Vad fan har hänt med Honda?

Inte ens CBR 900 RR fick vara riktigt elak, utan fick en långslagig motor och stryk av Suzukis 750 (!). Suzuki har under samma period lanserat flera hetsiga modeller (GSX-R 750, TL 1000 S, GSX-R 600, GSX-R 1000)

Vänta lite nu...den första generationens Blejd var långt ifrån måttfull.

Den höjde ju ribban (satt av gsxr 750 1985) för hela klassen 1992. Jag är gixxertorsk men sorry, Suzuki hade gått bort sig totalt vid den här tidpunkten. Gsxr 750 92 (och 91) slog viktrekord men utan att mer pulver tillfördes. Ingen dålig hoj men Blejden var 23 kg lättare, nästan lika mkt effekt och med kortare hjulbas. Det fanns ingen tillverkare som kunde matcha det.:fakta

Att Suzuki var ikapp och ev förbi med 96 års modell av gsxr 750 kan jag möjligen hålla med om. Och 98 tog Yamaha ledarflaggan med en viss R1

Och vad gäller TL1000 S...hetsig jovisst men en magnifik flopp, liksom TL1000 R. Hondas SP1/2 var ju hardcore i jämförelse:fakta
 
Vänta lite nu...den första generationens Blejd var långt ifrån måttfull.

Den höjde ju ribban (satt av gsxr 750 1985) för hela klassen 1992. Jag är gixxertorsk men sorry, Suzuki hade gått bort sig totalt vid den här tidpunkten. Gsxr 750 92 (och 91) slog viktrekord men utan att mer pulver tillfördes. Ingen dålig hoj men Blejden var 23 kg lättare, nästan lika mkt effekt och med kortare hjulbas. Det fanns ingen tillverkare som kunde matcha det.:fakta

Att Suzuki var ikapp och ev förbi med 96 års modell av gsxr 750 kan jag möjligen hålla med om. Och 98 tog Yamaha ledarflaggan med en viss R1

Och vad gäller TL1000 S...hetsig jovisst men en magnifik flopp, liksom TL1000 R. Hondas SP1/2 var ju hardcore i jämförelse:fakta

Gixxer 1100 ökade med 34kg mellan -86 till -93...:gnissla:gnissla
 
Och vad gäller TL1000 S...hetsig jovisst men en magnifik flopp, liksom TL1000 R.

Rotationsstötdämpare utan dämpning men med friktion från helvetet och dessutom med ytterst tveksam utväxling blev inte riktigt den succe man hade hoppats på. Jag kan dock tänka mig att TL1000R förr eller senare kommer att bli ett samlarobjekt. Det finns inte många sådana.

SP1/SP2 är väl redan att betrakta som samlarobjekt...?
 
Rotationsstötdämpare utan dämpning men med friktion från helvetet och dessutom med ytterst tveksam utväxling blev inte riktigt den succe man hade hoppats på. Jag kan dock tänka mig att TL1000R förr eller senare kommer att bli ett samlarobjekt. Det finns inte många sådana.

SP1/SP2 är väl redan att betrakta som samlarobjekt...?
Jag kommer aldrig att sälja min TL 1000R. Den är lite speciell, men jag gillar den:tummenupp
 
TL1000 S...hetsig jovisst men en magnifik flopp, liksom TL1000 R. Hondas SP1/2 var ju hardcore i jämförelse:fakta
Fast tråden handlar ju inte om i vilka volymer hojar säljer. Tvärtom nästan. Det verkar som Honda säljer massor av sina småtråkiga hojar. TL 1000 S fick full poäng för ”spännande”. Usel rotationsdämpare visst, men den var snabb. SP-1 som kom fyra år senare hade förstås ett mer balanserat chassi eftersom det var en Honda och dessutom riktad mot WSBK. Men att den var ”hardcore” jämfört med TL 1000 S stämmer ju inte. Om det var något som verkligen beskrev TL 1000 S med rättivsa, så var det just ”hardcore”. Föraren var tvungen att hålla tungan rätt i mun. Inga hjälpmedel där inte. SP-1 däremot var en lättkörd, tung och undermotoriserad hoj som med massor av pengar gick att bygga om till ett WSBK-redskap. Men i standardskick imponerade ju SP-1 lika mycket som TL 1000 R; inte speciellt mycket. Det är knappast någon hemlis.

Från en av mina favorittidningar SportRider:

”Due to the long-term reliability concerns of extended high-rpm running with a big V-twin, the RC51 was saddled with a relatively low 10,000-rpm redline, with the rev-limiter stopping the party shortly thereafter at 10,200 rpm. In addition to the restrictive stock mufflers, the artificial rpm limitation kept the bike in showroom form down to about 118 horsepower at the rear tire.”

Men inte många är snyggare. Speciellt med den svarta USA-ramen.
 

Bifogat

  • 146-0908-02-z+sportbikes-of-the-past+honda-RC51-static_0.jpg
    146-0908-02-z+sportbikes-of-the-past+honda-RC51-static_0.jpg
    170.6 KB · Visningar: 100
Last edited:
...första generationens Blejd...nästan lika mkt effekt...
Jämfört med GSX-R 1100 och FZR 1000? Nja, det stämmer ju faktiskt inte. En långslagig motor på 893 kubik och rödmarkering vid 11.000 gjorde att den låg rejält efter i hästkrafter, men eftersom den var så lätt och tillräckligt stark i låg- och mellanregistret så märktes inte det i praktiken.
 
TL1000S var en jävligt ball hoj, men den var fucking kass också.
Fjädringen var ett skämt, första året saknade den dessutom styrdämpare vilket ledde till en hel del styrvobbel när man minst anade det.
Den fick inte smeknamnet The Widowmaker utan anledning...

Om man bara tittar på motorn så ja, den var hardcore som tusan.
Men eftersom vi snackar om hojar så känns helheten som det man bör kolla på, och där faller TL1000S väldigt kort i original utförande.

Med det sagt så älskade jag min -97a och hade aldrig tråkigt på den, men väghållningen var obefintlig :rofl
 
TL1000S var en jävligt ball hoj, men den var fucking kass också.
Fjädringen var ett skämt, första året saknade den dessutom styrdämpare vilket ledde till en hel del styrvobbel när man minst anade det.
Den fick inte smeknamnet The Widowmaker utan anledning...

Om man bara tittar på motorn så ja, den var hardcore som tusan.
Men eftersom vi snackar om hojar så känns helheten som det man bör kolla på, och där faller TL1000S väldigt kort i original utförande.

Med det sagt så älskade jag min -97a och hade aldrig tråkigt på den, men väghållningen var obefintlig :rofl

En sporthoj av den gamla andan, övermotoriserat chassi som satan. :hihi
Men det känns som om det går skitfort mest hela tiden på sådana hojar, vilket är riktigt kul.
 
En sporthoj av den gamla andan, övermotoriserat chassi som satan. :hihi
Men det känns som om det går skitfort mest hela tiden på sådana hojar, vilket är riktigt kul.
Oh ja, det är svinkul.
Kommer ihåg när jag fick testa en polares trimmade honda mt5, toppade strax över 100 knyck och var lika stabil som en kärringcykel från 50-talet... :rofl
 
Oh ja, det är svinkul.
Kommer ihåg när jag fick testa en polares trimmade honda mt5, toppade strax över 100 knyck och var lika stabil som en kärringcykel från 50-talet... :rofl

Jag hade en ganska mongotrimmad FS1 Yankee med extra lång, och extra fladdrig gaffel med ett stort fint hål i ena gaffelbenet. :D Framhjulet fjädrade lite på grund av den onödigt långa och sladdriga gaffeln. Men fort gick det! Snabbaste moppen i kommunen. :hihi
 
Gixxer 1100 ökade med 34kg mellan -86 till -93...:gnissla:gnissla

Usch ja...riktigt phet vattenbuffel:gnissla:gnissla

Nu var ju iofs inte 1100 inte tänkt att tävla med så (för)fallet för den banbrytande lillebrorsan blev desto mer påtagligt.
 
Rotationsstötdämpare utan dämpning men med friktion från helvetet och dessutom med ytterst tveksam utväxling blev inte riktigt den succe man hade hoppats på. Jag kan dock tänka mig att TL1000R förr eller senare kommer att bli ett samlarobjekt. Det finns inte många sådana.

SP1/SP2 är väl redan att betrakta som samlarobjekt...?

Alltid tyckt TL1000R ser ut som en snöplog men en blåvit med Yoshi RS3 kannor skulle jag absolut kunna ha som gathoj. Priserna är riktigt låga, särskilt i UK, men jag tror att de på sikt kommer att stiga

SP1/2, speciellt av de första årsmodellerna, är det definitivt klassikervarning på Tjöööp!:fakta:tummenupp
 
Jämfört med GSX-R 1100 och FZR 1000? Nja, det stämmer ju faktiskt inte. En långslagig motor på 893 kubik och rödmarkering vid 11.000 gjorde att den låg rejält efter i hästkrafter, men eftersom den var så lätt och tillräckligt stark i låg- och mellanregistret så märktes inte det i praktiken.

Äpplen och päron...:)

Inget fel på Gsxr 1100 (mest sålda modell i Sverige 1991:fakta) och fzr 1000 men nä, dom var inga direktkonkurrenter till första Blejden. Den var ett vapen mot gsxr 750 och kawasaki zxr 750 (som i sin tur fajtats åren dessförinnan med FZ 750), modeller som nått gatan tack vare intresset och hypen kring World Superbike. En egen klass vill jag påstå -där gixxer 1100 och fzr 1000 inte platsade även om de som sagt var väldigt potenta hojar (ägt 6 gsxr 1100 och två fzr 1000 genom åren:)), iaf mellan rödljusen.
 
Fast tråden handlar ju inte om i vilka volymer hojar säljer. Tvärtom nästan. Det verkar som Honda säljer massor av sina småtråkiga hojar. TL 1000 S fick full poäng för ”spännande”. Usel rotationsdämpare visst, men den var snabb. SP-1 som kom fyra år senare hade förstås ett mer balanserat chassi eftersom det var en Honda och dessutom riktad mot WSBK. Men att den var ”hardcore” jämfört med TL 1000 S stämmer ju inte. Om det var något som verkligen beskrev TL 1000 S med rättivsa, så var det just ”hardcore”. Föraren var tvungen att hålla tungan rätt i mun. Inga hjälpmedel där inte. SP-1 däremot var en lättkörd, tung och undermotoriserad hoj som med massor av pengar gick att bygga om till ett WSBK-redskap. Men i standardskick imponerade ju SP-1 lika mycket som TL 1000 R; inte speciellt mycket. Det är knappast någon hemlis.

Från en av mina favorittidningar SportRider:

”Due to the long-term reliability concerns of extended high-rpm running with a big V-twin, the RC51 was saddled with a relatively low 10,000-rpm redline, with the rev-limiter stopping the party shortly thereafter at 10,200 rpm. In addition to the restrictive stock mufflers, the artificial rpm limitation kept the bike in showroom form down to about 118 horsepower at the rear tire.”

Men inte många är snyggare. Speciellt med den svarta USA-ramen.

Hmm ok point taken.

Om man med "rå" menar att grejorna har en sjujävla motor och inte så mycket mer och faktiskt tycker det är kul med en sån hoj på gatan (eftersom dom är hopplösa på bana...) då håller jag fullständigt med dig.:) Det är helt sant att många tyckte att Honda varit alldeles för återhållsamma (fega) när man släppte gatversionen av WSBK vinnaren SP1 2000. Och inte blev det särskilt mkt hårigare med SP2 (ägt både en SP1 -00 och en SP2 -02).

Däremot tycker jag du är ute och cyklar när det gäller jämförelsen SP1/2 och TL 1000R. Visa mig ett test där TL 1000R trumfar SP1. Motormässigt är den konkurrentkraftig ja men i övrigt...no way. Och där SP1 har blivit lite av en klassiker bland litertwinnar (jag jämför den inte med alla radfyror) kan du få en beggad TL1000R för inga pengar alls nästan. Det skvallrar väl om skillnad i avtryck på marknaden?

Har du kört en TL1000R på bana för att sedan kliva över på en SP1? Lovar att det är en viss skillnad:fakta

Men som sagt, det är är inte vad tråden handar om :hej:)
 
En egen klass vill jag påstå -där gixxer 1100 och fzr 1000 inte platsade även om de som sagt var väldigt potenta hojar

Jag håller med och jag kommer mycket väl ihåg när den första Firebladen presenterades. En stor del av hypen runt denna hoj var ju att Honda gjorde något så okonventionellt som att skapa en helt ny kubikklass för dåtidens sporthojar. Den var lite för stor för att vara en Superbike men inte lika stor som en 1100 och mycket av snacket handlade om just detta.
 
Jag råkade hitta de här två bilderna på nät och undrar om de är bara koncepthojar för jag har aldrig sett de innan!

hondaevo6conceptcafe.jpg

HondaGoldwingStreetfighterGold4.jpg
 
Last edited:
Last edited:
Oavsett hur många mopeder och scootrar Honda säljer world wide kan ju inte dessa siffror glädja någon Hondachef.

Topp-tio-listan för nyregistrerade motorcyklar 2015:

1. Yamaha MT-09, 406 st.

2. Yamaha MT-07, 305 st.

3. BMW R 1200 GS/A, 301 st.

4. Kawasaki Z800/e, 187 st.

5. Ducati Scrambler, 175 st.

6. Kawasaki ER-6F/N, 172 st.

7. Triumph Tiger 800/XC, 146 st.

8. KTM 350 EXC-F, 141 st.

9. Honda CB650F, 141 st.

10. KTM 1190 Adventure, 119 st.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top