte på vägen som rallydubbade däck gör, ett enormt bett på is, men det bästa kanske ändå var att jag kunde ligga på 110 och köra slalom i moddsträngen.

Det är ren idioti med breda däck på vintern.
Det visste man förr, men den kunskapen har helt försvunnit
 
Min ex svärmor tog hand om familjens pengar och gav typ veckopeng åt svärfar. Verkar vara vanligt i Asien vad jag hört och vissa asiatiska kvinnor tar med sig seden till Sverige i de fall de träffar en lat och godtrogen man som inte gillar att räkna. Vilket inte alltid slutar lyckligt...
I Göteborg för sådär 100 år sedan.
ADA: Jag kontrollerar familjens ekonomi. Varje månad lämnar Osborn lönekuvertet till mig och han får får 2 kr till öl med gubbarna.
BEDA: Du vet tydligen inte om att Osborn har veckolön på varvet ?
 
I Göteborg för sådär 100 år sedan.
ADA: Jag kontrollerar familjens ekonomi. Varje månad lämnar Osborn lönekuvertet till mig och han får får 2 kr till öl med gubbarna.
BEDA: Du vet tydligen inte om att Osborn har veckolön på varvet ?

Jag misstänker att ex svärfar har nåt liknande trick för han verkar alltid ha en slant över till vin kvinnor och spel.
 
Nu mindes jag plötsligt ljudet från dubbarna som slog i hjulhusen på min Amazon vid toppfartstest. Vet inte hur fort den gick, den ökade 1000 rpm efter att det var "mätarn ut".
Avdelningen "saker jag inte skulle prova idag"...
På 90´talet när man flög runt hela Sverige och hade hyrbil så var favoriten en liten pigg Suzuki, vintertid så återlämnades fräscha dubbdäck i dubbfritt utförande........ Kul leksak :)
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top