Vad fan har hänt med Honda?

Oavsett hur många mopeder och scootrar Honda säljer world wide kan ju inte dessa siffror glädja någon Hondachef.

Topp-tio-listan för nyregistrerade motorcyklar 2015:

1. Yamaha MT-09, 406 st.
2. Yamaha MT-07, 305 st.
3. BMW R 1200 GS/A, 301 st.
4. Kawasaki Z800/e, 187 st.
5. Ducati Scrambler, 175 st.
6. Kawasaki ER-6F/N, 172 st.
7. Triumph Tiger 800/XC, 146 st.
8. KTM 350 EXC-F, 141 st.
9. Honda CB650F, 141 st.
10. KTM 1190 Adventure, 119 st.

I alla fall den svenske Hondachefen (och har det inte varit lite turbulent på Honda Sverige för övrigt? Rykten går.)

Men kolla nummer ÅTTA!!!!1!
En räser på top-tio!
 
Oavsett hur många mopeder och scootrar Honda säljer world wide kan ju inte dessa siffror glädja någon Hondachef.

Topp-tio-listan för nyregistrerade motorcyklar 2015:

1. Yamaha MT-09, 406 st.

2. Yamaha MT-07, 305 st.

3. BMW R 1200 GS/A, 301 st.

4. Kawasaki Z800/e, 187 st.

5. Ducati Scrambler, 175 st.

6. Kawasaki ER-6F/N, 172 st.

7. Triumph Tiger 800/XC, 146 st.

8. KTM 350 EXC-F, 141 st.

9. Honda CB650F, 141 st.

10. KTM 1190 Adventure, 119 st.

Den listan hade varit rolig att se för märken, inte modeller.
 
Har du kört en TL1000R på bana för att sedan kliva över på en SP1? Lovar att det är en viss skillnad:fakta

Men som sagt, det är är inte vad tråden handar om :hej:)

Nu har jag gjort just detta och jag håller inte riktigt med :)

TL1000R hade en fruktansvärt dålig stötdämpare bak, Alatalos beskrivning är klockren. Jag upplevde den som ett massivt stycke gummi... :)
Hojen i övrigt var lite tung men väldigt stabil så det gick att köra på ganska bra med den. När jag en stund senare hoppade över på en flong ny SP1:a så var det en milsvidd skillnad såklart, den svängde på en femöring och hade fast men fin fjädring. Lyckan varade fram till första branta svängen (in i karusellen på Kemora i Finland) när jag gått på avdrag från ca 200 blås ner till kanske 85-90km/h, svänger in i svängen och öppnar gasen väldigt mjukt. Det som hände var att rycket från insprutningen flyttade bakhjulet 15 cm i sidled och jag höll på att skita ner mig. Efter det handlade provkörningen bara om irritation och fruktlösa försök att få ett mjukare pådrag, hopplöst!
Förutom detta en fantastisk hoj... :D

Men nu är vi kanske lite offtopic? :)
 
"159 hk gäsp"

Jag undrar hur många av de som hänger här hanterar 159hk.
Jo, rakt fram kan nog många köra med betydligt fler hästar än så men hur kul är det.
I böjarna har jag svårt att tänka mig att majoriteten använder mer än 100hk.
 
Nu har jag gjort just detta och jag håller inte riktigt med :)

TL1000R hade en fruktansvärt dålig stötdämpare bak, Alatalos beskrivning är klockren. Jag upplevde den som ett massivt stycke gummi... :)
Hojen i övrigt var lite tung men väldigt stabil så det gick att köra på ganska bra med den. När jag en stund senare hoppade över på en flong ny SP1:a så var det en milsvidd skillnad såklart, den svängde på en femöring och hade fast men fin fjädring. Lyckan varade fram till första branta svängen (in i karusellen på Kemora i Finland) när jag gått på avdrag från ca 200 blås ner till kanske 85-90km/h, svänger in i svängen och öppnar gasen väldigt mjukt. Det som hände var att rycket från insprutningen flyttade bakhjulet 15 cm i sidled och jag höll på att skita ner mig. Efter det handlade provkörningen bara om irritation och fruktlösa försök att få ett mjukare pådrag, hopplöst!
Förutom detta en fantastisk hoj... :D

Men nu är vi kanske lite offtopic? :)

Låter väldigt obehagligt:gnissla och jo, SP1 fick mycket kritik för väldigt ryckigt sprut men min erfarenhet är att det är mycket från hoj till hoj. Körde mycket Gotland med min SP1 -00 och upplevde aldrig några problem. Och med SP2 var problemen lösta.:tummenupp
 
Låter väldigt obehagligt:gnissla och jo, SP1 fick mycket kritik för väldigt ryckigt sprut men min erfarenhet är att det är mycket från hoj till hoj. Körde mycket Gotland med min SP1 -00 och upplevde aldrig några problem. Och med SP2 var problemen lösta.:tummenupp

SP1 moddades väl lite grann i detta avseende har jag för mig, den cykel jag körde var väl nummer fyra eller nåt sånt som sålts i Sverige så senare hojar var förmodligen bättre. En SP1 med PowerCommander och pipor gick ju som en dröm annars :)
 
2015 års tio bäst säljande modeller enligt handlarnas branschorganisation. En Honda (på nionde plats) och inte en enda Suzuki. Jag är faktiskt inte förvånad, Suzukis modellprogram har varit mkt värre än Hondas i många år.

1. Yamaha MT-09, 406 st.
2. Yamaha MT-07, 305 st.
3. BMW R 1200 GS/A, 301 st.
4. Kawasaki Z800/e, 187 st.
5. Ducati Scrambler, 175 st.
6. Kawasaki ER-6F/N, 172 st.
7. Triumph Tiger 800/XC, 146 st.
8. KTM 350 EXC-F, 141 st.
9. Honda CB650F, 141 st.
10. KTM 1190 Adventure, 119 st.
 
[url skrev:
http://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2016/february/honda-plans-rvf1000-v4-superbike/[/url]

Det blir antagligen med en saftig prislapp :gnissla
 
Visst, vi håller på med en kostsam hobby, men såå mycket bättre än 3 nya Vultus modeller!
Och relativt så är ju de flesta drömhojar ganska överkomliga för oss med jobb och hyfsat ordnad ekonomi. Skippa nya XC??? hoppa över en KABE och ställ in någon resa till Kanarieöarna så är saken biff! (Kan stolt meddela att jag ännu i mogen ålder ännu ej åkt på en charterresa, dock har jag tältat runt europa med barnen som är mer än nöjda!Dessutom har jag 2 av mina drömhojar i min ägo, saknar bara en RC 30 och kanske numera en RVF1000!)
 
Jag säger bara så här om honda: Jag väntar på en "ny" mellanklass VFR 8-900. samt är lite besviken att dem inte gjort nåt inför 30 års jubileet för vfr. (första var årsmodell-86)
 
Jag säger bara så här om honda: Jag väntar på en "ny" mellanklass VFR 8-900. samt är lite besviken att dem inte gjort nåt inför 30 års jubileet för vfr. (första var årsmodell-86)

Precis, jag förtår inte heller hur Honda tänkte, ny vfr 800 med nästan samma effekt o vikt som föregående generation:va 20-30 extra hk hade varit nog inte dumt:hihi
 
Last edited:
Denna tråd fick mig att göra nått jag ångrar, jag googlade på den för mig okända vultus. De bilder som uppenbarade sig kan nog ge mig men för livet....

Fick kolla min stavning tre gånger efter jag googlade den bilden för vet i fan vad det var som kom fram men fan var det inte en hoj i alla fall!
 
Lite sent påtänkt kanske, men med tanke på den nya annonseringen på sporthoj får jag känslan att de satsat på äventyrssegmentet senaste åren.

En Africa Twin hardcore utan en massa lull infinner helt klart en del habegär.
Hade varit ett suveränt komplement till sporthojen att skrota runt i skogen med och toura lite med. Speciellt då den inte verkar sååå tung för en stor äventyrshoj (208kg torr), någon som provat?
Tyvärr lär väl de flesta äldre herremän som köper nytt kråsa på med kombi-abs, antispinn & astung dct-växellåda, så när de kommer beggade ned på en tillgänglig nivå är det väl dåligt med hardcore-modeller är jag rädd. :(

CB500X sog också lovande ut, innan det vid en närmare granskning visade sig vara mer CB500 än X...
Liten, lätt, billig, med packmöjligheter och pålitlig honda motor hade varit fint i skogen om det inte varit så mycket CB500 gathoj under kåpiorna & dekalerna. :/
 
Väcker denna tråd.

Är inte nya Firebladen ett steg i rätt riktning tycker ni?
Verkar vara en rejäl uppdatering, lättare och mer effekt.
Man kan inte annat är gå igång på all Titan de kastat på hojjen, tekniknörd som man är.
 
Väcker denna tråd.

Är inte nya Firebladen ett steg i rätt riktning tycker ni?
Verkar vara en rejäl uppdatering, lättare och mer effekt.
Man kan inte annat är gå igång på all Titan de kastat på hojjen, tekniknörd som man är.

Jodå.
Jag hoppas väl iofs fortfarande på att de skakar fram en sporthojsmodell av RC213V-S, som de hade funderingar på.
 
Väcker denna tråd.

Är inte nya Firebladen ett steg i rätt riktning tycker ni?
Verkar vara en rejäl uppdatering, lättare och mer effekt.
Man kan inte annat är gå igång på all Titan de kastat på hojjen, tekniknörd som man är.

e ju ändå samma ram å sving samt att motorn är lite smått förbättrad +nytt elektronikpaket... Jag förväntade mig iaf en ny ram efter alla dessa år.

hoppas att ryktena att Honda skulle släppa två hojar en fireblade å eventuellt en v4 för racing/bandagar stämmer, men antar att de ryktena gällde de två versionerna av firebladen... lite tråkigt om så fallet.
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top