Vad fick dig att le idag?

Arg jävel:

20221126-145710.jpg

Vad är det för kul steam-punk låda han håller i?
Det är väl inte en riktig Jacob's ladder på lådan hoppas jag, det blir så fel när barn stoppar in fingrarna i en sån...
Fast det skulle onekligen se kul ut...

Vi bytte däck för hand på lastbilen när jag jobbade som kusk.
Jävlar anamma så går det bra. :tummenupp
Däck eller hjul?
Däck är ju inte så vanligt att man slåss med själv, hjul är ju rätt lätt men sjukt tråkigt att byta.

Ser trevligt ut. Kan farbror blå eller besiktning har synpunkter? Finns väl regler om max utstick, men ingen kanske bryr sig när däcken väl är sålda?
Hittade detta.
Tror jag ligger en bit över 2 mm. Får hoppas jag slipper flygande besiktning tills de slitits ner något.

Bifogat

• Screenshot_20221130-090057.jpg
    Screenshot_20221130-090057.jpg
    328.7 KB · Visningar: 22
Hittade detta.
Tror jag ligger en bit över 2 mm. Får hoppas jag slipper flygande besiktning tills de slitits ner något.
Ingen fara, förmodligen så sitter de inte riktigt fast så de kommer att lossna när du har kört ca 100 mil.
Förläng livslängden med att inte styra när du står still, ha lite rull på hjulen när du vrider på ratten. Fickparkering dödar flest dubbdäck, +150km/h så brukar det också lossna många dubb.

Läste nyss om ett dubbdäck från Kina som hade för många dubb och långt utstick, Teknikens Värld som testar v-däck har artikeln.

+150km/h så brukar det också lossna många dubb.
Nu mindes jag plötsligt ljudet från dubbarna som slog i hjulhusen på min Amazon vid toppfartstest. Vet inte hur fort den gick, den ökade 1000 rpm efter att det var "mätarn ut".
Avdelningen "saker jag inte skulle prova idag"...

Nu mindes jag plötsligt ljudet från dubbarna som slog i hjulhusen på min Amazon vid toppfartstest. Vet inte hur fort den gick, den ökade 1000 rpm efter att det var "mätarn ut".
Min gick inte fortare än 180 (enligt dess egen mätare) och jag körde så vintern 1982-83 skulle jag tro.

När jag jobbade på däckverkstad i början på 90 talet så dubbade jag upp ett par 165x15 däck till min SAAB 900 (orginal 185/65x15) med "lätt lastbils dubb" som fanns kvar i en låda.

Jag limdubbade dock enligt dåtida rally-recept (Loctite Black Magic) så dom dubbarna satt kvar trots rejält utstick och hög dubbvikt.

Dom bästa däck jag har haft, dom vandrade inte på vägen som rallydubbade däck gör, ett enormt bett på is, men det bästa kanske ändå var att jag kunde ligga på 110 och köra slalom i moddsträngen.

Det är ren idioti med breda däck på vintern.
Det visste man förr, men den kunskapen har helt försvunnit

Min ex svärmor tog hand om familjens pengar och gav typ veckopeng åt svärfar. Verkar vara vanligt i Asien vad jag hört och vissa asiatiska kvinnor tar med sig seden till Sverige i de fall de träffar en lat och godtrogen man som inte gillar att räkna. Vilket inte alltid slutar lyckligt...
I Göteborg för sådär 100 år sedan.
ADA: Jag kontrollerar familjens ekonomi. Varje månad lämnar Osborn lönekuvertet till mig och han får får 2 kr till öl med gubbarna.
BEDA: Du vet tydligen inte om att Osborn har veckolön på varvet ?

I Göteborg för sådär 100 år sedan.
ADA: Jag kontrollerar familjens ekonomi. Varje månad lämnar Osborn lönekuvertet till mig och han får får 2 kr till öl med gubbarna.
BEDA: Du vet tydligen inte om att Osborn har veckolön på varvet ?

Jag misstänker att ex svärfar har nåt liknande trick för han verkar alltid ha en slant över till vin kvinnor och spel.

På 90´talet när man flög runt hela Sverige och hade hyrbil så var favoriten en liten pigg Suzuki, vintertid så återlämnades fräscha dubbdäck i dubbfritt utförande........ Kul leksak :)

Ingen fara, förmodligen så sitter de inte riktigt fast så de kommer att lossna när du har kört ca 100 mil.
Förläng livslängden med att inte styra när du står still, ha lite rull på hjulen när du vrider på ratten. Fickparkering dödar flest dubbdäck, +150km/h så brukar det också lossna många dubb.

Läste nyss om ett dubbdäck från Kina som hade för många dubb och långt utstick, Teknikens Värld som testar v-däck har artikeln.
Att ratta stillastående bil är ett jävla påfund som folk håller på med. Inte bara däcken som tar stryk.

Det där med dubb som lossnar... Bra inkörda Hakka släpper normalt inte dubb alls (enstaka efter några säsonger), även med många repor över 200. Empiriska test påvisar detta. Jag kör inget annat sedan 15-20 år tillbaka (när Hakka 2 var hett, när nu det var?).

Nja ingenting är gjort för att hålla, framförallt inte vinterdäck. Inte sommardäck heller.

Underhåll av bilskrälle är åt helvete för dyrt, tråkigt och arbetsamt.

~ 2000 mil per år * 100 år = 200 000mil borde vara minimum serviceintervall. Olje/filter och däcksbyte inkluderat.
Jag tänker att om jag köper en 20 år gammal bil och kör i 80 år så är jag död och nya däck är någon annans problem sedan.

Helst ska man inte behöva tanka på den tiden heller.

AI-modellen ChatGPT som nyligen lanserats i betaversion har precis kvalificerat sig som ny medlem på sporthoj.com :rofl

Bifogat

• chatGPT1.png
    chatGPT1.png
    114.1 KB · Visningar: 51
  • chatgpt3.png
    chatgpt3.png
    122.4 KB · Visningar: 50
En till

Bifogat

• Skärmavbild 2022-12-03 kl. 21.49.33.png
    Skärmavbild 2022-12-03 kl. 21.49.33.png
    84.3 KB · Visningar: 28