Vad fick dig att le idag?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jo, det kan jag förstå. Har jag ekonomin till det så lämnar jag helst också bort krångliga jobb. Inte nog med att det är jobbigt/tråkigt, risken är ju att man gör fel och sen får man pröjsa för att någon ska rätta till skiten ändå... Men skillnaden är ju att även om ett jobb är krpngligt/tråkigt så kan det ju faktiskt gå att utföra själv på en personbil, medan samma jobb ofta är smått omöjligt att utföra själv på en lastbil enbart på grund av delarnas dimensioner. Lycka till med att ens skifta hjul utan en dedikerad hjullyft som får skiten på plats på axeln liksom :hihi
Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag jobbade på lastbilsverkstad på 80 talet, vi hade lyftgafflar till hjulen, men alla använde hyttspaken istället för att få och hämta en lyftgaffel.

Samma sak med bromstrummelyftar och fjäderstockslyftar, dom skulle parkeras i en speciell del av verkstaden, och ingen gick och hämtade dom utan alla slet med kroppen istället.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp
Visst går det, men vid det här laget har jag oräkneliga dagliga arbetsskaderelaterade krämpor som ingen tackat mig för ännu. Vill helst inte ådra mig ännu fler. Visst kan många problem lösas med improvisation eller genom att man tar i för kung och fostervatten, men vetefan om det är värt en trasig rygg, dåliga knän, trasiga axlar etc för resten av livet... Jag är dum nog i mitt hobbyutövande och skadar mig titt som tätt, men det gör jag ju iallafall på frivillig basis. Att riskera att skada sig i tjänsten är bara dumt, för du får varken tack eller mer betalt för det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag jobbade på lastbilsverkstad på 80 talet, vi hade lyftgafflar till hjulen, men alla använde hyttspaken istället för att få och hämta en lyftgaffel.

Samma sak med bromstrummelyftar och fjäderstockslyftar, dom skulle parkeras i en speciell del av verkstaden, och ingen gick och hämtade dom utan alla slet med kroppen istället.
Delar din erfarenhet, och varför? Får man något tack för det när man står där och försöker göra anspråk på arbetsplatsens skadeförsäkring tro? Nä, du får mest troligt höra att du varit korkad och blir sedermera nekad ersättning för att erfordliga hjälpmedel fanns på plats men inte användes. Kanske med all rätt, för varför slita ut kroppen när man kan slita ut verktygen istället? Lat man dör långsamt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Arg jävel:

20221126-145710.jpg


20221126-145715.jpg
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp
Däck eller hjul?
Däck är ju inte så vanligt att man slåss med själv, hjul är ju rätt lätt men sjukt tråkigt att byta.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ser trevligt ut. Kan farbror blå eller besiktning har synpunkter? Finns väl regler om max utstick, men ingen kanske bryr sig när däcken väl är sålda?
Hittade detta.
Tror jag ligger en bit över 2 mm. Får hoppas jag slipper flygande besiktning tills de slitits ner något.
 

Bifogat

  • Screenshot_20221130-090057.jpg
    Screenshot_20221130-090057.jpg
    328.7 KB · Visningar: 22

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hittade detta.
Tror jag ligger en bit över 2 mm. Får hoppas jag slipper flygande besiktning tills de slitits ner något.
Ingen fara, förmodligen så sitter de inte riktigt fast så de kommer att lossna när du har kört ca 100 mil.
Förläng livslängden med att inte styra när du står still, ha lite rull på hjulen när du vrider på ratten. Fickparkering dödar flest dubbdäck, +150km/h så brukar det också lossna många dubb.

Läste nyss om ett dubbdäck från Kina som hade för många dubb och långt utstick, Teknikens Värld som testar v-däck har artikeln.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
+150km/h så brukar det också lossna många dubb.
Nu mindes jag plötsligt ljudet från dubbarna som slog i hjulhusen på min Amazon vid toppfartstest. Vet inte hur fort den gick, den ökade 1000 rpm efter att det var "mätarn ut".
Avdelningen "saker jag inte skulle prova idag"...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nu mindes jag plötsligt ljudet från dubbarna som slog i hjulhusen på min Amazon vid toppfartstest. Vet inte hur fort den gick, den ökade 1000 rpm efter att det var "mätarn ut".
Avdelningen "saker jag inte skulle prova idag"...
Min gick inte fortare än 180 (enligt dess egen mätare) och jag körde så vintern 1982-83 skulle jag tro.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag jobbade på däckverkstad i början på 90 talet så dubbade jag upp ett par 165x15 däck till min SAAB 900 (orginal 185/65x15) med "lätt lastbils dubb" som fanns kvar i en låda.

Jag limdubbade dock enligt dåtida rally-recept (Loctite Black Magic) så dom dubbarna satt kvar trots rejält utstick och hög dubbvikt.

Dom bästa däck jag har haft, dom vandrade inte på vägen som rallydubbade däck gör, ett enormt bett på is, men det bästa kanske ändå var att jag kunde ligga på 110 och köra slalom i moddsträngen.

Det är ren idioti med breda däck på vintern.
Det visste man förr, men den kunskapen har helt försvunnit
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min ex svärmor tog hand om familjens pengar och gav typ veckopeng åt svärfar. Verkar vara vanligt i Asien vad jag hört och vissa asiatiska kvinnor tar med sig seden till Sverige i de fall de träffar en lat och godtrogen man som inte gillar att räkna. Vilket inte alltid slutar lyckligt...
I Göteborg för sådär 100 år sedan.
ADA: Jag kontrollerar familjens ekonomi. Varje månad lämnar Osborn lönekuvertet till mig och han får får 2 kr till öl med gubbarna.
BEDA: Du vet tydligen inte om att Osborn har veckolön på varvet ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I Göteborg för sådär 100 år sedan.
ADA: Jag kontrollerar familjens ekonomi. Varje månad lämnar Osborn lönekuvertet till mig och han får får 2 kr till öl med gubbarna.
BEDA: Du vet tydligen inte om att Osborn har veckolön på varvet ?

Jag misstänker att ex svärfar har nåt liknande trick för han verkar alltid ha en slant över till vin kvinnor och spel.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu mindes jag plötsligt ljudet från dubbarna som slog i hjulhusen på min Amazon vid toppfartstest. Vet inte hur fort den gick, den ökade 1000 rpm efter att det var "mätarn ut".
Avdelningen "saker jag inte skulle prova idag"...
På 90´talet när man flög runt hela Sverige och hade hyrbil så var favoriten en liten pigg Suzuki, vintertid så återlämnades fräscha dubbdäck i dubbfritt utförande........ Kul leksak :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top