Vad fan har hänt med Honda?

Vultus var fanimig det fulaste jag sett på länge, och det säger inte litet då jag är van vid BMW... :zpy Länkar man till dylikt får man banne mig varna innan.

Jag har också funderat på vad som hände med Honda. Sjuttio- och åttiotalets MC-ikoner bara radades upp i nästan varenda segment av marknaden och övergick i nittiotalets förfinade hojar varom få kunde säga något sämre om än att de var "harmoniska" och möjligen "ospännande". Levererade gjorde de, höll gjorde de. Jävligt bra hojar, och Honda var synonymt med högsta kvalitet och nöjda ägare.

Men vad nu? Det känns som att man desperat försöker konkurrera med de mest märkliga grepp såsom löjeväckande - för att inte säga genomgående usel - design, tveksamma gimmicks och en frånvaro av linje i utvecklingen. Man tar en Goldwing och försöker göra en fyrtiotals-Indian av den?:dummer

Spacy 125 var en smart och rätt frän scooter. För dryga trettio år sedan.:fakta
 
Nu tycker jag att du är lite fel ute med att klanka ner på VFR 750, den var väl innovativ på sin tid? En riktigt bra sporttourer. Inte att jmf med sportmaskiner.
Visst var den tekniskt innovativ och bra, och det är ju min poäng att Honda, jämfört med FZ 750 och GSX-R, valde den präktiga och säkra positionen istället för den vilda, spännande och häftiga.
 
Men den bedömningen gör ju inga andra tillverkare med resurser att utveckla nya modeller i det segmentet. De fortsätter. Och inte heller Honda ju eftersom de som enda tillverkare har byggt en landsvägsmodell av sin MotoGP-racer. Och de har ju en sporthoj med enliters radfyra-motor. Ryktet är dessutom att Honda kommer lansera en RVF 1000 (se länken nedan, men den lär väl snarare få beteckningen VFR 1000 R?), så visst är intresset för de här hojarna stort och viktigt.

http://www.motorcyclenews.com/news/2015/december/honda-plan-superbike-double/

RVF är ju sport från förr, lite grand...
VFR är ju sporttourer.

Honda har redan ett par VFRer, så de har ju inte direkt någon anledning att skapa en till, speciellt inte som svar på att CBR1000RR har hamnat på efterkälken. RC213V-S är ju inte direkt en grund att bygga en sporttourer på heller.

Jag menar alltså till största delen att det är imagen med namnet som spelar roll. :P

Namnet RVF återupplivar ju något lite på samma sätt som kawa gjorde med H2.
 
Last edited:
Visst var den tekniskt innovativ och bra, och det är ju min poäng att Honda, jämfört med FZ 750 och GSX-R, valde den präktiga och säkra positionen istället för den vilda, spännande och häftiga.

Yamaha var väl innovatören som provade alla möjliga tekniska lösningar och lanserade en ny modell var tredje år, Suzuki gjorde en stor metamorfos i mitten av 1980-talet och gick från den ålderdomligaste tillverkaren till den rejsigaste. Tio år mellan urtida tvåtaktsvattenbuffeln 750 och GSX-R750... man tror inte att det är sant.
 
Varför då? En ganska harmlös skapelse så vitt jag kan se.

:confused:

Tror han syftar på grodögonen baktill på bilen:D Däremot är bilen hyllad i media som grymt potent.
Designmässigt nådde Honda perfektion med NSX och S2000, tidlösa bilar. Men nu snackar vi hojar igen tycker jag:)

Edit: försökte ladda upp bild via iPhonen men gick inte:/

Edit2: här kommer en länk istället: https://www.google.se/imgres?imgurl...d=0ahUKEwjLq9aenoLKAhUmlHIKHS5NBWkQMwhDKBswGw
 
Last edited:
Tror han syftar på grodögonen baktill på bilen:D Däremot är bilen hyllad i media som grymt potent.
Designmässigt nådde Honda perfektion med NSX och S2000, tidlösa bilar. Men nu snackar vi hojar igen tycker jag:)

Edit: försökte ladda upp bild via iPhonen men gick inte:/

Edit2: här kommer en länk istället: https://www.google.se/imgres?imgurl...d=0ahUKEwjLq9aenoLKAhUmlHIKHS5NBWkQMwhDKBswGw

Apropå NSX, med nya NSX verkar Honda ha missat målet igen 1600 kg och och tråkig(!!!) att köra enligt de media jag läst...

Tacka vet jag Civic Type R FN2- skapelsens krona, Hondas all time high, (Inte alls för att jag kör en honda_civic_2007_pictures_11_1600x1200.jpgsådan:tungan
 
Håller med TS! Var f-n är min nya Blackbird 1400 XXX? :mad: :tungan

Sista besvikelsen var nog nya AT:n... som jag sade i andra tråden, den har sina kvaliteter men i jämförelse med konkurrensen så blir den lite trist.
 
Last edited:
När tycker du att Honda påbörjade färden mot den position man har idag, som motorcyklarnas Toyota, eller kanske Mazda.

Jag tror att det legat i företagets DNA redan från början och att det inte nödvändigtvis behöver uppfattas som något negativt. Många på detta forum är otroligt hemmablinda, men det finns faktiskt en stor kundgrupp som vill ha motorcyklar med genomtänkta konstruktioner och kvalitet, fit och finish och som aldrig skulle släpa hem en KTM, BMW eller Ducati, oavsett prestanda.

Jag skiter fullständigt i skotrar och märkliga futuristiska skapelser (detta är sporthoj punkt com), men jag kan hålla med om att många modeller har en mycket märklig design, men detta skiljer inte nämnvärt från en del andra tillverkare. Jag kan också hålla med om att specen på sista generationen Fireblade inte är lika hög som hos vissa konkurrenter (dock inte prestandan, den som klankar ner på prestandan har inte kört en sådan). Specen på Firebladen är dock kopplad till deras egen syn på just Firebladen - den ska vara så mycket mer än en hoj byggd enbart för Superstock och Superbike. Och att jämföra dess spec eller prestanda med RC30 och RC45 är direkt felaktigt. RC30 och RC45 var aldrig var mans egendom och ingen på detta forum förutom Toyman har ens ägt någon av dessa.

I slutändan tror jag att allt handlar om vinstmaximering. Man bygger de hojar som maximerar försäljningen utifrån de pengar man satsar.
 
Scootern säljer garanterat bra i Japan där dessa blivit väldigt populära
 
[Q Jag kan också hålla med om att specen på sista generationen Fireblade inte är lika hög som hos vissa konkurrenter (dock inte prestandan, den som klankar ner på prestandan har inte kört en sådan).
Märkligt uttalande! Har inte läst nåt test där Hondan utmärkt sig positivt gällande prestandan i jämförelse med konkurrenterna. En tidning skrev i somras:
"Den största orsaken till att Hondan inte hänger med hojarna längst fram är motorn som helt enkelt saknar tillräckligt med effekt från 9000 varv och uppåt".
Samma test hade de flesta testförarna sämst eller näst sämst varvtider med Hondan.
Vad jag kan minnas brukar dessutom Honda generellt aldrig komma upp i angiven effekt!
CBR1000XX SuperBlackbird skulle ju ge 164hk från början. Det kom den aldrig upp till, och tillslut fick Honda backa på uppgiften till 152hk. Likadant med 929an, inte fan gav den sina uppgivna 152 hk (vilken konstig slump att R1 uppgav 150 i sin, som den med råge faktiskt gav). Märk väl S1000RR har trots sina uppgivna 193hk (generation 1) aldrig givit mindre än 200 i bänken!

Firebladen är en kompetent sporthoj, inget snack om det! Men om man hävdar att det inte påverkar prestandan med 20 häst mindre, då svamlar man! I annat fall skulle det finnas strypsatser att köpa till konkurrenterna för att på så sätt hävda sig mot Hondan.
 
Jag håller med, men säljer de?
Undrar jag med och då tänker jag på de modeller som de här typiska Hondorna. Mellanting som inte är riktigt bra på någonting och som inte får någon att dra ett djupt andetag, höja ögonbrynen och nicka gillande. Vore intressant med siffror som visar hur mycket deras riktiga motorcyklar säljer, inte skotrarna i Asien.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2015-12-30 kl. 12.50.43.jpg
    Skärmavbild 2015-12-30 kl. 12.50.43.jpg
    32.1 KB · Visningar: 78
  • Skärmavbild 2015-12-30 kl. 12.53.09.jpg
    Skärmavbild 2015-12-30 kl. 12.53.09.jpg
    45.2 KB · Visningar: 79
  • Skärmavbild 2015-12-30 kl. 12.56.05.jpg
    Skärmavbild 2015-12-30 kl. 12.56.05.jpg
    42.3 KB · Visningar: 75
  • Skärmavbild 2015-12-30 kl. 12.54.19.jpg
    Skärmavbild 2015-12-30 kl. 12.54.19.jpg
    48.4 KB · Visningar: 83
[Q Jag kan också hålla med om att specen på sista generationen Fireblade inte är lika hög som hos vissa konkurrenter (dock inte prestandan, den som klankar ner på prestandan har inte kört en sådan).
Märkligt uttalande! Har inte läst nåt test där Hondan utmärkt sig positivt gällande prestandan i jämförelse med konkurrenterna. En tidning skrev i somras:
"Den största orsaken till att Hondan inte hänger med hojarna längst fram är motorn som helt enkelt saknar tillräckligt med effekt från 9000 varv och uppåt".
Samma test hade de flesta testförarna sämst eller näst sämst varvtider med Hondan.
Vad jag kan minnas brukar dessutom Honda generellt aldrig komma upp i angiven effekt!
CBR1000XX SuperBlackbird skulle ju ge 164hk från början. Det kom den aldrig upp till, och tillslut fick Honda backa på uppgiften till 152hk. Likadant med 929an, inte fan gav den sina uppgivna 152 hk (vilken konstig slump att R1 uppgav 150 i sin, som den med råge faktiskt gav). Märk väl S1000RR har trots sina uppgivna 193hk (generation 1) aldrig givit mindre än 200 i bänken!

Firebladen är en kompetent sporthoj, inget snack om det! Men om man hävdar att det inte påverkar prestandan med 20 häst mindre, då svamlar man! I annat fall skulle det finnas strypsatser att köpa till konkurrenterna för att på så sätt hävda sig mot Hondan.

Gå tillbaka till när nuvarande Fireblade kom (2008) så var den testvinnare ganska många ggr... och blev hyllad för sin fina effektkurva osv.
Sen var de först med att sätta ABS på en sporthoj.

Själv är jag rätt nöjd med min, men så är jag inte på den nivån att de där 20hk skulle ge mig särskilt mycket mer på banan.

Men med det sagt, händer inte något snart så lär inte nästa hoj bli en Honda. I dagsläget ligger R1:an eller Kawan bäst till.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top