Vad fick dig att le idag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På vilket sätt är lagen flexibel? Om sommardäcken är med för sommardäck tillräckliga mönsterdjup är det väl inte enligt vinterdäckslagen olagligt att använda dem den 21 november oavsett väglag?
Att det däremot är väldigt olämpligt att ge sig ut på vägarna idag med sommardäck kan vi nog alla vara överräns om?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Det har jag väl inte sagt heller?

Jag sa att lagen är lika flexibel som våra myndigheter, dvs inte alls.

Det är fullt tillåtet att köra med sommardäck med 1.6 mm mönsterdjup i Kiruna ytterligare några dagar
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det har jag väl inte sagt heller?

Jag sa att lagen är lika flexibel som våra myndigheter, dvs inte alls.

Det är fullt tillåtet att köra med sommardäck med 1.6 mm mönsterdjup i Kiruna ytterligare några dagar
Ja, och flexibla lagar är väl inget att eftersträva?
Flexibiliteten ligger i definitionen på vinterväglag.
Oavsett, idag kan man, helt lagligt köra runt med lagliga sommarhjul.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har moderna sommardäck blivit sämre på vinterväglag än de som fanns på 60-70-talet? Kanske var de närmare åretruntdäck då.
Är bilarna sämre idag?
Är folk sämre bilförare?
Är vi upplysta om att allt är dödsfarligt nu?
Ja fler dog i trafiken förr.

Bakhjulsdrift, sandsäckar i bagageutrymmet och låsbara bromsar...
Cortina, Taunus, Rekord, Amazon, Mercedes, Valiant mfl

Sen fanns ju inte internet. Allmogens åsikter ventilerades på olika insändarsidor. Några få besvarades.

Det gick det med. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att det är väldigt olämpligt att köra med sommardäck just idag är väl alla överäns om men olagligt är det väl ändå inte?
Kalendern, i alla fall min visar fortfarande november...


Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Nu stannade jag ju inte och hörde mig för vad de stoppat bilen för, men det var en typisk grå liten felhjulsdriven snigelätarbil med en blond kvinna som förare, så vet inte riktigt vad de kan ha stannat fröken för.
Vårdslöshet i trafiken kanske? Vilket jag ivf tycker att köra på sommarhjul i 1-2 dm snö borde falla under. Men det är ju bara jag. :hihi
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När jag bodde i Tyskland hade de inte lag på vinterdäck.
Men försäkringsbolagen var stenhårda, blev du inblandad i en olycka och det var halt så hade du inte gjort allt du kunnat för att undvika olyckan om du stod på sommardäck, och du fick inte en euro i ersättning.
Tidningar o nyheter brukade dra upp några fall i början på varje vinter så kom vinterdäcken på rätt fort, eller bilen ställdes av.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vårdslöshet i trafiken kanske? Vilket jag ivf tycker att köra på sommarhjul i 1-2 dm snö borde falla under. Men det är ju bara jag. :hihi
Böjd att hålla med dig där.

Juridik är en bedömningssport och sen finns det ju något som heter likgiltighetsuppsåt. Så visst kan det finnas möjlighet att bötfälla/ge strafföreläggande på plats.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Böjd att hålla med dig där.

Juridik är en bedömningssport och sen finns det ju något som heter likgiltighetsuppsåt. Så visst kan det finnas möjlighet att bötfälla/ge strafföreläggande på plats.
Om du med sommardäck orsakar olycka i snö innan vinderdäckslagen träder i kraft så kan du bli åtalad för vårdslöshet i trafik. Det sa en snut på radion imorse.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om du med sommardäck orsakar olycka i snö innan vinderdäckslagen träder i kraft så kan du bli åtalad för vårdslöshet i trafik. Det sa en snut på radion imorse.
Japp och en annan Polis sade nåt liknande på FB härom dagen. Kontentan blir att tom 30 nov får man köra med sommardäck så länge man inte orsakar en olycka pga av det. Att jag själv körde med sommardäck året runt 1987-2000 är en annan historia :fyllisar
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Skånsk tidning fångar "snökaoset" så ni i norr kan se hur otroligt svårt vi har det :rofl
(varje gång det kommer en snöflinga postar folk i byns facebook grupp att vägarna nu är okörbara)

View attachment 478762
Också i Skåne på samma dag. (Söndag morgon 20/11). Även lilla Skåne har olika klimat på olika ställe. Skitväder, och det kommer att vara borta om några dagar, så det är inte lönt att skaffa sig en snöskoter heller. Men köra bil är inga problem, Subarun rullar på fint.

1669110545244.png
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Också i Skåne på samma dag. (Söndag morgon 20/11). Även lilla Skåne har olika klimat på olika ställe. Skitväder, och det kommer att vara borta om några dagar, så det är inte lönt att skaffa sig en snöskoter heller. Men köra bil är inga problem, Subarun rullar på fint.

View attachment 478784
Jo jag hade också mer snö än bilderna visar och bor bara några mil inåt landet från Malmö, som ju är varmare pga att det ligger vid vatten

Tyckte bara det var så fånigt att skriva att man ska ut och pulsa i snön och sedan visa bilder där den ena visade någon millimeter på trottoaren men inte på vägbanan, den andra en park med på sin höjd en centimeter snö. Kan såklart vara någon form av ironi, men jag betvivlar det.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jo jag hade också mer snö än bilderna visar och bor bara några mil inåt landet från Malmö, som ju är varmare pga att det ligger vid vatten

Tyckte bara det var så fånigt att skriva att man ska ut och pulsa i snön och sedan visa bilder där den ena visade någon millimeter på trottoaren men inte på vägbanan, den andra en park med på sin höjd en centimeter snö. Kan såklart vara någon form av ironi, men jag betvivlar det.
Jag bor i Degeberga, 25cm snö i söndags. På höjden alltså. :krama Bortskänkes om någon vill komma och hämta!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Behövde några montageskruv o svängde förbi det relativt nybyggda köpkvarteret på vägen hem. Ni vet ett såntdär virrvarv till trafiklösning runt ett antal dragplåster till affärer och kanske lite på gränsen till antal parkeringsplatser vid köpsäsong som det nu barkas åt.

Någon måste ha tänkt ungefär; H E L V E T E var gör vi av snön!?

..nu när det ramlat ner en del på kort tid. Ont om biytor m.a.o..

Ca 20 p-rutor hade man fyllt med 3 meter snö eller hur höga snöhögarna nu är mitt på parkeringen. Få vill väl stå bredvid något rasbenäget så fler rutor kanske ej gick att sälja in där.

Intressant spektakel att följa om det kommer lika mycket till eller om det töar snabbt för den delen och bottenpluggen inte är tillräckligt stor. Naturligtvis går snö att frakta bort, förmodligen dyrt men eftersom det nu inte skett några dagar efter snön fallit så verkar ju inte det vara plan A.

Behövde 6st skruv btw, såldes i paket om 250st...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Naturligtvis går snö att frakta bort, förmodligen dyrt men eftersom det nu inte skett några dagar efter snön fallit så verkar ju inte det vara plan A.

Här i stan tror jag vi har 6 st snötippar, men några av dom är små och blir fulla rätt tidigt, så ifjol kördes all snö från ena sidan tvärs igenom stadskärnan och lades på andra sidan.

Problemet nu är att dom ibland inte hinner smälta på hela sommaren, trots att dom har folk som rör om i skiten 8 timmar om dagen med grävmaskin...

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här i stan tror jag vi har 6 st snötippar, men några av dom är små och blir fulla rätt tidigt, så ifjol kördes all snö från ena sidan tvärs igenom stadskärnan och lades på andra sidan.

Problemet nu är att dom ibland inte hinner smälta på hela sommaren, trots att dom har folk som rör om i skiten 8 timmar om dagen med grävmaskin...


Miljövänligt... :näsblod
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Japp, dom fick tillstånd att dumpa snö i älven, men nyttjade det inte då det var rätt hårda krav på det, så det blev lastbilskaravan istället.
Gör dom inte fjärrkyla nånstans där , skyfflar över masss spån o tar kyla under hela sommarn.

Kanske va i Sundsvall o inte hos er fähundar i Ume
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top