Vad behövs i ett hojgarage?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Belysning! :)

Lokalen är 12 x 6 meter och ska få en entresol på 6 x 5,5 och 3 m höjd. Belysningen kommer att behövas på undervåningen och jag inbillar mig att det räcker med fyra ledrör på väggen på varje sida. Men vilken längd? Och 3 eller 4000 kelvin? 1- eller 2-rörsarmaturer?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Belysning! :)

Lokalen är 12 x 6 meter och ska få en entresol på 6 x 5,5 och 3 m höjd. Belysningen kommer att behövas på undervåningen och jag inbillar mig att det räcker med fyra ledrör på väggen på varje sida. Men vilken längd? Och 3 eller 4000 kelvin? 1- eller 2-rörsarmaturer?
Altså... jag har ALDRIG hört någon klaga "FAN, jag satte upp för mycket belysning i mitt garage!"
Så, kan det bli för mycket ljus?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Mitt garage är på 8x4 meter.
Jag har 6st dubbelarmaturer i det.
Kör med 4000k och tycker det är bra, absolut tillräckligt, men som tidigare svar påpekat absolut inte för mycket.
Har dock inte LED, utan lever med traditionella 36W lysrör, får funka tills jag gör en revision.
Så, kan I alla fall säga att jag tycker att det funkar tillfredsställande på den ytan jag har.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja och ska det meckas med hojarna också så kan man definitivt inte få för mkt ljus. Har själv ca 10 LED-armaturer på 60 kvadrat för att slippa bli förbannad för jag inte ser. 4000K ska du ha om det ska skruvas
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
På 12 x8 meter har jag 15st , tre rader dubbelarmatur med fyra i varje plus tre som följer över arbetsbänken .
upplever inte precis som Moss skrev att jag har för mycket ljus ändå , tänder bara mittenraden när bilar ska in eller nåt hämtas
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad gäller belysning så förordar jag 4000K likt andra i tråden.

Se bara till att det blir bra färgåtergivning på armaturerna. Det är ett mindre problem nu än förr men det kan vara klokt att,om möjligt, få armaturerna från samma batchnummer för så lik färgtemperatur och återgivning som möjligt.

Se sen också till placering av belysning så att det blir så litet skuggor som möjligt.

Eventuellt kan man ha närvarostyrning/ rörelsevakt på del av garaget. Det är ju inte alla ärenden in i ett garage man behöver full belysning för. Samt att det kan vara bekvämt att slippa fippla med brytare om man har händerna fulla.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Ljusa väggar, golv och tak tycker jag är minst lika viktigt. Ljusgrått golv, samma nyans upp på halva väggen, sedan matt-vitt på övre vägg och tak.
 

Zeromannen

Guest
Mitt garage är 6x3,5m och jag har 4st 2x56W lysrörsarmaturer i taket. Visst lyser det bra, men jag får alltid plocka fram en eller två av mina uppladdningsbara 10W ledstrålkastare för att se när det ska skruvas med något.

Annars är väl en okej kompressor ett krav i ett garage. Jag har min i hobbyrummet bredvid och har dragit rör genom väggarna och satt upp en sån där självihoprullande historia till både luft, vatten och el. Gött att slippa höra brummandet när kompressorn går och att ha dom tre elementen lätt utdragbara även när man grejar utanför garaget med bil eller annat. Skulle vilja ha en snurra till högtryckstvätten också men dom är lite dyra.

En hiss (eller vad dom kallas för) är väl också en nobrainer till hojen. När det sedan kommer till verktyg så är det väl bara ekonomin som sätter gränsen för hur mycket man kan ha. Jag har en tavla på väggen med det mesta annars hittar jag aldrig det jag ska ha.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För att återgå till ljuset, det är bra att ha det i grupper. Själv har jag belysningen i taket fördelat på fyra grupper. Ska jag bara gå in och hämta nåt så tänder jag bara minsta gruppen. Är det sen så man ska in under bilen eller nåt så är det likväl så att man får slänga på sig en pannlampa och/eller skjuta in en mobil lysenhet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ljusa väggar, golv och tak tycker jag är minst lika viktigt. Ljusgrått golv, samma nyans upp på halva väggen, sedan matt-vitt på övre vägg och tak.
Det där tvåtons på väggen är väl mest om du lagt en 90 eller 120 plywood utanpå gipsen , har man plywood bakom gipsen får man bättre ljus med vitt ända ner småmärken på vitt skiter man ändå i i ett bruksgarage
Ska man svetsa finns ingen vits med färg heller då inte ens epoxi tål det dambindare duger gott isåfall
 

Raderad medlem 51742

Guest
Värme tänker jag kan vara bra också.

Huset jag nyss flyttat till har ett isolerat dubbelgarage med en förrådsdel/verkstad. I förrådet/verkstaden sitter en luftvärmepump som är inställd på 17 grader. Jag väljer att ha innerdörren mellan verkstads- och garagedelen stängd för att minska uppvärmningskostnaden, vilket innebär att det blir några grader svalare i garaget.

Hojen har jag oftast parkerad i verkstaden och det finns gott om plats att meka där samtidigt som det är varmt och skönt på vintern. Kompressorn står i garagedelen så man slipper det mesta av oljudet när man använder tryckluft i verkstaden.

Även om det är smidigast att köra in hojen via garageporten funkar det via förrådsdörren också. Har även en Bike-Tower som är utmärkt för att hissa upp hojen när man mekar, men som även är smidig för att rulla runt hojen mellan garage- och verkstadsdelen. Gör också att jag snabbt och enkelt kan rulla undan hojen så den inte är i vägen i verkstaden när jag skall syssla med annat som kräver mer golvyta.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Luftvärmepump gillar inte slipdamm, sprutmålning eller annat damm. Filttreet måste göras rent ofta.
Ja, det är en bra poäng, Påminner mig om att jag borde ta en titt på filtret ifall tidigare ägare av huset ägnat sig åt dammande aktiviteter där. För egen del hade jag tänkt undvika den typen av arbeten i verkstadsdelen då jag även har en oisolerad "grovverkstad" med arbetsbänk som kan användas till det. Alternativt, om det är slipjobb eller liknande som behöver göras på plats på hojen att jag gör detta i garagedelen med dörren stängd till verkstaden där luftvärmepumpen sitter.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kom på en annan sak som jag är nöjd med i mitt garage, en UPS, alltså en batteribackup som kan leverera 230V om strömmen går.
Jag har en liten konsumentmodell, kostar ca 1000kr, och till den har jag kopplat "nödbelysning".
Den belysningen är en sats med LED-puckar från Jula, som sitter utspritt i garagetaket.
Då blir jag inte "blind" om strömmen går, oavsett vem som orsakat avbrottet.
Till den har jag även anslutit övervakningskameran, datorn (som behövs för manualer, sökning på internet mm) samt wifi routern.
Den ger ju även ett bra skydd mot överspänningar, till exempel åska.
Och jag har minst en halvtimme på mig innan UPS:en börjar ge sig.
Som bonus har jag även ordnat med en lagom lång sladd, så att jag har en möjlighet att köra den motordrivna garageporten även om det skulle vara strömavbrott.
Garageporten går naturligvis att stänga manuellt, men det där sista lilla "trycket" i överkant får man inte då, som gör att den tätar extra bra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
ÖL är ett måste, annars får man gjort för mycket
Ja, man kanske måste kombinera det med ett tidlås på ölkylen i såna fall - att den inte öppnas förrän efter tillräckligt mycket mekande. Varje gång jag fått för mig att dricka öl när jag stått i garaget har det slutat med att jag stått en timme och glott på hojen utan att få något gjort.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kom på en annan sak som jag är nöjd med i mitt garage, en UPS, alltså en batteribackup som kan leverera 230V om strömmen går.
Jag har en liten konsumentmodell, kostar ca 1000kr, och till den har jag kopplat "nödbelysning".
Den belysningen är en sats med LED-puckar från Jula, som sitter utspritt i garagetaket.
Då blir jag inte "blind" om strömmen går, oavsett vem som orsakat avbrottet.
Till den har jag även anslutit övervakningskameran, datorn (som behövs för manualer, sökning på internet mm) samt wifi routern.
Den ger ju även ett bra skydd mot överspänningar, till exempel åska.
Och jag har minst en halvtimme på mig innan UPS:en börjar ge sig.
Som bonus har jag även ordnat med en lagom lång sladd, så att jag har en möjlighet att köra den motordrivna garageporten även om det skulle vara strömavbrott.
Garageporten går naturligvis att stänga manuellt, men det där sista lilla "trycket" i överkant får man inte då, som gör att den tätar extra bra.
Jag har två UPS:er hemma som driver nätverk/smart hem respektive datorutrustning i ett par timmar vid strömavbrott, men har faktiskt aldrig tänkt tanken att det skulle behövas i garaget. Nu gav du mig dock ett par bra argument.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har två UPS:er hemma som driver nätverk/smart hem respektive datorutrustning i ett par timmar vid strömavbrott, men har faktiskt aldrig tänkt tanken att det skulle behövas i garaget. Nu gav du mig dock ett par bra argument.
Ja, det är ju faktiskt bra tycker jag.
Och min "nödbelysning" är alltid igång, den förbrukar inte så många watt.
Så ska jag bara in i garaget och hämta någonting, då behöver jag inte tända någon annan belysning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top