Vad fan har hänt med Honda?

Måste få påminna om Yamaha :7peta nya MT-serien är fantastisk. Och ta och prova den nya R1:an. En fantastisk sporthoj med mycket känsla och karaktär från crossplanemotorn.

Jag har iofs inte kört MT03, MT07 eller MT10, men MT09 var nog en av de otrevligare upplevelserna jag haft vid provkörningar, iaf under inbromsning.
 
Jag har iofs inte kört MT03, MT07 eller MT10, men MT09 var nog en av de otrevligare upplevelserna jag haft vid provkörningar, iaf under inbromsning.

MT09:ans enda riktiga svaga punkt är fjädringen. Kostar du på dig andra framfjädrar samt annan bakdämpare (man kan komma undan med detta under 10 papp) så har du en hoj som funkar riktigt bra. Motorn är helt underbar och ska du ha snarlik körglädje får du snegla åt hojar som 1290 superduke etc.

Jag kör en standard MT09. Har haft en mängd hojar, bland annat en 1098S samt att jag har möjligheten att köra brorsans R1 2015 och jag tycker inte fjädringen på MT09:an är så galet dålig. Folk beskriver den som livsfarlig, men då undrar jag vilka hojar de kört innan. Jag har kört många olika hojar, och jag kan tänka mig att folk som anser att MT09:an är skitdålig är antagligen bortskämda med hojar som är mer lämpade för riktigt aktiv landsvägkörning.

Själva fjädern fram är alldeles för mjuk, samt att dämpningen både bak och fram är otillräcklig vilket ger upphov till att motorcykeln bottnar enkelt samt har en del eftergung på grund av den otillräcklig dämpningen. Detta är ganska lätt åtgärdat. I övrigt upplever jag att MT09:an är lättstyrd, samt erbjuder enorm körglädje.

Det MT09:an har är en fantastisk motor. Jag är överraskad varje gång jag kör den, mellanregistret är helt enormt och den går utav helvete för sina 115 hk.

För 83 000 kr för en helt ny hoj har jag inte haft roligare. Den är inte perfekt på landsväg och kör man riktigt fort kan hojen protestera genom att gunga och understyra men det går att anpassa sin körning för att få den att funka hyffsat. I och med detta kan jag även påstå att hojen känns rolig att köra. Det jag vill säga är att hojen inte är perfekt, men på ett bra sätt :) Dock ska jag uppgradera fjädringen snart.
 
MT09:ans enda riktiga svaga punkt är fjädringen. Kostar du på dig andra framfjädrar samt annan bakdämpare (man kan komma undan med detta under 10 papp) så har du en hoj som funkar riktigt bra. Motorn är helt underbar och ska du ha snarlik körglädje får du snegla åt hojar som 1290 superduke etc.

Jag kör en standard MT09. Har haft en mängd hojar, bland annat en 1098S samt att jag har möjligheten att köra brorsans R1 2015 och jag tycker inte fjädringen på MT09:an är så galet dålig. Folk beskriver den som livsfarlig, men då undrar jag vilka hojar de kört innan. Jag har kört många olika hojar, och jag kan tänka mig att folk som anser att MT09:an är skitdålig är antagligen bortskämda med hojar som är mer lämpade för riktigt aktiv landsvägkörning.

Själva fjädern fram är alldeles för mjuk, samt att dämpningen både bak och fram är otillräcklig vilket ger upphov till att motorcykeln bottnar enkelt samt har en del eftergung på grund av den otillräcklig dämpningen. Detta är ganska lätt åtgärdat. I övrigt upplever jag att MT09:an är lättstyrd, samt erbjuder enorm körglädje.

Det MT09:an har är en fantastisk motor. Jag är överraskad varje gång jag kör den, mellanregistret är helt enormt och den går utav helvete för sina 115 hk.

För 83 000 kr för en helt ny hoj har jag inte haft roligare. Den är inte perfekt på landsväg och kör man riktigt fort kan hojen protestera genom att gunga och understyra men det går att anpassa sin körning för att få den att funka hyffsat. I och med detta kan jag även påstå att hojen känns rolig att köra. Det jag vill säga är att hojen inte är perfekt, men på ett bra sätt :) Dock ska jag uppgradera fjädringen snart.

Jo, men samma kan man säga om i princip alla budgethojar, byter man bara snik-delarna så blir den trevlig. Jag blev närmast chockad över hur framänden bara dök vid första inbromsningen på provkörningen, det kändes mest som om framhjulet hade försvunnit. Den dödade verkligen allt förtroende där, och resten av provkörningen så var intrycket att den var lite sladdrig och diffus, men ja, motorn var helt okej.

Det är en budgethoj, och det känns. Personligen är jag mest ute efter en busig nakenhoj med bra och distinkt känsla och en lagom bitig motor. Har provkört en drös olika hojar i segmentet, och hittills har jag inte riktigt hittat något jag vill byta min nuvarande hoj mot.
Gillar man den är det ju alldeles utmärkt!

För att återkoppla till tråden så tyckte jag CB1000R var bättre rakt igenom, men den är ju dyrare med.
 
Last edited:
Ja visst håller jag med er alla till viss del men jag är jävligt nöjd med min nuvarande Honda som jag för tillfället har 135 hk i, visst skulle jag kunna tänka mig att hänga på ännu mer skit på den och det blir nog så. Jag tycker att den är jävligt snygg, lätt hanterlig, ja en riktig bus hoj men smaken är som baken :)View attachment 426012

Jävulskt mysig hoj CB1000R!

Lättsvängd och förlåtande, lättslangad (iaf efter att jag tog bort katten och satte på slipon).

Meeen, lite klen. Hade den haft 25-30HK till så hade jag nog aldrig sålt den.
Trots det, saknar jag den varje dag.

Har dreglat lite över GSX1000S nu sedan den kom. Den har ju lite extra knuff. :)
 
Jävulskt mysig hoj CB1000R!

Lättsvängd och förlåtande, lättslangad (iaf efter att jag tog bort katten och satte på slipon).

Meeen, lite klen. Hade den haft 25-30HK till så hade jag nog aldrig sålt den.
Trots det, saknar jag den varje dag.

Har dreglat lite över GSX1000S nu sedan den kom. Den har ju lite extra knuff. :)

Ja, GSX 1000s den är jävligt fin, hade blivit en sådan om dom hade haft rätt färg i butiken men så stod Hondan där och jag provkörde den med. Skillnaden var 125 hk Hondan och Suzukin 145 hk 20 hk skillnad gör rätt mycket, blev Hondan ändå då den var så grymt skön att köra enda jag kan klanka på när det gäller GSX 1000s är att den är lite ryckig när man kör. Har fått upp min hoj till 135 hk med enkla metoder men ska ha lite till, nästa hoj blir antingen en KTM 1290 super duke eller en GXS 1000S vi får se:)
 
vad har hänt med honda? jo de ger oss lite andrum så vi kan njuta av deras klassiker. sen när företaget går igång igen så kommer ju ingen titta tebax på de gamla åbäken :P
 
Förutom det där om 2016 Fireblade så har trådskaparen onekligen en poäng. Men hur kan en historiebeskrivning av Honda börja 1988 och INTE inkludera CB, den hoj som ju stängde ner den då dominerande brittiska mc-industrin...?
 
Ja, GSX 1000s den är jävligt fin, hade blivit en sådan om dom hade haft rätt färg i butiken men så stod Hondan där och jag provkörde den med. Skillnaden var 125 hk Hondan och Suzukin 145 hk 20 hk skillnad gör rätt mycket, blev Hondan ändå då den var så grymt skön att köra enda jag kan klanka på när det gäller GSX 1000s är att den är lite ryckig när man kör. Har fått upp min hoj till 135 hk med enkla metoder men ska ha lite till, nästa hoj blir antingen en KTM 1290 super duke eller en GXS 1000S vi får se:)
Fast i suzukis fall så har det ju visat sig att de där 145hk finns på bakhjulet. På CB1000 når "bara" drygt 110hk dit, således hela 35hk skillnad. I övrigt uppfattade jag CB1000 och gsxs1000 väldigt lika.

135 bakhjulshästar på din låter ju väldigt högt. Då måste du moddat rejält?
 
Eftersom ämnet är tråkiga/fula Honda.

Jo, det förstår jag. Jag tyckte bara att historiebeskrivningen i första inlägget var lite lustig. Den börjar ju med RC30 som förvisso är en underbart vacker motorcykel (min personliga favorit varje gång världens vackraste motorcykel diskuteras). Men före det hade man ju tjugo år med CB som också är förbaskat vackra motorcyklar och som sannolikt är den enskilda modell som bidragit allra mest till Hondas varumärke och som gjort Honda känt även hos folk som inte åker motorcykel.
 
Jo, det förstår jag. Jag tyckte bara att historiebeskrivningen i första inlägget var lite lustig. Den börjar ju med RC30 som förvisso är en underbart vacker motorcykel (min personliga favorit varje gång världens vackraste motorcykel diskuteras). Men före det hade man ju tjugo år med CB som också är förbaskat vackra motorcyklar och som sannolikt är den enskilda modell som bidragit allra mest till Hondas varumärke och som gjort Honda känt även hos folk som inte åker motorcykel.
När tycker du att Honda påbörjade färden mot den position man har idag, som motorcyklarnas Toyota, eller kanske Mazda.
 
Last edited:
Att jag i min historiebeskrivning började med RC30 var bara ett exempel. Honda har sannerligen producerat många fantastiska maskiner före det! CB750 absolut, likaså den mäktiga CBX1000! Första Transalpen, XR600 och -86 ans VFR, ja listan kan göras lång!
Just detta faktum att världens största mc-tillverkare som producerat dessa ikoner numer bygger hojar som dels saknar spets i prestanda, dels i mycket saknar allt vad attraktiv design heter! Men ärligt, Pan European, rycker det i plånboken? Crosstourer/Crossrunner, vem köper en sån? CBF1000F, en Volvo 740 har mer spännande linjer!
Nej jag saknar modeller som Honda så framgångsrikt producerat förr: Var är en ny Blackbird? En VTR 1300SP3? En ny XR650R, offroadvärlden skriker efter en sån!
Om nån tillverkare har muskler att producera prestandainriktade maskiner som ser bra ut och verkligen väcker habegär så är det väl Honda! Att de bygger maskiner med fantastisk kvalitet och finish råder det inget som helst tvivel om, men varför så tråkigt och fult? Det hade inte behövt varit så!
 
...många fantastiska maskiner.... -86 ans VFR...
VFR 750 F var ett tidigt tecken på den präktighet som nu präglar nästan hela modellprogrammet. Konkurrenterna då var:

- Yamaha FZ 750, första Genesismotorn, 5 ventiler / cyl och 100 hk
- Suzuki GSX-R 750, långt före alla andra som sporthoj

I det sällskapet var Hondan tekniskt intressant, men i övrigt bara präktig och praktisk. CBR 600 F som visades ett år senare hade däremot massivs med temperament och personlighet jämfört med präktiga VFR 750 F.

Var är en ny Blackbird? En VTR 1300SP3? En ny XR650R, offroadvärlden skriker efter en sån!
Om nån tillverkare har muskler att producera prestandainriktade maskiner som ser bra ut och verkligen väcker habegär så är det väl Honda! Att de bygger maskiner med fantastisk kvalitet och finish råder det inget som helst tvivel om, men varför så tråkigt och fult? Det hade inte behövt varit så!
Håller verkligen med dig. Var är de där motorcyklarna? Och hur kunde Honda låta modellnamnet Transalp förfalla till något så oerhört tråkigt och alldagligt?

Men kanske är det kommersiellt smart att vara duktig och tråkig.

:(
 
Nja,

Nu tycker jag att du är lite fel ute med att klanka ner på VFR 750, den var väl innovativ på sin tid? En riktigt bra sporttourer. Inte att jmf med sportmaskiner.

I övrigt är Honda så tråkigt att man baxnar även på bilsidan.
Får hoppas att nya AT samt Civic Type R ändrar bilden.
 
En förklaring till de för många på SH märkliga hojar Honda (världens största MC-tillverkare) presenterar är kanske att intresset inte är så stort i världen för 999cc R4 / V4 sporthojar.
Tycker själv när jag är ute och rullar (utom på bandagar)
att det är "custom" typ HD med kopior som är vanligast på vägarna. :)
Vanlig Honda ute på vägen är Goldwing ! Tycker jag !
 
En förklaring [...] kanske att intresset inte är så stort i världen för 999cc R4 / V4 sporthojar.
Men den bedömningen gör ju inga andra tillverkare med resurser att utveckla nya modeller i det segmentet. De fortsätter. Och inte heller Honda ju eftersom de som enda tillverkare har byggt en landsvägsmodell av sin MotoGP-racer. Och de har ju en sporthoj med enliters radfyra-motor. Ryktet är dessutom att Honda kommer lansera en RVF 1000 (se länken nedan, men den lär väl snarare få beteckningen VFR 1000 R?), så visst är intresset för de här hojarna stort och viktigt.

http://www.motorcyclenews.com/news/2015/december/honda-plan-superbike-double/
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top