Vad fan har hänt med Honda?

När jag får råd kommer jag nog att byta min 954:a mot en sådan här. Fantastiskt snygg tycker jag och säkert bra i övrigt också. Det är för mig mycket viktigare jämfört med underlägsenhet i effekt mot de fulaste.
honda-cbr-1000-rr-sp.jpg
 
Föredrar den i svart iof, men av alla literhojjar är Fireblade från 2008 o senare snyggast!!
Ja orginalet -92 och 2003 är i samma klass.
 
Jag håller med lite om det här med honda de senaste åren.

En sak jag kan rekomendera är att googla Honda concept motorcycles 2015 tex och sedan göra det på övriga japanska tillverkare. Då får man lite översikt hur vidare de ligger på latsidan motsvarande de andra.

Ända riktigt roliga honda Har just nu i en fräck Roadster.
 
Jag tror inte att någon här skriver att Honda är ett värdelöst företag. Bara att de inte gör hojar som får det att vattnas i munnen för oss i västvärlden i dagsläget och särskilt då för oss som surfar på sporthoj.com och gillar sporthojar eller iallafall sportigare hojar. Det är helt oväsentligt för mig personligen vad och hur mycket ett företag säljer i Asien, förutom som en form av garanti att det är ett seriöst företag men många nöjda ägare.

PS. Jag har själv ägt en VTR, CBR600RR -07 och en Fireblade -08. Hade jag köpt en helt ny hoj idag så hade det inte blivit en Honda. Utan nya R1.

Fast nu skrev jag ju inte nått om att företaget var värdelöst...

Har man antalet hästkrafter som viktigaste prioritering så kan jag förstå att man kan bli missnöjd.
Personligen så tycker jag att det är helheten som är det väsentliga.

Som exempel så såg jag ett test i Motorrad i somras, trots att cb1000r har en gammal design och kraftmässigt underlägsen konkurrenterna så placerades den bättre än z1000. Med sporthoj logik så borde z1000 varit betydligt bättre eftersom den har ju ungefär 25 hästar mer...

Men vill heller inte påstå att Honda är bäst för det är den inte...
 
Som exempel så såg jag ett test i Motorrad i somras, trots att cb1000r har en gammal design och kraftmässigt underlägsen konkurrenterna så placerades den bättre än z1000. Med sporthoj logik så borde z1000 varit betydligt bättre eftersom den har ju ungefär 25 hästar mer...

Men både CB1000 och Z1000 är ju gunghästar och inte sporthojar...
 
Hästkrafter och hastighetsmätare brukar sällan stämma på sporthojar.
Ju fortare man kör desto mer fel på mätaren. :fakta

Man skall inte tro på allt man läser, glöm inte bort att journalisterna är köpta av branschen :dummer
 
Jag tror inte att någon här skriver att Honda är ett värdelöst företag. Bara att de inte gör hojar som får det att vattnas i munnen för oss i västvärlden i dagsläget och särskilt då för oss som surfar på sporthoj.com och gillar sporthojar eller iallafall sportigare hojar. Det är helt oväsentligt för mig personligen vad och hur mycket ett företag säljer i Asien, förutom som en form av garanti att det är ett seriöst företag men många nöjda ägare.

PS. Jag har själv ägt en VTR, CBR600RR -07 och en Fireblade -08. Hade jag köpt en helt ny hoj idag så hade det inte blivit en Honda. Utan nya R1.

Jag svarade på den som citerade mitt inlägg, var bara ett tydliggörande...

Så du är talesman för alla hojåkare i västvärlden och även sporthoj, intressant.
Men jag tror faktiskt att det är många som inte håller med dig, det finns faktiskt fler kriterier än bara motorstyrka, i min värld är det helheten som är det som är mest relevant, inte nån enskild specifikation.

Jag tog ju ett exempel i mitt förra inlägg som jag skrev för några veckor sen..

Det handlade om ett mctest i motorrad som jag läste i somras, då kom CB1000R före Z1000 trots att den sistnämnda borde enligt gällande "sporthoj logik" vunnit ganska så enkelt eftersom den har 25 hästar mer.
Det som även talade emot Hondan är ju att den börjar bli rätt så föråldrad med tanke att det inte har hänt nått sen den kom 2008, medans Kawan fick en rejäl uppdatering 2011, trots det räckte inte Kawan ända fram...

- - - Updated - - -

Men både CB1000 och Z1000 är ju gunghästar och inte sporthojar...

Vad har det för relevans när vi diskuterar Honda generellt?
 
Jag svarade på den som citerade mitt inlägg, var bara ett tydliggörande...

Så du är talesman för alla hojåkare i västvärlden och även sporthoj, intressant.
Men jag tror faktiskt att det är många som inte håller med dig, det finns faktiskt fler kriterier än bara motorstyrka, i min värld är det helheten som är det som är mest relevant, inte nån enskild specifikation.

Jag tog ju ett exempel i mitt förra inlägg som jag skrev för några veckor sen..

Det handlade om ett mctest i motorrad som jag läste i somras, då kom CB1000R före Z1000 trots att den sistnämnda borde enligt gällande "sporthoj logik" vunnit ganska så enkelt eftersom den har 25 hästar mer.
Det som även talade emot Hondan är ju att den börjar bli rätt så föråldrad med tanke att det inte har hänt nått sen den kom 2008, medans Kawan fick en rejäl uppdatering 2011, trots det räckte inte Kawan ända fram...

- - - Updated - - -



Vad har det för relevans när vi diskuterar Honda generellt?

Jag har kört både CB1000R och Z1000, och jag tycker nog faktiskt att Z1000 är en roligare hoj. Men Z1000 största svaghet är den underdimensionerade fjädringen som ger upp när man börjar pressa lite. Z800 är trevligare än Z1000 dessutom, och den har ju inte alls lika mycket hästar. :3freak
Utväxlingen gör ju rätt mycket för hur hästarna upplevs, tillsammans med motorkaraktären.

Själv är jag faktiskt ganska nöjd nånstans runt 140 hästar, känner inget behov av mer, och när jag provkört hojar med mer så väcker det inte något direkt begär heller, det går fortare och det är lättare att lyfta framhjulet men...
Jag vill ha mer bus. :D Snabbsvängt, stadigt chassi med en lite lagom arg motor. :rock
Nu ska jag bara hitta en sån hoj med. :gnissla
 
Jag har kört både CB1000R och Z1000, och jag tycker nog faktiskt att Z1000 är en roligare hoj. Men Z1000 största svaghet är den underdimensionerade fjädringen som ger upp när man börjar pressa lite. Z800 är trevligare än Z1000 dessutom, och den har ju inte alls lika mycket hästar. :3freak
Utväxlingen gör ju rätt mycket för hur hästarna upplevs, tillsammans med motorkaraktären.

Själv är jag faktiskt ganska nöjd nånstans runt 140 hästar, känner inget behov av mer, och när jag provkört hojar med mer så väcker det inte något direkt begär heller, det går fortare och det är lättare att lyfta framhjulet men...
Jag vill ha mer bus. :D Snabbsvängt, stadigt chassi med en lite lagom arg motor. :rock
Nu ska jag bara hitta en sån hoj med. :gnissla

Valfri 600 R-hoj kanske? ;)
 
PS. Jag har själv ägt en VTR, CBR600RR -07 och en Fireblade -08. Hade jag köpt en helt ny hoj idag så hade det inte blivit en Honda. Utan nya R1.

Jag valde faktiskt mellan en CBR 1000 och en R1, sen så hörde jag en Crossplane live och då var saken biff!
Här är ett kort på min gamla R1:a:)
577C11196.jpg
 
Jag svarade på den som citerade mitt inlägg, var bara ett tydliggörande...

Så du är talesman för alla hojåkare i västvärlden och även sporthoj, intressant.
Men jag tror faktiskt att det är många som inte håller med dig, det finns faktiskt fler kriterier än bara motorstyrka, i min värld är det helheten som är det som är mest relevant, inte nån enskild specifikation.

Jag tog ju ett exempel i mitt förra inlägg som jag skrev för några veckor sen..

Det handlade om ett mctest i motorrad som jag läste i somras, då kom CB1000R före Z1000 trots att den sistnämnda borde enligt gällande "sporthoj logik" vunnit ganska så enkelt eftersom den har 25 hästar mer.
Det som även talade emot Hondan är ju att den börjar bli rätt så föråldrad med tanke att det inte har hänt nått sen den kom 2008, medans Kawan fick en rejäl uppdatering 2011, trots det räckte inte Kawan ända fram...

- - - Updated - - -

Jag skriver att jag tror och inte att det ÄR på något visst sätt.. Inte att jag är talesman för hela västvärlden:D Sporthoj.com är ett forum där vi diskuterar, jag skriver bara vad jag tycker:tummenupp
Jag har aldrig sagt att flest hästar betyder bäst sporthoj heller..

Det finns en lista med de 10 mest sålda hojarna i världen över 500cc, den domineras av flera HD och Yamaha-modeller samt en BMW och en Ducati (scrambler).

Tycker det är intressant att inte en enda Honda är med bland de 10 mest sålda över 500cc när Honda totalt säljer nästan 18 miljoner hojar per år inklusive <-500cc hojar. Måste väl ändå betyda att det ligger viss logik bakom att denna tråd finns överhuvudtaget?
 
Hondas stora nisch globalt sett är väl att leverera fungerande transportsystem till asiatisk medelklass, dvs mindre motorcyklar och scootrar för att pendla med. Att vi här i Sverige fokuserar på andra fordon är väl inte märkligt men vi skall vara medvetna om att de stora japanernas marknader är Asien, Asien och USA. Europa är en stark ekonomi men en liten MC-marknad IOM att MC här är en ren leksak/nöjesfordon om man undantar scootrar i Paris, Rom etc m
 
Hondas stora nisch globalt sett är väl att leverera fungerande transportsystem till asiatisk medelklass, dvs mindre motorcyklar och scootrar för att pendla med. Att vi här i Sverige fokuserar på andra fordon är väl inte märkligt men vi skall vara medvetna om att de stora japanernas marknader är Asien, Asien och USA. Europa är en stark ekonomi men en liten MC-marknad IOM att MC här är en ren leksak/nöjesfordon om man undantar scootrar i Paris, Rom etc m

Jag tror faktiskt att Vultus kan slå bra i exempelvis Italien.
Där är ju 98% skotrar och den här e ju lite av en hybrid mellan tourer/skoter.

Världen är inte bara Sverige, tyvärr :)

Men jag håller med om att Honda utbudet är något tråkigt för tillfället.
 
Jag svarade på den som citerade mitt inlägg, var bara ett tydliggörande...

Så du är talesman för alla hojåkare i västvärlden och även sporthoj, intressant.
Men jag tror faktiskt att det är många som inte håller med dig, det finns faktiskt fler kriterier än bara motorstyrka, i min värld är det helheten som är det som är mest relevant, inte nån enskild specifikation.

Jag tog ju ett exempel i mitt förra inlägg som jag skrev för några veckor sen..

Det handlade om ett mctest i motorrad som jag läste i somras, då kom CB1000R före Z1000 trots att den sistnämnda borde enligt gällande "sporthoj logik" vunnit ganska så enkelt eftersom den har 25 hästar mer.
Det som även talade emot Hondan är ju att den börjar bli rätt så föråldrad med tanke att det inte har hänt nått sen den kom 2008, medans Kawan fick en rejäl uppdatering 2011, trots det räckte inte Kawan ända fram...

- - - Updated - - -



Vad har det för relevans när vi diskuterar Honda generellt?

Att ta upp ett test där ens egen hoj placerar sig bra är lite som att säga att frugan är snyggast i ett rum fullt av playboymodeller....

Nakna segmentet är inte heller beroende av mest hk på samma sätt som sh där körbarhet först kommer på tal då hk är ganska lika. Sporthojar är i grunden tävlingsmaskiner och bedöms således helt annorlunda än alla andra segment och förutom Honda är det endast Suzuki som är lika långt efter i utvecklingen men det kommer en ny gsxr i sommar som ska vara i paritet med de andra i klassen.
Nya firebladen kommer 2017 åtta år efter s1000rr kom och satte nya parametrar vilket är kass ur alla synvinklar.
Honda har ju även ett tidigare talesätt som lyder: We dont race to sell more, we sell to be able to race.
Det känns bara som det stämmer på motogp då cbr1000rr inte varit konkurrenskraftig på åratal.
 
Last edited:
"Det känns bara som det stämmer på motogp då cbr1000rr inte varit konkurrenskraftig på åratal."

Nja, riktigt så illa är det ju inte. CBR1000 vann ju brittiska superbike senast 2013 och kom 5:a i år (2015). I World Superbike kom CBR1000 på 6:e och 7:e plats. Långt före den "fantastiska", moderna, bästsäljande BMW S1000RR kom först på 12:e plats. Inte så illa pinkat för Hondan som är äldst i startfältet... :)

Tittar vi på AMA/MotoUSA serien så är den dominerad av Yamaha och Suzuki, dvs konstruktioner från 2009. BMW brukar ligga på 11-12:e plats även där.

Vi är i allmänhet lite trångsynta när det gäller motorcyklar, just att nya grejer alltid är överlägsna vilket bevisligen inte är fallet. På en hoj är det ALLTID föraren som avgör hur "bra" eller hur fort det går, vi blir lätt lurade av teknologiska finesser...:)
 
Mr Z skriver
Men för att återgå till ämnet: Honda har definitivt tagit över rollen från BMW när det gäller gubbiga hojar!
Kanske för att vi som kör MC till stor utsträckning är gubbar.
Är du tveksam, fråga din dotter eller din son vid vilken ålder man är "gubbe" !
Och har du inga egna barn kan du ju ställa frågan till nån av dina vänners barn !
 
Mr Z skriver
Kanske för att vi som kör MC till stor utsträckning är gubbar.
Är du tveksam, fråga din dotter eller din son vid vilken ålder man är "gubbe" !
Och har du inga egna barn kan du ju ställa frågan till nån av dina vänners barn !

Redan vid 30 år börjar väl gubbgränsen:hihi och 10 år efter det är väl gubbjävel som gäller:rofl
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top